Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

UPC ma zwrócić abonentom nawet po 133 złotych

Małgorzata Wąsacz
pixabay
A wszystko dlatego, że operator bezprawnie informował konsumentów o podwyższeniu abonamentu za internet. Musi oddać nienależnie pobrane opłaty.

Tak zdecydował prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Postępowanie przeciwko UPC zostało wszczęte w styczniu 2015 roku na podstawie doniesień medialnych oraz skarg konsumentów.

Wątpliwości Urzędu wzbudził sposób podwyższenia ceny za dostęp do internetu o 7 zł miesięcznie. Nowy abonament zaczął obowiązywać 1 grudnia 2014 roku.

ŚWIATŁOWODOWY DOSTĘP DO INTERNETU

Dlaczego zdaniem UOKIK operator niezgodnie z prawem poinformował swoich klientów o zmianie wysokości abonamentu za dostęp do internetu?

Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, tłumaczy, że w umowach zawartych z konsumentami zabrakło tzw. klauzuli modyfikacyjnej. Powinna ona wskazywać kiedy i w jakich okolicznościach cena może ulec zmianie. Dlatego też w takiej sytuacji UPC nie powinno jednostronnie zmieniać umów.

- Praktyka przedsiębiorcy narusza dobre obyczaje, gdyż podwyżka uzależniona była wyłącznie od woli operatora. Konsument mógł płacić wyższą cenę lub wypowiedzieć umowę. Nie miał natomiast możliwości korzystania z dotychczasowej oferty – wyjaśnia Marek Niechciał.

Spadną ceny za TV i dostęp do internetu

Z decyzji prezes UOKIK cieszy się pani Joanna z Bydgoszczy. - Pamiętam, jak bardzo się wkurzyłam, gdy otrzymałam z UPC informację o podwyżce za internet. Niby tylko o 7 złotych miesięcznie, ale firma tak naprawdę nie dała mi żadnego pola manewru. Formalnie można było nie zgodzić się, by płacić więcej i szukać oferty u konkurencji. Jednak z góry było wiadomo, że większość osób machnie ręką na te 7 złotych więcej i zostanie w UPC. Operator zapewne na to liczył. Cieszę się, że teraz dostanę zwrot tych nadpłaconych pieniędzy, a operator został ukarany za te bezprawne praktyki - mówi nasza Czytelniczka z Bydgoszczy.

Muszą poinformować, że oddadzą kasę

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na UPC nałożył karę finansową za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Operator musi zapłacić 817 640 zł.

Poza tym, aby wyeliminować skutki niekorzystnej praktyki, Urząd skorzystał z tzw. rekompensaty publicznej. Gdy decyzja UOKiK będzie prawomocna, to w jej wyniku abonenci otrzymają zwrot za każdy opłacony miesiąc aż do czerwca 2016 roku.

Na przykład jeżeli płaciliśmy o 7 złotych wyższy rachunek od od grudnia 2014 roku do czerwca 2016 roku, to powinniśmy otrzymać 133 zł zwrotu (19 miesięcy razy 7 zł). Gdy wyższy rachunek płaciliśmy krócej, to rekompensata będzie proporcjonalnie niższa. UPC ma obowiązek poinformować o tym swoich abonentów.

Za wyższą cenę podwoili prędkość internetu

Jak decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów komentują przedstawiciele UPC?

W oficjalnym stanowisku spółki czytamy, że decyzja UOKiK ma charakter nieprawomocny i UPC Polska będzie się od niej odwoływać.

„Chcemy podkreślić, że decyzja urzędu dotyczy zmiany wysokości abonamentu, której towarzyszyło podwojenie prędkości oferowanego internetu. Objęła wybraną grupę klientów poza okresem zobowiązania abonenckiego, a klienci mieli prawo rezygnacji z umowy. Zmiany wprowadzone zostały zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa telekomunikacyjnego oraz powszechną praktyką rynkową niekwestionowaną w tamtym czasie przez UOKiK” - czytamy w oświadczeniu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska