MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W połowie lipca na rondzie Bernardyńskim zacznie obowiązywać nowa organizacja ruchu. Czy lepsza?

Rozmawiał Bogdan Dondajewski
do poprawki
do poprawki Jarosław Pruss
Kilkadziesiąt mniej wypadków, ale dłuższe korki na Toruńskiej i Zbożowym Rynku. Sprawdź wszystkie plusy i minusy planowanej zmiany organizacji ruchu na najbardziej niebezpiecznym rondzie w Bydgoszczy.

Rozmowa z Markiem Stankiem, inżynierem z ZDMiKP.

Uwaga - 6 lipca, rondo Bernardyńskie

W środę, od godz. 6, ze środka ronda Bernardyńskiego będzie nadawana na żywo audycja Radia GRA poświęcona planowanym zmianom. O ich sens zapytamy m.in. Rafała Bruskiego, prezydenta Bydgoszczy.

- Jakie plusy ma nowa organizacja ruchu na rondzie Bernardyńskim w Bydgoszczy?
- Przede wszystkim zlikwiduje dwa tak zwane punkty krzyżowe, na których często dochodziło do wypadków. Chodzi o wylot z ronda w ulicę Bernardyńska i w Zbożowy Rynek.

- W jakich sytuacjach dochodziło tam do wypadków?
- Najczęściej, kiedy kierowcy jadący wewnętrznym pasem ronda nie ustępowali pierwszeństwa samochodom, jadącym pasem zewnętrznym. Teraz takich punktów krzyżowych nie będzie.

Przeczytaj również: Uwaga kierowcy! Rondo Bernardyńskie do poprawki

- Czego w takim razie mogą spodziewać się kierowcy?
- Nowa organizacja ruchu to oczywiście nowe znaki pionowe i poziome na i przed samym rondem. Kierowcy powinni zwracać na nie szczególną uwagę, bo do tej pory mogli z każdego pasa ruchu jechać w praktycznie każdym kierunku. Teraz możliwa jazda będzie precyzyjnie określona na każdym wlocie - z Bernardyńskiej, Kujawskiej i Zbożowego Rynku z obu pasów będzie można jechać na wprost, i dodatkowo z lewego w lewo, a z prawego w prawo. Na Toruńskiej natomiast z lewego pasa będzie można jechać w lewo, na wprost i w prawo, a z prawego pasa tylko w prawo. Oznacza to, że już na wlocie kierowca będzie musiał zająć odpowiedni pas ruchu.

Wyświetl większą mapę

- Dzięki temu spadnie liczba wypadków?
- Musimy mieć świadomość, że z ponad 200 kolizji rocznie tylko kilkadziesiąt miało miejsce w likwidowanych teraz punktach krzyżowych. Do pozostałej większości dochodziło natomiast na wlotach, przeważnie w sytuacjach, gdy kierowcy wjeżdżający na rondo nie ustępowali pierwszeństwa autom z niego zjeżdżającym. Poprawa więc będzie, ale czy znacząca? To już będzie zależeć od samych kierowców. A przekonamy się o trym najwcześniej na rok, tyle bowiem trwa zwykle proces przyzwyczajania się do nowego oznakowania. Dlatego wcześniejsze wnioski nie będą naszym zdaniem wiarygodne.

- A czy już teraz możemy wskazać jakieś minusy takiego rozwiązania?
- Niestety, spodziewamy się większych kolejek na Toruńskiej, gdzie tylko jeden pas ruchu będzie teraz prowadził na wprost. Dodatkowo ograniczenie skrętu w lewo do jednego pasa ruchu może pogorszyć płynność ruchu również na pozostałych wlotach. Szczególnie dotyczyć to będzie komunikacji miejskiej, na przykład na Zbożowym Rynku, gdzie tuż przed rondem jest przystanek i wyjeżdżające z niego autobusy będą musiały przeciąć dwa pasy ruchu, aby przed skrętem w Bernardyńską ustawić się na lewym pasie.

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska