Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jeszcze popracują nad przejrzystością

Przemysław Łuczak
Niedawno zakończył się pierwszy etap akcji "Przejrzysta Polska". Starostwo Powiatowe i Urząd Miasta w Chełmnie znalazły się wśród tych samorządów, które otrzymały certyfikaty. Są one potwierdzeniem, że podjęte przez nich w ciągu całego ubiegłego roku starania o poprawę jakości pracy zostały dobrze ocenione.

     Akcja jednak będzie kontynuowana. Jej organizatorzy wyznaczyli kolejne zadania, które mają być wykonane do końca sierpnia.
     Bliżej interesantów
     
- Są już trwałe efekty naszego udziału w tej akcji - mówi Tadeusz Derebecki, sekretarz Starostwa Powiatowego w Chełmnie. - Udało się nawiązać dobrą współpracę z organizacjami pozarządowymi. W przyszłości powinno to zaowocować zwiększeniem udziału obywateli w sprawowaniu władzy i jego zainteresowaniem tym, co robi samorząd. A to było przecież jednym z celów tej akcji. Powstał także katalog usług oferowanych przez Starostwo, mający ułatwiać załatwianie spraw. Docelowo znajdą się w nim również wzory dokumentów i formularzy. Ogólnie rzecz biorąc poprawił się dostęp obywatela do informacji. Dostępne są ulotki o budżecie powiatu i strategii jego rozwoju.
     Jak podkreślają w Starostwie, dzięki udziałowi w akcji wiele się zmieniło. - Na pewno staliśmy się jako urząd bardziej przejrzyści - dodaje Tadeusz Derebecki. - Powstał kodeks etyki, choć mentalności ludzi nie da się zmienić z dnia na dzień.
     _Udział w akcji przyczynił się także do wprowadzenia zmian w Urzędzie Miasta.
     
- Przedtem nie było w naszym urzędzie kodeksu etyki - mówi Ewa Nowicka, zastępca burmistrza. - W jego opracowanie włączyli się pracownicy. Obecnie jest on nam pomocny między innymi przy ocenianiu jakości pracy urzędników. Obywatele mają lepszy niż przedtem dostęp do informacji. Ogólnodostępne są ulotki na temat strategii rozwoju miasta. Niebawem będzie też wydrukowana informacja o tegorocznym budżecie, który dopiero co uchwaliła Rada Miasta. Z wszystkimi ważnymi dokumentami mieszkańcy mogą się tez zapoznać na naszej stronie internetowej. Powstał katalog usług i poprawiły się nasze kontakty z organizacjami pozarządowymi.
     Jest ciąg dalszy
     
Samorządy muszą teraz uporać się z kolejnymi trzema zadaniami. Ma zatem powstać system zasięgania opinii klientów na temat katalogu usług. W Urzędzie Miasta na razie opierają się na głosach obywateli docierających za pośrednictwem recepcji. Korzystają oni wprawdzie z katalogu, ale bardziej cenią sobie osobisty kontakt z urzędnikami. W Starostwie natomiast interesanci, jeszcze w kwietniu, będą proszeni o wypełnienie specjalnej ankiety na ten temat. - _Chcemy zrobić to tak, aby nikomu nie przeszkadzać w załatwianiu spraw
- mówi Tadeusz Derebecki. _- Ankieta będzie anonimowa.
     _Mają też powstać procedury corocznego przeglądu przestrzegania kodeksu etycznego urzędników i sposób przeprowadzania konsultacji społecznych. Zdaniem chełmińskich samorządowców, zadania te wymagają bardziej precyzyjnego sformułowania. Wszak współpraca z organizacjami pozarządowymi też jest formą konsultacji.
     

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska