Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szansa dla Torunia

Redakcja
Budowa autostrady A-1 w końcu rusza. Wprawdzie wszystkie umowy dotyczą na razie odcinka Gdańsk-Nowe Marzy, czyli 92 km, ale wedle zapewnień Gdańsk Transport Company, koncesjonariusza A -1 formalności związane z trasą Nowe Marzy - Toruń to kwestia najbliższych tygodni. Zgodnie z planami Ministerstwa Infrastruktury wykonawca, czyli Skanska powinien zawitać na rogatki miasta późną jesienią 2008 roku.

     Co to dla nas oznacza?
     Bernard Kwiatkowski, dziś dyrektor w toruńskim magistracie, wcześniej wojewoda toruński, który doprowadził do budowy obwodnicy Torunia z mostem autostradowym, jedynego polskiego odcinka A-1, jaki dotąd wybudowaliśmy: Gospodarka regionu, w tym Torunia otrzymuje niezwykle ważny oręż - komunikację, a rynek pracy zastrzyk kilku tysięcy miejsc. Przy budowie całego odcinka pracować będzie ok 2000 ludzi, w tym tysiąc z terenu naszego województwa. Pod Toruniem, w rejonie Pociejewa powstanie tzw MOP - miejsce obsługi podróżnych, składające się z hotelu, restauracji i barów, poczty itp. Po drugiej stronie w Czerniewicach utworzony zostanie obwód obsługi autostrady, czyli baza sprzętu niezbędnego dla utrzymania ruchu, w tym także dla niesienia pomocy. Policja toruńska i straż będą wyposażone w helikopter patrolowy, a któryś ze szpitali zostanie wyposażony w stały, czynny całą dobę oddział rehabilitacyjny. Wreszcie - powstaną dogodne dla inwestorów tereny przemysłowe, bowiem skomunikowanie z portami było, jest i będzie jednym z podstawowych warunków rozwoju toruńskiego przemysłu. W ostatnich dwóch latach kilkanaście dużych, europejskich firm zrezygnowało z budowy swoich filii w rejonie Torunia tylko dlatego, że nie mogliśmy im zaoferować wjazdu na autostradę! Dotyczy to także inwestycji w turystykę.
     _n

     _Toruń jest tym miastem naszego regionu, które najmocniej odczuwa dziś skutki fatalnego skomunikowania z resztą kraju. Kurczenie się połączeń kolejowych, przy dramatycznym braku porządnych dróg i autostrad sprawia, że zwłaszcza wielcy inwestorzy omijają miasto szerokim łukiem. I np tylko dzięki osobistemu autorytetowi Wojciecha Sobieszaka, szefa Nestle Pacific władze koncernu zdecydowały się na inwestycję pod Toruniem. Koronnym argumentem przeciw był właśnie brak autostradowego połączenia z portami Trójmiasta. Rychłe - w piątek 29 bm - rozpoczęcie budowy A-1 zwiastuje dla Torunia nadejście lepszych czasów. Nie tylko zresztą dla gospodarki i rynku pracy, ale także dla tych wszystkich, którzy zwłaszcza w sezonie usiłują dojechać na plaże Bałtyku.
     Ryszard Jaworski
     plus fotka Kwiatkowskiego

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska