Nowy most w Toruniu. Budowa przeprawy ruszyła z kopyta

Dodano: 4 kwietnia 2011, 10:42 Autor:

Drogowcy testują pale pod estakady oraz nowy most.

Plac budowy w prawobrzeżnej części Torunia odwiedziliśmy w weekend. Najwięcej robotników pracuje teraz na pl. Daszyńskiego. To jedno z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w mieście. - Tutaj czeka nas najtrudniejsza operacja - zapowiada Rafał Labocha, kierownik budowy z firmy Strabag, która jest generalnym wykonawcą przeprawy. W tym miejscu powstanie trzypoziomowy węzeł z estakadą, tunelem i łącznicami prowadzącymi do mostu. Problem w tym, że przez sam środek skrzyżowania, pod którym znajdzie się tunel, biegną sieci podziemne m.in. gaz, prąd, kanalizacja, a także wodociąg. - Zaczęliśmy już je przekładać - mówi Labocha.

10 metrów wysokości

Pl. Daszyńskiego przez całą budowę będzie dostępny dla tramwajów oraz samochodów. To dodatkowo komplikuje prace dla drogowców. Idziemy dalej. Na skarpę, z której do przeprawy zjedziemy łącznicą, a następnie 600-metrową estakadą nad terenami zalewowymi robotnicy wbijają pale testowe i te, na których wyrosną podpory pod estakady. Podczas prób są one obciążane 30 tonami. Powstanie 35 podpór, w tym jedna centralna na Wiśle. Trasa w niektórych punktach wzniesie się nawet na wysokość 10 m.

Już w maju ruszy budowa wyspy na Wiśle. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, będzie gotowa wiosną 2012 r. Ok. 400 pali zostanie tam wbitych z barek. Dlatego też jeszcze w tym roku Strabag dostosuje nabrzeże Wisły, by mogły tam cumować statki. Do końca roku zakończą się prace nad podporami estakad, w przyszłym zaś zacznie powstawać na nich tzw. część nośna, którą pomkną samochody. Przeprawę pokonamy latem 2013 r.

Toruń. Nowy most przez Wisłę już w połowie 2013 r. Rozpoczęła się budowa [zdjęcia]

Dziś w Toruniu jest tylko jeden most drogowy, który pokonuje ponad 44 tys. aut na dobę. W kilometrowych korkach stoją nie tylko torunianie, gdyż przez starą przeprawę biegnie droga krajowa nr 1, którą samochody z całej Polski jadą w kierunku Łodzi bądź Gdańska. W przyszłości nowy most przejmie ruch ze starej przeprawy.

Most to największa inwestycja w historii Torunia. Trasa ma 4,1 km długości. Oprócz 540-metrowego stalowego mostu z dwoma, dupasmowymi jezdniami, 1,4 km estakad i tunelu powstanie wiadukt nad linią kolejową, ścieżki rowerowe, chodniki. To jedno z najdroższych przedsięwzięć w historii miasta. Most będzie kosztować 753 mln zł.

Most pod Grudziądzem

Zbliża się do końca budowa mostu autostradowego pod Grudziądzem. Dzisiaj z jednej z nitek mostu autostradowego znikną szalunki. Będzie można ją pokonać pieszo na całej długości. Most, tak jak i cały odcinek A1 Grudziądz - Toruń ma być gotowy późną jesienią. Na terenach budowy mostu w Toruniu oraz przeprawy autostradowej pod Grudziądzem będzie dziś minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Przeczytaj kolejny artykułzamknij okno X

Toruń. Bandyci pobili policjantów [wideo]

Najciekawsze artykuły
z Mediów Regionalnych
Najciekawsze artykuły
z Mediów Regionalnych
pomorska24 Kliknij i wyślij nam swojego newsa!

Czy linia do portu powinna powstać z miejskich i unijnych funduszy?

wyniki głosowania
Liczba głosów: 28.

Kontakt z reklamą »

Kontakt z redakcją »

Kontakt z marketingiem »

Kontakt z kolportażem »

Zadzwoń 800 111 006

Napisz maila:

Jesteśmy też na:

Serwisy społecznościowe

pomorska.pl jest częścią grupy Media Regionalne

Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie zastrzegają, iż rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.pomorska.pl jest dozwolone wyłącznie z zachowaniem warunków korzystania z treści. Jakiekolwiek użycie treści wykraczające poza ww. warunki jest zabronione bez pisemnej zgody Mediów Regionalnych i nabycia licencji. Sprawdź, w jaki sposób możesz uzyskać licencję na wykorzystanie treści.

Naruszenie tych zasad jest łamaniem prawa i grozi odpowiedzialnością karną.

Polityka dotycząca plików cookie

Wszelkie prawa zastrzeżone. Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie. 2001-2014.