Tramwajem do metropolii

    Tramwajem do metropolii

    Opracowała: Hanna Walenczykowska

    Gazeta Pomorska

    Gazeta Pomorska

    Nowoczesne i funkcjonalne wnętrze autobusu szynowego. W  ciągu 30 minut dojedziemy nim do Torunia.

    Nowoczesne i funkcjonalne wnętrze autobusu szynowego. W ciągu 30 minut dojedziemy nim do Torunia. ©Jarosław Pruss

    Plan rozwoju bydgoskiej komunikacji oparty jest na modernizacji i rozbudowie komunikacji tramwajowej. Zakłada budowę nowych linii do dworca PKP, wzdłuż ulicy Kujawskiej oraz do Fordonu. Mówi się też o "szynowym spięciu" komunikacyjnym Bydgoszczy z Toruniem.
    Nowoczesne i funkcjonalne wnętrze autobusu szynowego. W  ciągu 30 minut dojedziemy nim do Torunia.

    Nowoczesne i funkcjonalne wnętrze autobusu szynowego. W ciągu 30 minut dojedziemy nim do Torunia. ©Jarosław Pruss

         Wczoraj, o czym już informowaliśmy, na stronach internetowych Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej udostępniono tekst Zintegrowanego Planu Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy na lata 2005-2013.
         Został on sporządzony, by wytyczyć najpilniejsze zadania, zasady ich realizacji oraz stworzenia sprawnego systemu transportowego Miasta. Dodajmy, że autorzy podporządkowali swoje oceny możliwościom współpracy z ościennymi gminami oraz, co ważne, z planem tworzącego się Obszaru Metropolitarnego Bydgoszcz-Toruń.
         Prześwietleni do podszewki
         
    Pierwszą część planu zajmują analizy różnego rodzaju wskaźników drogowo-ekonomiczno-społecznych związanych z funkcjonowaniem miasta. Warto przytoczyć niektóre z nich:
         Na system lokalnego transportu składa się:
         - 35 dziennych linii autobusowych,
         - 5 nocnych linii autobusowych,
         - 8 dziennych linii tramwajowych,
         - 8 prywatnych linii autobusowych,
         - jedna linia tramwaju wodnego.
         Zewnętrzny układ drogowy, to drogi krajowe nr 5, 10 i 80 położone w sąsiedztwie Paneuropejskiego Korytarza Transportowego Nr VI, uzgodnionego podczas Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu w Helsinkach. Nadano mu wtedy miano osi transportowej północ - południe. Droga krajowa Nr 10 (Warszawa-Toruń-Bydgoszcz-Szczecin) ma po przebudowie stać się drogą ekspresową. "Piątka" i "dziesiątka", które przebiegają przez centrum Bydgoszczy, także mają być przebudowywane m.in.: wzdłuż alei Armii Krajowej, Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Jana Pawła II. W drugim etapie ruch ma być wyprowadzony poza miasto na obwodnicę zachodnią.
         Przez bydgoski węzeł przebiegają także główne linie kolejowe.
         Bydgoskie minusy
         
    Choć nasze miasto jest ważnym punktem na mapie, to stan ulic - zdaniem autorów projektu - pozostawia wiele do życzenia.
         "Miasto nie spełnia właściwych dla tej kategorii dróg parametrów technicznych. Niskie standardy sieci drogowej mają swoje odzwierciedlenie w stanie bezpieczeństwa na ulicach Bydgoszczy i negatywnym oddziaływaniu na otoczenie" - zauważyli planiści dodając, że nasilenie ruchu i złe rozwiązanie komunikacyjne powodują znaczną (powyżej normy) emisję hałasu i zanieczyszczenie powietrza.
         "Podstawową wadą istniejącego układu drogowego jest brak tras pozwalających na sprawne przemieszczanie między osiedlami z pominięciem obszaru Śródmieścia oraz zdecydowanie za mała liczba przepraw mostowych pomiędzy lewo- i prawobrzeżną częścią miasta. Najbardziej obciążonymi odcinkami sieci ulicznej są właśnie przeprawy mostowe (...). Miasto odczuwa także brak czytelnego układu obwodnicowego śródmieścia. Dodatkowy problem sprawia niedostateczna liczba parkingów, zwłaszcza w rejonie obszaru Starego Miasta i Śródmieścia" - podkreślili autorzy opracowania.
         Miasto skrytykowano także za niewykorzystanie i zaniedbanie Bydgoskiego Węzła Wodnego, który jest "doskonałym połączeniem z ogólnokrajowym systemem dróg śródlądowych poprzez unikatowy w skali kraju węzeł hydrograficzny łączący Wisłę i Odrę". Jest on jednocześnie centralnym punktem na drodze wodnej Berlin-Kaliningrad. Autorzy proponują więc rewitalizację urządzeń wodnych, odbudowę systemu regulacji Wisły, rozwój infrastruktury. Bydgoski Węzeł Wodny mógłby służyć dla celów turystyki, sportu i rekreacji.
         Miasto powinno zainwestować w:
         
    - Systemy biletowe. Proponowana jest zmiana istniejącego systemu. Rozważano np. opcję wprowadzenia stałych opłat za przejazd lub systemu biletów czasowych z możliwością dokonywania przesiadek.
         - Budowę linii tramwajowej w ul. Kujawskiej wraz z przebudową Zbożowego Rynku
         Zakłada się położenie 600 metrów torowiska łączącego istniejącą linię na ulicach Bernardyńska i Toruńska z pętlą tramwajową przy rondzie Kujawskim. Planowane rozwiązanie komunikacyjne na rondzie Bernardyńskim wymusi całkowitą przebudowę ul. Toruńskiej i Wały Jagiellońskie, budowę bezkolizyjnego tunelu pod rondem. Przebudowie ulegnie też wlot ul. Jagiellońskiej, wykonana zostanie druga jezdnia ul. Kujawskiej na odcinku od ronda Bernardyńskiego do ronda Kujawskiego. Szacunkowy koszt ok. 25.000 tys. zł.
         - System Obszarowego Zarządzania Ruchem.
         Służyć on będzie sterowaniu ruchem pojazdów w sposób umożliwiający realizację założonych w strategii, w tym zapewnienia priorytetu dla transportu publicznego. Koszt ok. 12.400 tys. zł.
         - System informacji pasażerów (2.500 tys. zł).
         - Elektroniczny pobór opłat.
         W ramach tego projektu powstałby system elektronicznego poboru opłat za przejazd, rozbudowany o inne funcie, np. pobieranie opłat za parkowanie i wydawanie tzw. kart miejskich.
         System "biletu elektronicznego" składa się z wielu elementów, m.in. urządzenia sterującego, które zamontowane zostanie w każdym autobusie i składzie tramwajowym. Zawiera ono dane steruje wszystkimi czytnikami i urządzeniami towarzyszącymi. Jest też podłączone do systemu GPS. Zaprojektowanie i wdrożenie systemu to ok. 25.000 tys. zł.
         - Modernizację taboru.
         W ramach projektu, Miejskie Zakłady Komunikacyjne powinny kupić 17 autobusów przegubowych do obsługi komunikacji miejskiej oraz 6 pojazdów tramwajowych. Całkowity koszt wynosi 22.660 tys. zł.
         - Budowę linii tramwajowej do dworca PKP Bydgoszcz Gł.
         Celem tej inwestycji jest połączenie rejonu dworca kolejowego z siecią pozostałych linii tramwajowych miasta. Pod uwagę branych jest kilka tras (wzdłuż ul. Królowej Jadwigi, ul. Unii Lubelskiej, nowym mostem, ul. Dworcową do ul. Gdańskiej). Szacunkowy koszt 10.000 tys. zł.
         - Budowę linii tramwajowej do Fordonu.
         Ma ona przebiegać od istniejącej pętli przy ul. Wyścigowej do Fordonu. Pod uwagę brana jest realizacja linii w dwóch możliwych wersjach: wzdłuż ulicy Akademickiej lub śladem niefunkcjonującej linii kolejowej biegnącej równolegle do ul. Fordońskiej. Koszt ok. 211.000 tys. zł.
         Unia sfinansuje
         
    Wykonanie tych projektów powinno kosztować ok. 285,9 mln zł, z czego 212,375 mln zł można pozyskać ze środków unijnych.
         Wszystkie inwestycje poza budową linii tramwajowej w ul. Kujawskiej przewidują dofinansowanie na poziomie 75 proc. ze środków europejskich funduszy rozwoju. Dofinansowanie dla tej inwestycji przyjęto na poziomie zaplanowanym w WPI Miasta.
         Gmina oraz MZK musiałaby zagwarantować ok. 79.190 tys. zł. Program wymaga też optymalizacji kosztów w MZK i utrzymaniu finansowania sektora publicznego przez miasto Bydgoszcz na stałym poziomie wynoszącym 40 mln zł.
         

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze

    Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Gminy w Kujawsko-Pomorskiem