MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Eurovia obiecuje obwodnicę. Jeszcze rok

(ale)
Roboty ruszyły z końcem lipca. Sprzętu i ludzi nie brakuje. Oby tylko zima sprzyjała...
Roboty ruszyły z końcem lipca. Sprzętu i ludzi nie brakuje. Oby tylko zima sprzyjała... Adam Lewandowski
Kto choć raz jechał przez to miasto choćby do Kcyni, ten wie - ile czasu i nerwów, ze względu na fatalne skrzyżowanie, kosztuje przejazd przez jego centrum. Na szczęście ruszyła budowa obwodnicy...

To tylko dwa kilometry obwodnicy, ale koszt jej budowy jest ogromny: 47 milionów złotych. A wraz z wszystkimi kosztami przygotowania inwestycji - projekty, wykup gruntów - 52 mln zł. To więcej niż połowa budżetu Nakła. Ta największa inwestycja w gminie, konieczna, jeśli miasto ma się rozwijać. Co zyska? - Trzy najważniejsze rzeczy to zmniejszenie hałasu, poprawa bezpieczeństwa oraz impuls dla rozwoju terenów inwestycyjnych w Paterku i dla także Cukrowni Nakło - wylicza burmistrz Sławomir Napierała.

Obwodnica północ-południe rodziła się w Nakle od kilkudziesięciu lat. Pierwsze plany powstawały już w latach 70. W poprzedniej kadencji rady miejskiej jej budowę udało się wpisać na listę zadań kluczowych województwa. To był pierwszy krok, dzięki któremu zaczęto liczyć na to, że będą pieniądze - tzw. zewnętrzne - na realizację przedsięwzięcia.

Przeczytaj także: Rusza budowa obwodnicy Nakła. Dziś wbiją pierwszą łopatę w ziemię
Bo 52 mln zł to przecież suma dla gminy astronomiczna. Największą jej część - 26 mln zł - gminie gwarantuje Unia Europejska (Z Regionalnego Programu Operacyjnego). Dzięki staraniom poseł Iwony Kozłowskiej oraz pośrednictwu urzędu marszałkowskiego dodatkowo 6 mln zł przekaże na budowę obwodnicy minister transportu.

Północno-południowa obwodnica Nakła nie będzie długa. Tylko 2 kilometry. Rozpocznie się rondem na ul. Nowej. Trzeba też wybudować nowy wiadukt kolejowy, mur oporowy chroniący magazyn Cukrowni Nakło. Powstanie też bezkolizyjny wiadukt i most przez Śleskę. Pierwszy kilometr trasy zakończy rondo na ul. Potulickiej (od strony wjazdu z Bydgoszczy).

Drugi kilometr prowadzić będzie łąkami - do ulicy Poznańskiej (kierunek Kcynia).
I ten odcinek jest niezwykle kosztowny. Bo tu same młode torfy, konieczna więc będzie wymiana gruntu, a tam, gdzie będą za głębokie, wykonawcę czeka palowanie betonem. To bardzo trudne i kosztowne warunki budowy. Stąd tak ogromne koszty tej najważniejszej dla Nakła inwestycji.

Eurovia zapewnia, że do końca przyszłego roku obwodnica będzie gotowa. Jeśli tylko zima będzie drogowcom sprzyjać.

Przeczytaj także: Za rok będzie tu obwodnica

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska