Masz konto w Pomorskiej?

    Zaloguj się

    Z tej opcji korzystają Czytelnicy, którzy dostali kod dostępu do Pomorskiej.

    Gazeta Pomorska

    Masz konto w Piano?

    Zaloguj się do Piano

    Z tej opcji korzystają Czytelnicy, którzy samodzielnie kupili abonament.

    Nowy dworzec PKP w Bydgoszczy do 2015 roku. Teraz kolej na...

    Nowy dworzec PKP w Bydgoszczy do 2015 roku. Teraz kolej na autobus

    (ak)

    Gazeta Pomorska

    Aktualizacja:

    Gazeta Pomorska

    Nowy dworzec miałby powstać w Bydgoszczy do 2015 roku.  W ramach tej inwestycji dotowanej z Unii Europejskiej, PKP chce m.in. wyremontować część budynków

    Nowy dworzec miałby powstać w Bydgoszczy do 2015 roku. W ramach tej inwestycji dotowanej z Unii Europejskiej, PKP chce m.in. wyremontować część budynków dworcowych, w tym ten zabytkowy między peronami, zburzyć obecną główną halę dworca, postawić nową, wybudować kładkę obudowaną połączoną z peronami schodami stałymi i ruchomymi oraz windami. ©archiwum

    PKP ogłosiło przetarg na wykonanie projektu nowego dworca Bydgoszcz Główna. Miasto przy okazji chce wywalczyć stanowiska dla komunikacji międzymiastowej i podmiejskiej.
    Nowy dworzec miałby powstać w Bydgoszczy do 2015 roku.  W ramach tej inwestycji dotowanej z Unii Europejskiej, PKP chce m.in. wyremontować część budynków

    Nowy dworzec miałby powstać w Bydgoszczy do 2015 roku. W ramach tej inwestycji dotowanej z Unii Europejskiej, PKP chce m.in. wyremontować część budynków dworcowych, w tym ten zabytkowy między peronami, zburzyć obecną główną halę dworca, postawić nową, wybudować kładkę obudowaną połączoną z peronami schodami stałymi i ruchomymi oraz windami. ©archiwum

    Nowy dworzec miałby powstać w Bydgoszczy do 2015 roku. W ramach tej inwestycji dotowanej z Unii Europejskiej, PKP chce m.in. wyremontować część budynków dworcowych, w tym ten zabytkowy między peronami, zburzyć obecną główną halę dworca, postawić nową, wybudować kładkę obudowaną (ze ścianami i zadaszeniem) połączoną z peronami schodami stałymi i ruchomymi oraz windami.
    Jak podaje PKP powstanie kładki jest uzależnione od powstania dworca autobusowego od północy. A dokładnie - od tego uzależnione jest jej wydłużenie do przystanków autobusowych, które mogłyby zostać zlokalizowane na placu dworcowym.

    Przeczytaj także:Dworzec PKP Bydgoszcz Główna. Zobacz, jak się zmieniał!

    Na tym zależy mieszkańcom. - Dobrze byłoby mieć PKS koło PKP. Ale wystarczy mi, że będzie dobre połączenie z tymi dworcami, także z Fordonu, gdzie mieszkam - uważa bydgoszczanin Ludwik Ziółkowski.

    Miasto chce przystanków

    - Mamy sporo do ugrania przy okazji remontu dworca. Ale i kolei zależy, żeby mieć dobre skomunikowanie z miastem i okolicami - podaje Piotr Kurek, dyrektor wydziału promocji miasta. - Zależy nam, by ta przestrzeń przed budynkiem głównym, która zostanie odnowiona w ramach inwestycji, służyła mieszkańcom. Chcemy, aby pojawiły się tam miejsca m.in. dla komunikacji pozamiejskiej.
    O tym Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy już w sierpniu ubiegłego roku rozmawiał z członkiem zarządu PKP Piotrem Ciżkowiczem. Od tego czasu trwają rozmowy między gminą a inwestorem.
    - Powstał specjalny zespół, z architektem miasta w składzie, który uczestniczy w procesie planowania inwestycji - podkreśla Łukasz Niedźwiecki, wiceprezydent Bydgoszczy. - Dążymy do tego, żeby przed dworcem miały stanowiska pojazdy firm dowożących pasażerów do ościennych gmin. Także PKS - dodaje wiceprezydent.

    Parking czy autobus?

    Czy będzie jednak na nie miejsce, to się dopiero okaże. - To zależy od powierzchni, jaką PKP zdecyduje się w budynkach kolejowych przeznaczyć na biura. Im więcej jej będzie, tym więcej będzie potrzeba miejsc parkingowych - wyjaśnia Niedźwiecki.

    Autobusy w centrum niemile widziane

    Takie stanowiska mogą jednak powstać także kawałek dalej, przy pętli przy ul. Rycerskiej. - Docelowo jednak chcemy ruch międzymiastowy i podmiejski wyprowadzić z centrum miasta - podkreśla Niedźwiecki.

    Dokąd? - Węzły przesiadkowe mają powstać w ramach projektu BiT City przy stacjach kolejowych na Błoniu, osiedlu Leśnym, Bielawach. Naszym celem jest natomiast przygotować dla pasażerów wygodne skomunikowanie z tymi węzłami z dworca głównego - zapewnia wiceprezydent.
    Przesiadki to nie jedyny problem, nad jakim ratusz debatuje z PKP. - Kiedy kolej pokazała proponowaną wizualizację nowego dworca, szczególnie tego budynku przy ul. Zygmunta Augusta, to przez media przewinęła się dyskusja, na temat estetyki elewacji. O tym również rozmawiamy z inwestorem - usłyszeliśmy od Kurka.

    Architekt wyrazi opinię

    Nas kolej zapewniała już wtedy, że wizualizacja wcale nie jest wiążąca dla firmy, która wygra przetarg na przygotowanie projektu dworca. - To był jedynie szkic pokazujący kubaturę dworca i planowanych obiektów - wyjaśnia Łukasz Niedźwiecki, wiceprezydent Bydgoszczy i dodaje, że miasto będzie mogło zaopiniować estetykę projektu.

    Wiadomości z Bydgoszczy


    Czytaj e-wydanie »

    Twój bezpłatny dostęp do www.pomorska.pl wkrótce wygaśnie

    Zostań Czytelnikiem plus i otrzymaj:

    Komentarze (6)

    Wszystkie komentarze (6) forum.pomorska.pl

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Pomorska.pl poleca

    Czytaj Gazetę Pomorską bez reklam. Otrzymaj więcej i szybciej!

    Czytaj Gazetę Pomorską bez reklam. Otrzymaj więcej i szybciej!

    Pokaż na zdjęciu sportową energię Twojego dziecka

    Pokaż na zdjęciu sportową energię Twojego dziecka

    Najświeższe informacje sportowe z regionu, kraju i świata

    Najświeższe informacje sportowe z regionu, kraju i świata