Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj dobije do Portu Drzewnego

Wojciech Giedrys, [email protected]
Tramwajem dotrzemy już nie tylko do Merinoteksu, ale również do Portu Drzewnego
Tramwajem dotrzemy już nie tylko do Merinoteksu, ale również do Portu Drzewnego fot. Lech Kamiński
Nie na północ do osiedla JAR, ale na zachód magistrat zamierza wydłużyć torowisko. Linia zawiezie nas do kompleksów handlowych i inwestycji o. Tadeusza Rydzyka, które wciąż są na papierze.

Jednym z podprojektów w ramach BiT City ma być budowa nowego torowiska tramwajowego. Gdzie? W ostatnich latach pojawiło się kilka koncepcji. Była mowa m.in. o wydłużeniu torów na zachód (do Portu Drzewnego), północ (w kierunku os. JAR) i między Skłodowskiej-Curie a Olimpijską. Magistrat postawił na pierwszą opcję. Urzędnicy zlecili koncepcję rozbudowy linii od Merinoteksu do Portu Drzewnego.

Opracowanie dotarło do wydziału gospodarki komunalnej magistratu w połowie lutego.

Miasto trzyma jednak dokument w tajemnicy

W ubiegłym tygodniu zapoznał się z nim prezydent Torunia. Udało nam się ustalić, że zostały wskazane co najmniej dwa warianty budowy torowiska. Pierwszy zakłada ułożenie go wzdłuż Szosy Bydgoskiej, drugi zaś przewiduje, że tramwaj wjedzie w ul. Pera Jonssona, minie Motoarenę i pobiegnie po północnej części terenów dawnego Polchemu, dawną bocznicą kolejową oraz przetnie Szosę Bydgoską. Pętla w obu opcjach miałaby powstać przy ul. Starotoruńskiej. Która opcja ma być realizowana? - Nie ma jeszcze decyzji w tej sprawie - odpowiada Aleksandra Iżycka, rzecznik prezydenta. - Szczegóły projektu przedstawimy po wyborze wariantu przebiegu nowej linii do Portu Drzewnego.

Czytaj także: Toruń. Będzie nowa linia! Tramwajem dotrzemy do UMK

Dlaczego magistrat porzucił plany rozbudowy linii na północ oraz wschód i chce wydłużyć ją w zachodniej części miasta? Powodów jest kilka. Jeden z nich jest zdumiewający. Chodzi o hałas. Torowisko na północ miałoby biec częściowo nową trasą - al. 700-lecia, którą między al. Niepodległości a średnicówką ma wybudować inwestor planowanej tam galerii handlowej. Urzędnicy obawiają się, że jeżeli dwupasmowym traktem będą poruszać się zarówno samochody, jak i tramwaje, mogą zostać znacznie przekroczone normy hałasu. Dlatego też gdy powstanie nowy trakt zostaną tam wykonane pomiary.

Kolejnym powodem są finanse

Wydłużenie linii na północ ma być droższe od rozbudowy na zachód. Od urzędników - choć wysłaliśmy im dokładne pytania w tej sprawie - nie otrzymaliśmy szczegółowych szacunków. Jedno jest pewne, miasto odłożyło na kolejne lata budowę linii na os. JAR. - Zajmiemy się tym po 2014 - mówi Marcin Kowallek, szef wydziału gospodarki komunalnej. - Być może powstanie ona w 2018 r.

Porównajmy więc, kto będzie korzystać ze składów jadących na północ i zachód. W pierwszym przypadku linia obsługiwałaby Chełmińskie, Koniuchy, część Wrzosów i dojeżdżałyby do os. JAR, gdzie docelowo będzie mieszkać ok. 20 tys. osób. W drugim? Na zachodzie nie ma i nie będzie osiedli mieszkaniowych. Na terenie po Polchemie powstaje Castorama. Spółka Karawela zamierza tam wybudować galerię handlową o powierzchni 40 tys. m kw., obok której znajdzie się park handlowy. W kwietniu inwestor planuje wystąpić o pozwolenie na budowę. Kompleks ma być gotowy pod koniec 2013 r. W Porcie Drzewnym zaś redemptoryści planują budowę Centrum Polonia in Tertio Millennio z potężną świątynią, która pomieści 3 tys. wiernych, a także aquaparkiem z hotelem, restauracją i tarasami widokowymi, SPA i salami konferencyjnymi. Według zapowiedzi kompleks ma przyciągnąć tysiące pielgrzymów. Najpierw ma wyrosnąć kościół. Redemptoryści jednak nie mają jeszcze decyzji środowiskowej i pozwolenia na budowę.

Adam Popielewski, architekt miasta podkreśla, że linia tramwajowa do Portu Drzewnego jest potrzebna: - Karawela będzie jednym z największych centrów handlowych w regionie. Wiele osób będzie odwiedzać aquapark i kościół.

Teraz Port Drzewny i dawny Polchem obsługuje jedna linia

W dni robocze "osiemnastka" wykonuje 23 kursy, zwykle jeden na godzinę. - To jedna z najmniej obciążonych linii - mówi Krzysztof Przybyszewski z MZK.

Popielewski: - Ludzie przecież nie jeżdżą tylko do mieszkań. Chcą robić zakupy, czasami rozerwać się, poćwiczyć czy pomodlić się. Wydłużenie linii pociągnie kolejne inwestycje.

Być może układ komunikacyjny w pobliżu Polchemu przebuduje Karawela. Miasto prowadzi rozmowy z inwestorem. - W grę wchodzi budowa dróg bądź torowiska - mówi Rafał Pietrucień, pełnomocnik prezydenta ds. rozwoju.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska