Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wybierz, co korzystniejsze

Rozmawiała: Monika Smól
Maria Kowalska: - Kosument sam może  wybrać, czy chce korzystać z uprawnień,  które daje mu gwarancja czy woli z  uprawnień, które daje mu ustawa o  sprzedaży konsumenckiej
Maria Kowalska: - Kosument sam może wybrać, czy chce korzystać z uprawnień, które daje mu gwarancja czy woli z uprawnień, które daje mu ustawa o sprzedaży konsumenckiej fot. Monika Smól
Rozmowa z Marią Kowalską powiatowym rzecznikiem konsumentów w Chełmnie

- Co to jest towar konsumpcyjny?

- Zgodnie z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej jest to rzecz sprzedawana przez przedsiębiorcę osobie fizycznej, która kupuje je w celu nie związanym z działalnością zawodową lub gospodarczą tylko na własny użytek.

- Jak może dochodzić swoich praw konsument, który nabył rzecz niezgodną z**umową? **

- Jeśli wspomniana niezgodność towaru z umową wystąpiła przed upływem dwóch lat, licząc od dnia wydania towaru kupującemu, może skorzystać z uprawnień, które daje wspomniana ustawa o sprzedaży konsumenckiej i żądać od sprzedawcy nieodpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Gdyby te okazały się niemożliwe lub miały pochłonąć nadmierne koszty albo gdyby sprzedawca nie zadośćuczynił takiemu żądaniu w odpowiednim czasie, to konsument ma prawo odstąpić od umowy - oddać towar oraz zażądać zwrotu pieniędzy albo domagać się obniżenia ceny.

- A**inna możliwość? **

- Jeżeli przy zakupie towaru otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny, może skorzystać z uprawnień wynikających z gwarancji.

- Na**czym polega istota odpowiedzialności sprzedawcy wobec kupującego, wynikająca zustawy osprzedaży konsumenckiej? **

- Ustawa ta oraz ustawa o zmianie kodeksu cywilnego czyni sprzedawcę odpowiedzialnym za zgodność towaru z umową. A towar jest niezgodny z umową wówczas, gdy nie nadaje się do używania w celu, do jakiego jest przeznaczony, na przykład młynek do kawy, który nie miele. Odpowiedzialność sprzedawcy trwa dwa lata od chwili wydania towaru kupującemu. Termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru.

- W**jakiej sytuacji konsument nie może odstąpić od**umowy?

- Nie może, jeśli niezgodność towaru z umową jest nieistotna, tzn. towar mimo tej wady można używać zgodnie z jego przeznaczeniem. W tej sytuacji może żądać naprawy, wymiany na nowy lub obniżenia ceny.

- A**naczym polega istota odpowiedzialności ztytułu gwarancji? **

- Gwarancja to zapewnienie złożone przez gwaranta, najczęściej producenta, rzadziej importera czy sprzedawcę kupującemu, że dany towar posiada określone pozytywne właściwości. Powinny być one wymienione w dokumencie gwarancyjnym razem z przyrzeczeniem gwaranta, że w przypadku, gdyby nabyta rzecz takich właściwości nie posiadała, to ją w określonym w gwarancji czasie naprawi lub wymieni. Okres, na jaki daje on gwarancję zależy od jego woli i określony jest w dokumencie gwarancyjnym.

- Co**jeśli wkarcie gwarancyjnej otrzymanej wsklepie nie ma określonych obowiązków gwaranta? **

- To nie mamy do czynienia z gwarancją.

- Każdy towar musi posiadać choćby krótką gwarancję?

- Nie. Udzielenie gwarancji jest przejawem dobrej woli gwaranta.

- Czy konsument musi korzystać z**gwarancji, jeśli mu jej udzielono? **

- Nie. Konsument ma prawo wyboru. Może korzystać z niej lub z uprawnień, jakie daje ustawa o sprzedaży konsumenckiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska