MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W czerwcu zostanie oddana droga Brzoza-Barcin. Co z innymi ważnymi inwestycjami?

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Niedokończone, tak jak sama droga nr 254, rondo w podbydgoskiej Brzozie. Cała droga do Barcina ma być oddana do końca czerwca.
Niedokończone, tak jak sama droga nr 254, rondo w podbydgoskiej Brzozie. Cała droga do Barcina ma być oddana do końca czerwca. Marek Weckwerth
Na drodze wojewódzkiej nr 254, która połączy podbydgoską Brzozę z Łabiszynem i Barcinem, prace trwają – zapewnia Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. Trochę innego zdania są mieszkańcy.

- Oczywiście budowa tej drogi jest na ukończeniu, ale teraz nic się na niej nie dzieje, nie widać pracowników – informuje nas pan Robert, mieszkaniec Brzozy.

Sprawdziliśmy – we wtorek wczesnym popołudniem żadnego pracownika na odcinku DW 254 przebiegającym przez Brzozę i Olimpin nie zauważyliśmy. Natomiast ruch samochodowy, rowerowy i pieszy na udostępnionej już drodze odbywa się, choć z pewnymi ograniczeniami.

- Ta droga jest już na ukończeniu. Mogło się zdarzyć, że pracowników nie było jeden – dwa dni, ale generalnie wykonawca deklaruje oddanie całej drogi już w czerwcu – wyjaśnia Michał Sitarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.

Dodaje, że teraz prowadzone są prace wykończeniowe, jak brukowanie fragmentów przy trasie, montaż opraw oświetleniowych, betonowanie obręczy ronda w Brzozie. Niedługo powstanie też oznakowanie poziome na jezdni, pojawi się więcej zieleni.

To też może Cię zainteresować

Jak dowiadujemy się nieoficjalnie z innego źródła, na pewne opóźnienia lub wstrzymania prac, wpłynęły chwilowe braki dostaw masy bitumicznej na ostatnią, ścieralną warstwę nawierzchni. Wytwórnie nie nadążały z ich produkcją, bowiem firmy budowlane zamawiają tej wiosny (ze względu na dobrą aurę) więcej tego materiału.

Nie ma jednak wątpliwości, że 22-kilometrowy odcinek drogi nr 254 uzyskuje całkiem nowe oblicze. To stare to był mówiąc popularnie, acz obrazowo – obraz nędzy i rozpaczy. Na kończoną właśnie trasę województwo wyda 100 milionów złotych. Szkoda tylko, że ciąg pieszo – rowerowy zbudowano tylko (na żądanie gminy Nowa Wieś Wielka) na odcinku z Brzozy do Nowego Smolna.

Na południu też jest dobrze

Dobrze wygląda także południowa część DW 254 przebiegająca przez powiat mogileński. W ubiegłym roku oddano do użytku biegnącą w ciągu tej drogi pierwszą część obwodnicy Mogilna (5,3 km, na którą wydano blisko 31 mln zł), zaś teraz drogowcy (firma Strabag) przygotowują się do budowy drugiej części od miejscowości Świerkówiec do Żabna (1,5 km, która ze względu na wejście w grzaski, nadjeziorny teren i konieczność budowy mostu i estakady nad rzeczką Panną, pochłonie aż 61,7 mln zł ).

Inwestycja będzie współfinansowana będzie ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027.

W ubiegłym roku drogowcy oddali też po gruntowym remoncie do użytku inne fragmenty DW 254: przebiegający między Mogilnem a Wiecanowem (2,3 km, 2,1 mln zł) i między Żabnem a Wylatowem (2,8 km, 5,2 mln zł).

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy przymierza się również do odnowienia środkowego odcinka DW 254 powiecie żnińskim z Wolic koło Barcina do Szczepankowa (3,5 km).

Grube miliony na kolejne zadania

To oczywiście nie koniec tegorocznych inwestycji na drogach województwa kujawsko-pomorskiego. Na modernizację sieci dróg, na zakończenie wielu ważnych odcinków oraz rozpoczęcie nowych trafi w tym roku około pół miliarda złotych.

Chodzi nie tylko odtworzenie tego, co funkcjonowało przez dziesiątki lat, ale także o zwiększenie wytrzymałości nawierzchni, o rozszerzenie dróg o pobocza, o budowę rond, zatok autobusowych, ciągów pieszo - rowerowych, oświetlenie przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych.

- Zależy nam na tym, aby utrzymać dobre tempo prac, dlatego zabezpieczamy na ten cel kolejne miliony złotych. Wykorzystamy także środki z naszego nowego programu regionalnego – mówił niedawno marszałek województwa Piotr Całbecki.

94 mln złotych z nowego programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Kujaw-Pomorza 2021-27 trafi na duże inwestycje drogowe, takie jak kolejne etapy prac przy budowie obwodnicy Lubrańca (5,3 km), na modernizację drogi Brześć Kujawski- Lubraniec (6,7 km) czy wspomnianych już – kompleksowej modernizacji drogi 254 Brzoza - Barcin (22 km) oraz budowy drugiej części obwodnicy Mogilna (1,5 km).

Oczkiem w głowie nowo powołanego zarządu województwa z marszałkiem Całbeckim na czele jest budowa 14 obwodnic w ciągu o łącznej długości ok. 70 km. W najbliższych latach te inwestycje pochłoną ok. miliarda złotych.

od 12 lat
Wideo

Pijany i bez prawa jazdy uciekał przed policjantami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska