Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

WZL nr 2 w Bydgoszczy. Czy skorzystają na remontach śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal dla polskiej armii?

Roman Laudański
Archiwum/Jarosław Pruss
Nie wiadomo, czy Wojskowe Zakłady Lotnicze skorzystają na umowie z koncernem Airbus Helicopters przy montażu śmigłowców.

Koncern Airbus Helicopters chce stworzyć ponad tysiąc nowych miejsc pracy przy montażu śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal dla polskiej armii. Ale nie wiadomo, czy skorzystają na tym Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy.

Wybór producenta śmigłowców wielozadaniowych dla polskiej armii wiąże się z tzw. offsetem, czyli inwestycjami w polską gospodarkę, a raczej nasze zakłady zbrojeniowe.

Prezes Airbus Helicopters zapowiedział niedawno, że w Polsce powstaną zakłady, które będą produkowały podzespoły dla całego koncernu. "Rzeczpospolita" sugeruje, że powstaną one w Radomiu, "mateczniku wyborczym premier Ewy Kopacz".

CZYTAJ TEŻ: WZL nr 2 w Bydgoszczy. Tu m.in. robią przeglądy awionetek Cirrus. Można je porównać do skrzydlatych mercedesów czy lexusów

- Poprzednia ustawa offsetowa zakładała 50 procent inwestycji w sektorze obronnym i 50 proc. poza sektorem, teraz zmieniła się ustawa i sto procent inwestycji ma trafić do sektora obronnego - przypomina Andrzej Kiński, redaktor naczelny "Nowej Techniki Wojskowej".

- Projekty zakładają ulokowane w Łodzi montowni śmigłowców i kolejnej fabryki produkującej układy przeniesienia napędu do różnych typów śmigłowców Airbus Helicopters. Jeszcze nie wiadomo, gdzie ona powstanie. Radom jest jedną z rozpatrywanych lokalizacji, ale ostateczna decyzja nie zapadła.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy są wymieniane wśród partnerów tego projektu. Każdy z WZL-i ma swoją specyfikę (do tej pory remontami śmigłowców zajmowały się WZL nr 1 w Łodzi - przyp. Lau.), oba zakłady znajdują się w Polskiej Grupie Zbrojeniowej i pewnie niektórych kompetencji nie ma co dublować.

W Bydgoszczy w ostatnich latach wiele zainwestowano w dział obsługi i remontów elektroniki, awioniki pokładowej - byłoby zrozumiałe, że właśnie taki zakres odpowiedzialności zostałby ulokowany w bydgoskich zakładach. Tylko w marcu producent konkurencyjnego śmigłowca "Black Hawk". 

- Konsorcjum Sikorsky Aircraft i PZL Mielec podpisał porozumienie z WZL nr 2 w Bydgoszczy w sprawie przyszłej współpracy, w przypadku zwycięstwa ich maszyn. Tu miały być serwisowane i naprawiane "kluczowe części, zespołów i komponentów awioniki śmigłowca, takich jak: wielofunkcyjne wyświetlacze parametrów lotu, platforma inercyjna z wbudowanym modułem GPS czy blok systemu zarządzania lotem". Jednak śmigłowce "Black Hawk" nie wygrały przetargu. Może dlatego bydgoskie WZL-e wstrzymują się z informowaniem na temat ewentualnego udziału zakładu w programie offsetowym? - Być może jeszcze w tym roku lub na początku przyszłego zostanie rozstrzygnięty kolejny przetarg na dostawcę śmigłowców bojowych - dodaje Andrzej Kiński.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska