- Czy tak może wyglądać centrum przesiadkowe i okolice placu Zawiszy Czarnego? O to walczymy. Wtorkowa sesja Rady Miasta oprócz tego, że była ostatnia, była także kolejnym krokiem ku realizacji tego zadania. Całość chcielibyśmy przeprowadzić w formule partnerstwa publiczno-prywatnego co oznaczę masę formalizmów i warunków do spełnienia. Jednym z nim była zgoda Rady Miasta. To się wydarzyło więc przed nami kolejne działania. W dużym skrócie plan jest taki, by na miejskim gruncie, inwestycję zrealizował prywatny inwestor - skomentował prezydent Piotr Krzystek.
Stworzenie w Szczecinie nowoczesnego centrum przesiadkowego zakłada przebudowę dróg otaczających plac Zawiszy Czarnego - ul. Owocowej, Korzeniowskiego, Świętopełka, 3 Maja, Czarnieckiego (w obszarze skrzyżowania z ul. Owocową oraz ul. 3 Maja), Narutowicza (w obszarze skrzyżowania z ul. 3 Maja). Drugim elementem projektu ma być obiekt usługowy przy ul. Owocowej/Korzeniowskiego. Miałyby on się składać m.in. z części handlowo-usługowej, części socjalnej dla osób obsługujących pojazdy oraz dla pasażerów. Byłyby tam także biura, kasy biletowe, poczekalnia. Planowany jest również parking dla autobusów.
Władze Szczecina chcą, aby inwestycja była prowadzona w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, czyli z udziałem zewnętrznego inwestora. Ale ta forma wymaga zachowania pewnych procedur. Potrzebna jest m.in. uchwała radnych wyrażająca aprobatę dla inwestycji. Dlatego taki projekt pojawił się na sesji.
- Taka uchwała deklaratoryjna to wymóg na drodze do uzyskania wsparcia doradczego Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej w zakresie dalszego przygotowania dokumentów niezbędnych do ogłoszenia postępowania na wybór partnera prywatnego oraz przeprowadzenia tego postępowania - uzasadnia Ryszard Słoka, sekretarz miasta.
W ramach komercyjnego zakresu projektu miasto chciałoby, aby prywatny inwestor wzniósł na własny koszt na części pl. Zawiszy Czarnego śródmiejską zabudowę wielofunkcyjną (kamienice z częścią usługową, hotelową), która miałaby być dopełnieniem zaplecza usługowego dla korzystających z planowanego Centrum Przesiadkowego oraz istniejącego dworca PKP.
- Realizacja przedsięwzięcia pozwoli na usprawnienie systemu komunikacji zbiorowej w obszarze Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego oraz przyczyni się do szerszego korzystania z komunikacji publicznej w Szczecinie. Dworzec PKP w Szczecinie pełni rolę najważniejszego węzła przesiadkowego dla Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Jednym z głównych celów do osiągnięcia poprzez realizację inwestycji budowy Centrum Przesiadkowego jest integracja podsystemów komunikacji zbiorowej, tzn. skrócenie drogi i czasu dojścia pomiędzy zamiejską komunikacją, miejską komunikacją zbiorową oraz komunikacją kolejową - dodaje Słoka.
Konkretne terminy poszukiwania inwestora i rozpoczęcia budowy nie są na razie znane, choć kilka miesięcy temu pojawiły się już pierwsze wizualizacje, jak Centrum Przesiadkowe mogłoby wyglądać.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?