Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trwają prace na drogach w Kujawsko-Pomorskiem. Drogi wojewódzkie będą splecione z nowym odcinkiem S5

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Droga krajowa nr 16 w okolicach miejscowości Rogóźno - Zamek jest kręta niczym w górach. W przyszłości w kierunku Ostródy i Olsztyna pojedziemy wygodnie trasą ekspresową S5.
Droga krajowa nr 16 w okolicach miejscowości Rogóźno - Zamek jest kręta niczym w górach. W przyszłości w kierunku Ostródy i Olsztyna pojedziemy wygodnie trasą ekspresową S5. Marek Weckwerth
W Kujawsko-Pomorskiem brakuje już tylko północno-wschodniego fragmentu drogi ekspresowej S5, która zapewni komunikację z okolic Grudziądza pod Ostródę. Trwają przygotowania do tej inwestycji, a także do powiązania jej z drogami wojewódzkimi.

"Jesteśmy już w trakcie projektowania przedłużenia S5 dalej do Ostródy, gdzie trasa połączy się z S7" - brzmi komunikat Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

- Prace przygotowawcze mają się zakończyć do roku 2028, sama inwestycja potrwa od 2030 do 2032 roku. Będzie kosztować ponad 5 miliardów złotych - precyzuje Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA.

W tym czasie - do 2026 roku - ma być już gotowy 50-kilometrowy odcinek innej ważnej trasy ekspresowej - S10, w kontekście Bydgoszczy i Torunia najważniejszej, bo łączącej na południe od Wisły oba największe miasta.

S5 od Grudziądza do Ostródy stanowić będzie (obok przedłużenia w dalszych planach S10 od zachodniej do wschodniej granicy regionu) dopełnienie systemu głównych dróg województwa kujawsko-pomorskiego.

Kierunek na Warmię i Mazury jest dla mieszkańców naszego regionu bardzo ważny, zwłaszcza latem, gdy toczą się tam strumienie pojazdów. Na razie do dyspozycji mamy wąską i krętą na niektórych odcinkach oraz pozbawioną utwardzonych poboczy drogę krajową nr 16.

Po wybudowaniu trasy w standardzie "S" (a to po dwa pasy ruchu w każdy kierunku, prędkość maksymalna 120 km na godz.) wygodnie dojedziemy do Ostródy, a wykorzystując S51 także do Olsztyna oraz dalej na wschód S16 do Ełku i skrzyżowania z S61, włączając się w międzynarodowe szlaki Via Baltica i Via Carpatia - wyjaśnia GDDKiA.

"Eskę" trzeba połączyć z drogami wojewódzkimi

W ubiegłym tygodniu w Grucie odbyło się posiedzeniu Konwentu Samorządowców Powiatu Grudziądzkiego, poświęcone m.in. modernizacji dróg wojewódzkich w tym rejonie w związku z planowaną budową ostatniego północnego odcinka trasy S5 Grudziądz- Ostróda. W posiedzeniu uczestniczył marszałek województwa Piotr Całbecki.

"Już dziś musimy się na to odpowiednio przygotować, m.in. planując dostosowanie sieci dróg wojewódzkich i lokalnych oraz rozwijając lokalną infrastrukturę drogową w północno- wschodniej części województwa" - komunikują wspólnie Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu.

- Budowa północnego odcinka S5 będzie największą inwestycją w rejonie Grudziądza. Dlatego tak ważne jest również dobre powiązanie tej trasy z drogami lokalnymi, w tym przede wszystkim z wojewódzkimi. Rozmowy, wymiana pism, wspólne rozstrzyganie jak ma wyglądać powiązanie dróg przez naszych planistów i ze strony innych zarządców odbywa się od lat – mówi Julian Drob. Dodaje, że jeden z węzłów S5 ma powstać w okolicach Radzynia Chełmińskiego.

Modernizacja już się odbywa

W tym rejonie już realizowane są zaplanowane dużo wcześniej inwestycje na drogach wojewódzkich. W tym roku na DW nr 538 (którą może przeciąć S5) odnowiono kolejny 2-kilometrowy odcinek od miejscowości Goczałki do północno – wschodniej granicy z województwem Warmińsko-Mazurskim. Zadanie pochłonęło 2,8 mln złotych.

W latach 2021-22 przebudowano ważny 4,5-kilometrowy odcinek tej drogi łączący Radzyń Chełmiński z Mełnem, co kosztowało blisko 6 mln zł. Obie inwestycje finansowane były z budżetu województwa.

Teraz trwają prace nad dokumentacją (kosztuje 600 tys. zł) niezbędną do budowy 3-kilometrowej obwodnicy Radzynia Chełmińskiego, która ominie miasteczko od południa. Odbyły się już konsultacje społeczne, przygotowywane są dokumenty niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej. Koszty całej inwestycji szacowane są na 40 mln zł.

To też może Cię zainteresować

ZDW w Bydgoszczy planuje też inwestycje poprawiające bezpieczeństwo na ważnych skrzyżowaniach. Przy wsparciu funduszy europejskich na lata 2021-27 wybudowane zostanie rondo w Mełnie na drodze wojewódzkiej 538. Poza tym doświetlone będą przejścia dla pieszych na drodze 534 łączącej Grudziądz z Radzyniem Chełmińskim i Wąbrzeźnem.

W kilka lat zainwestuje się 2 mld zł

Na program modernizacji dróg wojewódzkich na najbliższe lata przeznaczy się nawet więcej pieniędzy niż wynikało z naszych ostatnich informacji - nie 1,5 a już 2 miliardy złotych.

W ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 (FEdKP 2021-2027), czyli z regionalnego programu nowej perspektywy, na inwestycje drogowe, w tym m.in. nasz budowę obwodnic (tych ma powstać 14), przeznacza się 136 mln euro. Na część zadań związanych z poprawą infrastruktury drogowej wykorzysta się też dofinansowanie centralne - około 170 mln zł na obwodnice i 450 mln zł na rozbudowę innych dróg wojewódzkich.

Obecnie na drogach wojewódzkich prowadzone są inwestycje i remonty o wartości blisko pół miliarda złotych.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska