Wspólnota, pismo samorządu terytorialnego publikuje wyniki Administrady, projektu analizującego użyteczność stron samorządowych. Badanie miało na celu pokazanie dobrych praktyk i zwiększenie świadomości osób tworzących urzędowe strony. Analizowano strony miast wojewódzkich, na prawach powiatu i powiatów. Wysłane ankiety wypełniło 140 serwisów. W drugim etapie badający strony wcieli się w rolę przedsiębiorcy, rodzica, interesanta i mieszkańców danego miasta.
`
Analizowane elementy to strona główna, nawigacja, wyszukiwarka, treść, dostępność i ułatwienia dla użytkowników. W każdym punkcie można było uzyskać 100 punktów, w tej kolejności odpowiednio bydgoszcz.pl uzyskała: 94,4 - 75,68 - 35,29 - 69,23 - 42,86 - 44,44. Najsłabiej oceniono zatem wyszukiwarkę, dostępność oraz ułatwienia dla korzystających z serwisu. Ocena ogolna dla Bydgoszczy to 65,31 na 100.
`
Wśród 20 najlepszych według wyników Administrady serwisów znalazły się Białystok, Jaarocin, Kraków, Rypin, Świecie, Tychy, Warszawa czy Wągrowiec.
Trącony przez rydwan czasu
- Pracujemy nad koncepcją nowego serwisu - odpowiada na wyniki Administrady Marta Stachowiak, rzeczniczka UM. - Oczywiście, że nie możemy być do końca zadowoleni z wyniku tym bardziej, że nasza strona jeszcze kilka lat temu uchodziła za wzór - przypomina. Przytacza wyniki rankingu serwisów samorządowych branżowego miesięcznika „Press” z 2009 r., kiedy serwis Bydgoszcz.pl zajął piąte miejsce (na 49 możliwych).
Powody takiego wyniku, jaki uzyskała bydgoszcz.pl, rzeczniczka widzi w upływie czasu. - Nasz portal powstał (pod względem technicznym) w 2007 r. W dobie błyskawicznego rozwoju nowych technologii i zagadnień z zakresu IT każdego miesiąca pojawiają się nowinki techniczne, nowocześniejsze rozwiązania, aplikacje. Kiedy powstawał portal miejski w tej formie, w jakiej jest dostępny nadal, choćby tak powszechne dziś tagowanie było zjawiskiem nowym i znanym tylko wtajemniczonym pasjonatom. Po naszej analizie badania, właśnie w tym upatrujemy niższą niż w poprzednich latach ocenę, bowiem jest to element ułatwiający nawigację (przede wszystkim wyszukiwanie treści) - komentuje wyniki.
`
Z serwisów na portale społecznościowe
`
Marta Stachowiak wskazuje na odejście internautów w stronę portali społecznościowych. - Potwierdzają to nasze statystyki. Idąc więc z duchem czasu, my także przenieśliśmy się z częścią informacji właśnie tam. Tam koncentruje się dialog z mieszkańcami, bo we współczesnym świecie najczęściej oczekujemy prostych, krótkich komunikatów i takie dostarczamy mieszkańcom choćby za pośrednictwem FB - tłumaczy rzeczniczka.
`
Serwis miejski też się zmienia. Powstała wersja mobilna głównego portalu i mobilna wersja miejskiego BIP. Urząd Miasta wzbogacił też serwis o możliwość przełączenia wyglądu strony na wysoki kontrast.
Jak Wy oceniacie stronę miasta?
(AGW)
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?