Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

System E-TOLL na polskich drogach. Jak opłacić przejazd płatnymi odcinkami autostrad?

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
- Nowy system jest wygodniejszy i korzystniejszy dla kierowców, jest wyjściem naprzeciw cyfrowym potrzebom obywateli- mówi Rzeczkowska.
- Nowy system jest wygodniejszy i korzystniejszy dla kierowców, jest wyjściem naprzeciw cyfrowym potrzebom obywateli- mówi Rzeczkowska. Pawel Relikowski / Polska Press
Od grudnia na autostradach A2 i A4 nie funkcjonują już tzw. bramki. Wprowadzono nowy system e-TOLL, który pozwala na kupowanie biletu poprzez aplikacje. Jak działa? Pytamy o to Magdalenę Rzeczkowską, wiceminister finansów i szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Po dziesięciu latach wygaszany zostaje viaTOLL, czyli system elektronicznego poboru opłat za przejazdy drogami krajowymi. W zamian od pewnego czasu działa e-TOLL. Czym się różnią oba systemy i dlaczego konieczna była zmiana?

Magdalena Rzeczkowska: viaTOLL, poprzedni system poboru opłat drogowych oparty o technologię przesyłu danych radiowych był dość przestarzały. System ten wymagał budowy specjalnej infrastruktury – tzw. bramownic, – które pojawiały się nad jezdnią na drogach płatnych. Tam montowane były odbiorniki sygnału radiowego, który wysyłany był z pojazdów. Rozszerzenie sieci dróg płatnych wymagało dużych inwestycji w tę infrastrukturę, więc zdecydowano o przejściu na bardziej nowoczesną technologię pozycjonowania satelitarnego.

Jak działa e-TOLL?

Nowy system jest wygodniejszy i korzystniejszy dla kierowców, jest wyjściem naprzeciw cyfrowym potrzebom obywateli. System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego (GPS). W ten sposób monitorowany jest przejazd pojazdu odcinkami drogi płatnej i naliczane są odpowiednie opłaty na drogach krajowych, w tym na autostradach.

Systemem objęta została sieć dróg płatnych dla pojazdów i zespołu pojazdów (np. samochód z przyczepą) ciężkich, o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz państwowe odcinki autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica.

e-TOLL został uruchomiony 24 czerwca br., przez pierwsze miesiące mieliśmy możliwość korzystania równolegle z obu systemów, poprzedniego viaTOLL i nowego e-TOLLa. Dzięki temu użytkownicy pojazdów ciężarowych mogli spokojnie przejść na nowe rozwiązanie. Od 1 października dla pojazdów ciężkich działa wyłącznie e-TOLL oraz od 1 grudnia dla samochodów osobowych i motocykli, ponieważ e-TOLL zastąpił Manualny System Poboru Opłat na płatnych odcinkach państwowych autostrad. Od tego dnia przejazd wszystkich kategorii pojazdów po odcinkach A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica odbywa się płynnie, bez zatrzymywania przed szlabanem.

Co trzeba wiedzieć, zanim wyruszymy w podróż, żeby nie narazić się na dodatkową karę?

Podniesione szlabany na tych dwóch odcinkach autostrad A2 i A4 nie oznaczają, że opłat nie należy uiszczać. Dotychczas mieliśmy bramki i kioski, w których można było zakupić bilet kartonikowy na przejazd danym odcinkiem autostrady. Obecnie opłaty wnosi się w sposób elektroniczny.

Udostępniliśmy aplikację e-TOLL PL BILET, w której można kupować e-bilety autostradowe. Wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu, odcinek autostrady, który zamierzamy przejechać oraz datę i godzinę planowanego przejazdu. Bilet można kupić 60 dni przed planowanym przejazdem, a ważny jest przez 48 godzin od terminu wskazanego w aplikacji.
e-bilet autostradowy można również nabyć w punktach dystrybucji stacjonarnej. W tej chwili jest to ponad 1300 stacji paliw sieci Orlen. Podpisaliśmy też umowę z Lotosem i sprzedaż e-biletu na wybranych stacjach tej sieci jest uruchamiana.

Innym rozwiązaniem jest zakup e-biletu w aplikacjach dostarczanych przez naszych partnerów. Informacje na ten temat znajdują się na naszej stronie etoll.gov.pl.

Czyli na tzw. bramach autostradowych biletu już nie kupimy?

Nie, tam biletu nie kupimy. W związku z tym trzeba wcześniej opłacić przejazd autostradą. Zachęcam do skorzystania z możliwości zakupu e-biletu autostradowego w formie elektronicznej w naszej aplikacji e-TOLL PL BILET bądź w aplikacjach naszych partnerów. Jeżeli często korzystamy z autostrady, warto pomyśleć o rozwiązaniach bazujących na przekazywaniu danych geolokalizacyjnych do systemu czyli innej naszej aplikacji e-TOLL PL. Po zarejestrowaniu się w systemie e-TOLL, podaniu kilku danych i podpięciu konta bankowego, można uruchamiać aplikację tuż przed przyjazdem nie martwiąc się każdorazowo o zakup biletu.

Można też wykorzystywać urządzenie pokładowe OBU lub ZSL zintegrowane z systemem e-TOLL i nie myśleć o tym, że trzeba zakupić bilet.

Czy to oznacza, że bramki na autostradach zostaną zlikwidowane?

Docelowo taki jest plan. W tej chwili mówimy o dwóch odcinkach na państwowych autostradach. W ciągu tego roku będziemy pracować nad tym, żeby zniknęły pozostałości manualnego systemu poboru opłat. Natomiast na tzw. odcinkach koncesjonowanych – na mocy umowy między Skarbem Państwa a koncesjonariuszem wygląda to inaczej. Możliwe jest wprowadzenie systemu e-TOLL, ale nie jest to obowiązek. Zmiana musi odbyć się na wniosek koncesjonariusza.

Co z kierowcami, którzy nie zakupią biletu? Jaka czeka ich kara?

Wjazdy i zjazdy z autostrad są monitorowane, więc informacja, że pojazd przejechał płatny odcinek autostrady bez biletu jest odnotowana w systemie Krajowej Administracji Skarbowej. Za niewniesienie opłaty przewidziana jest tzw. opłata dodatkowa w wysokości 500 zł. Jeżeli zostanie wniesiona w ciągu 7 dni to jej wysokość jest obniżona do 400 zł. System kontroli na autostradach to również kontrole drogowe realizowane przez Służbę Celno-Skarbową oraz Inspekcję Transportu Drogowego. W przypadku zatrzymania pojazdu na autostradzie i stwierdzenia braku ważnego e-biletu autostradowego lub urządzenia GPS przekazującego dane geolokalizacyjne do e-TOLL kierujący pojazdem otrzymuje mandat karny w wysokości 500 zł. W takim przypadku nie jest już pobierana opłata dodatkowa.

W wyjątkowych sytuacjach istnieje możliwość zakupu e-biletu w terminie do 3 dni po zakończeniu przejazdu. Jednak w przypadku kontroli mobilnej na drodze i stwierdzonego naruszenia przed upływem 3 dni od zakończenia przejazdu, kierowca nie będzie mógł skorzystać z tej możliwości.

Wspomniała Pani, że E-Toll jest tańszy w przypadku objęcia systemem kolejnych dróg krajowych. Należy się tego spodziewać?

Krajowa Administracja Skarbowa i Ministerstwo Finansów to tylko dostawca i operator systemu poboru opłat, natomiast politykę w tym zakresie kształtuje Ministerstwo Infrastruktury. Mogę jednak zdradzić, że należy się spodziewać rozszerzenia sieci dróg płatnych dla pojazdów ciężarowych. Można się domyślać, że będą to m.in. wybudowane w ostatnich latach odcinki dróg ekspresowych. Ale przypominam, że mówimy o sieci dróg płatnych dla pojazdów ciężarowych.

Niejednokrotnie widzieliśmy zdjęcia gigantycznych korków przy tzw. bramkach autostradowych. Czy widać już zmiany po „podniesieniu szlabanów” i wprowadzeniu systemu E-Toll?

Pozostała jeszcze infrastruktura po punktach poboru opłat, którą będziemy sukcesywnie demontować. Dlatego w tych miejscach wprowadzono odpowiednią organizację ruchu i ograniczenie prędkości do 50 km/h. Natomiast już teraz widzimy, że nie tworzą się tam korki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: System E-TOLL na polskich drogach. Jak opłacić przejazd płatnymi odcinkami autostrad? - Strefa Biznesu

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska