Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Bydgoszczy ruch na ulicach będzie sterowany komputerem

(bog)
Umowę podpisali prezes Sprint Henryk Kamiński i Witold Antosik, dyrektor ZDMiKP
Umowę podpisali prezes Sprint Henryk Kamiński i Witold Antosik, dyrektor ZDMiKP Andrzej Muszyński
Najpóźniej za dwa lata gotowy będzie system, który poprawi jakość podróży ulicami miasta. Pojawią się m.in. elektroniczne tablice prowadzące kierowców na drogi alternatywne, czy wolne parkingi.

W środę bydgoscy drogowcy oficjalnie podpisali umowę ze spółką Sprint, która za prawie 53,9 mln złotych zaprojektuje i wdroży tzw. Inteligentne Systemy Transportowe.

Przeczytaj także:Tramwaje zdominują transport w Bydgoszczy. Autobusy przejdą do lamusa?

- Główny cel projektu to skrócenie czasu podróży samochodami i środkami komunikacji miejskiej. Liczę, że za dwa lata będziemy mogli cieszyć się z jego wymiernych efektów - mówi prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski.

Inwestycja ruszy niemal od razu. Rozpocznie ją wymiana parkomatów w strefie A, na nowe, zasilane energią słoneczną urządzenia. Stare maszyny drogowcy przeniosą do strefy B, którą uruchomią już na początku marca.

Całość jest jednak zdecydowanie bardziej skomplikowana i składa się z czterech elementów.

W ramach funkcji sterowania ruchem drogowcy zmodernizują 45 i zamontują siedem nowych sygnalizacji świetlnych, m.in. na rondzie Jagiellonów. Do tego dojdzie system monitoringu i okablowanie, które zepnie wszystko z komputerami w centrum sterowania ruchem

Kolejny element bydgoskich ITSów dotyczy zarządzania transportem publicznym. W jego przypadku drogowcy wyposażą tramwaje w tzw. radiowe nadajniki priorytetów, które będą oddziaływać na mijane sygnalizacje. Zamówią też nowe tablice informacyjne dla 90 przystanków i ok. 20 kiosków informacyjnych z funkcjami biletomatu.

Trzeci element dotyczy informacji parkingowej, a jego najciekawszym rozwiązaniem będą kolejne tablice elektroniczne, ale tym razem informujące o liczbie wolnych miejsc parkingowych przy poszczególnych ulicach.

Ostatnią częścią projektu jest podsystem naprowadzania pojazdów na drogi alternatywne, oczywiście za pośrednictwem elektronicznych tablic (32 sztuki).

Bydgoski ITS planowo zacznie działać najpóźniej za dwa lata, a swoim zasięgiem obejmie rejon Śródmieścia i jego obrzeży. Od północy ograniczy go Kamienna i Artyleryjska, od południa - Piękna, Solskiego i Wojska Polskiego, od wschodu - Wyszyńskiego i Jana Pawła II, a od zachodu - Dworcowa, Królowej Jadwigi, Kruszwicka.

Najlepsze artykuły za jednym kliknięciem. Zarejestruj się w systemie PIANO już dziś!

- Dodatkowo system obejmie jeszcze długi odcinek Fordońskiej, co w przyszłości umożliwi włączenie do niego linii tramwajowej do Fordonu - tłumaczy Wojciech Nalazek, naczelnik wydziału inżynierii ruchu w Zarządzie Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

Do tego na drogach zamontowane zostaną jeszcze specjalne czujniki zbierające dane o warunkach atmosferycznych i ruchu samochodów w stronę obszaru działania systemu.

- Działamy na rynku już 25 lat, ale to z Bydgoszczą mamy chyba najciekawsze wspomnienia. Tu robiliśmy jedno z naszych pierwszych dużych zleceń informatycznych, tu nasz oddział zatrudnia ponad 200 osób, a teraz jeszcze będziemy wdrażać chyba najnowocześniejszy system drogowy w kraju - nie ukrywa zadowolenia Henryk Kamiński, prezes Sprintu.

Efekty, jakie przyniesie miastu ITS pokazują szczegółowe wskaźniki. W przypadku samochodów czas przejazdu skróci się o nieco ponad 6 procent, a komunikacji tramwajowej o 8,3 procent.

Wiadomości z Bydgoszczy

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska