Według Aleksandra Kabzińskiego, prezesa Związku Pracodawców Producentów Kruszyw, powód jest jeden:
Cudze chwalicie...
- Brakuje dobrej woli i przede wszystkim odwagi. Wykonawcy wolą stosować stereotypowe rozwiązania - uważa Kabziński. - A projektanci nie przygotowują ich indywidualnie, tylko powielają stare metody. Nie inaczej jest również w województwie kujawsko-pomorskim. Tymczasem po sąsiedzku, koło Piechcina, są dobre skały wapienne, piaski i żwiry.
- Nie mamy wpływu na to, jakie materiały wybierają wykonawcy - mówi Wacław Michalski, dyrektor departamentu technologii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Nie możemy sugerować źródła ich pochodzenia. Zapewne liczy się cena. Wszystko zależy też między innymi od tego, jaka odporna na obciążenia ma być droga. Jednak to prawda, że w okolicach Piechcina są dobre kruszywa, i że ich wszystkie rodzaje są dopuszczalne przy budowie dróg.
Tymczasem w naszym regionie lokalne kruszywa (czy inne alternatywne) są często dyskwalifikowane, pomimo że zostały zastosowane m.in. na obwodnicy Torunia i na odcinku Stryszek - Białe Błota. Do jakości jednej i drugiej nie ma zastrzeżeń.
- Zastosowanie lokalnych kruszyw to zapewne oszczędność dla gmin i powiatów - komentuje Marek Krajewski, dyrektor ds. jakości w firmie Lafarge Kruszywa i Beton, która ma swój zakład produkcyjny w Piechcinie. - Dzięki temu można zbudować więcej dróg w regionie. Zyskają też lokalni producenci, gminy czy użytkownicy dróg.
Według fachowców do spraw budownictwa dróg, nie ma złych materiałów, są tylko ich złe zastosowania. Warto więc używać surowców o wystarczającej, a nie przekraczającej wymagania jakości. Koszty będą mniejsze. Poza tym nie trzeba będzie płacić za transport z Dolnego Śląska, Ukrainy czy Szwecji (m.in. stamtąd sprowadzane są kruszywa).
Plusy w badaniach
Jak wskazują badania odporności na koleiny, masa asfaltowa z wapieniami bez problemu spełniły stawiane wymagania. Podobnie wyniki wypadły w przypadku badania sztywności.
Natomiast większość kruszyw odpowiada ustalonym parametrom trwałości i odporności na działanie wody. Oznacza to również, że kruszywa lokalne można z powodzeniem stosować w mieszkankach betonu asfaltowego do warstw niżej położonych.
Materiały lokalne są również wskazane do konstrukcji półsztywnych czy do warstwy podbudowy związanej cementem. Według Raportu Światowego Stowarzyszenia Drogowego PIARC, takie nawierzchnie (solidnie wykonane!) są długowieczne, ekonomiczne i ekologiczne.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- 66 lat i odstawia takie rzeczy! Ostrowskiej pozazdrości niejedna nastolatka [ZDJĘCIA]
- Dramat Roksany: przyleciała do teściowej WYNAJĘTYM helikopterem! Oszczędza na własny?
- Pazura wziął kolejny ślub poza granicami Polski. Nikt się tego po nim nie spodziewał
- Michał Szpak w prześwitującej spódnicy. Te widoki trudno zapomnieć