MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Szkolenia. Nie tylko pracownicy, ale i ich szefowie powinni się dokształcać!

Agnieszka Domka-Rybka [email protected] tel. 52 32 63 186 fot. Monika Smól
Szkolenia dla pracowników? Czemu nie! To same plusy. - Za pięć lat nadal będę groomerką, ale doskonalszą w pracy - mówi Urszula Kirys.
Szkolenia dla pracowników? Czemu nie! To same plusy. - Za pięć lat nadal będę groomerką, ale doskonalszą w pracy - mówi Urszula Kirys.
Szkolenia. Szefowie przeceniają zarówno swoje kwalifikacje, jak i pracowników. Dlatego jedni i drudzy nie chcą się dokształcać. A szkoda! Gdybyśmy mieli takie kompetencje jak deklarujemy, wydajność naszej pracy byłaby wyższa.

O tym, jak odpowiednie szkolenie może odmienić życie zawodowe, przekonała się m.in. Urszula Kirys, właścicielka studia „Blue dog” w Chełmnie, które oferuje choćby kąpiele i strzyżenie psów i kotów.

Kocha zwierzęta, więc z nimi pracuje

- Właściwie od zawsze miałam do czynienia ze zwierzętami - wspomina pani Urszula. - Wszystko zaczęło się od tego, że nie mogłam nikogo znaleźć, aby obstrzygł mojego sznaucera i teriera rosyjskiego. Postanowiłam więc, że spróbuję sama. Wychodziło mi to nawet całkiem nieźle. I wtedy wpadłam na pomysł, że zrobię szkolenie w tym kierunku. Odebrałam dyplom Groomera, który uprawnia do wykonywania takiego zawodu i otworzyłam salon. Otrzymałam dotację z urzędu pracy, co bardzo mi pomogło w rozkręceniu własnego biznesu.

Przeczytaj: Pracownicy po pięćdziesiątce będą pomagać młodym

Tymczasem nie wszyscy chcą się szkolić.

Jak wynika z badania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, jednym z powodów małej liczby szkoleń wśród małych i średnich firm, jest zbyt wysoka ocena pracodawców poziomu kwalifikacji swojej kadry.

Aż 91 proc. menedżerów jest przekonanych, że kompetencje pracowników są wystarczające i nie czują potrzeby rozwijania ich.

Więcej, bo 95 proc., uznało też za zadawalające swoje kwalifikacje.

 

Technika to nie wszystko!

 

Niestety, menedżerowie największą wagę przykładają do jakości wyposażenia technicznego firmy, a dużo mniej to tzw. czynnika ludzkiego.

- Oznacza to, że szefowie przeceniają zarówno swoje kwalifikacje, jak i pracowników - komentuje Jeremi Mordasewicz, ekspert z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. - Gdyby ich kompetencje rzeczywiście były na tak wysokim poziomie, jak deklarują, tempo wzrostu wydajności pracy byłoby znacznie wyższe, niż jest. Niepokoi, że przedsiębiorcy nie czują potrzeby dalszego rozwoju.

Przeczytaj: Umowa o pracę, czyli jak dobrze umówić się z szefem (poradnik)

Mordasewicz przekonuje, że przewagę konkurencyjną na rynku można zaś zdobyć tylko inwestując w wiedzę i nowe umiejętności. A te szybko się dezaktualizują. Dziś ich poziom jest zadowalający, ale jutro już będzie niewystarczający.

Tak jest m.in. w branży internetowej. Tutaj aktualna wiedza to podstawa. Pracownicy muszą więc stale podnosić swoje kompetencje i być na bieżąco z tym, co pojawia się na rynku.

Pracowniku, zadbaj o swój rozwój! Idź na szkolenie

Natomiast, jak pokazują dane, pracownicy oczekują, że ich rozwojem zawodowym będą zajmować się pracodawcy - wskazało tak aż 77 proc. ankietowanych w badaniu „Wykształcenie pracowników a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw”.

Zdecydowanie rzadziej odpowiedzialnością za swoje kwalifikacje obciążają samych siebie (22 procent.)

Przeczytaj: Prawo jazdy. VAT-u nie ma, kursantów też niewielu

- Oczywiście, pracownik chcący się rozwijać powinien móc liczyć na swojego zwierzchnika - uważa Anna Świebocka-Nerkowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Kapitału Ludzkiego Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

- Z drugiej strony taka całkowita zależność od pracodawcy jest bardzo niebezpieczna - dodaje Świebocka. - Zatrudniony powinien również myśleć o własnym rozwoju zawodowym i starać się korzystać z różnych dostępnych form dokształcania.

Obszerna baza szkoleń komercyjnych i współfinansowanych z funduszy pozwala na bieżąco monitorować oferty szkoleń, można je znaleźć m.in. na stronie: www. inwestycjawkadry.pl.

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska