Ile będzie kosztowało pozycjonowanie strony internetowej z usługami i dlaczego reklama w Google coraz bardziej się opłaca - rozmowa z Piotrem Miszewskim, właścicielem firmy Quick Project z Rzeszowa.

- Planuję prowadzić biznes przez internet. Jak go wypromować w sieci?

- Wszystko zależy od tego, co chcemy robić. Czy ma to być sprzedaż usług czy towarów, na dużą skalę czy małą, w całej Polsce czy lokalnie. Czy produkt jest znany, czy też zupełnie nowy. Podobnie, jak w przypadku reklamy tradycyjnej, w zależności od tego, co chcemy osiągnąć, musimy podjąć odpowiednie działania.

Przykładowo, jeśli chcemy wprowadzić zupełnie nowy produkt czy usługę, to sama reklama nic nie da.

Musimy wokół niego zrobić szum medialny, aby zainteresować jak najwięcej klientów i udzielić im jakichś dodatkowych informacji. Może to być wywiad do gazety, że jest coś nowego, przydatnego, jak tego używać, kto to może kupić. Jeśli natomiast chcemy w sieci wypromować zwykłe usługi lokalne, to wystarczy sama reklama.

Czytaj też: Internet dla firm za darmo. Jak założyć stronę www, domenę i zareklamować się w google?

- Chodzi o to, by ktoś nas znalazł poprzez wyszukiwarkę Google, bo z niej korzysta 92 proc. internautów w kraju. To oznacza 16 mln użytkowników, wśród których są moi przyszli klienci. Trzeba się tylko przebić przez parę milionów polskich stron. Jak się reklamować, żeby trafić na pierwszą stronę wyszukiwarki?

- Marketing w wyszukiwarkach internetowych obejmuje głównie pozycjonowanie strony (tak, by pojawiła się w czołówce wyników wyszukiwania) oraz płatną reklamę w wyszukiwarkach, tak zwane linki sponsorowane (płaci się za kliknięcia w reklamę).

Ta druga forma reklamy jest w tej chwili najbardziej skuteczna i atrakcyjna. Ale internet to nie tylko wyszukiwarki i dlatego mamy jeszcze inne formy reklamy, takie jak mailing (wysyłanie maili reklamowych), reklama na portalach oraz promocja w serwisach społecznościowych.

- To ostatnie polega na wklejaniu linka do naszej strony na różnych forach dyskusyjnych?

- Niekoniecznie. Można też stworzyć firmowy profil na portalu społecznościowym. Na Facebooku jest takich mnóstwo. Na przykład na facebookowej stronie Mercedesa co kilka dni pojawia się news na temat marki.

- Zatem promujemy się poprzez pozycjonowanie, płatną reklamę, mailing i serwisy społecznościowe?

- W zależności od tego, co chcemy osiągnąć, w różnym stopniu i skali używamy tych elementów. Jeśli nasz biznes jest unikalny i nie ma wielu stron, które oferują to samo, co my, to pewnie wystarczyłoby pozycjonowanie, bo wtedy nasz portal pojawiałby się w pierwszych wynikach wyszukiwania. Ważne jest przy tym, ile towarów, usług, a zatem słów kluczowych potrzebuje dany biznes, aby się dobrze opisać. Im więcej słów, tym więcej pracy nad pozycjonowaniem.

Czytaj też: Przedsiębiorcy z Pomorza i Kujaw opanowują Facebooka. Czy warto jednak inwestować w portale społecznościowe?

- Chcę na przykład wypromować salon kosmetyczny.

- Na terenie Rzeszowa mamy około 300 salonów kosmetycznych, plus te w miejscowościach okolicznych. Co drugi z nich ma stronę internetową. Trafić na pierwsze miejsce w tym przypadku, oznacza około pół roku pracy nad pozycjonowaniem.

Osiągniemy to szybciej, jeśli będziemy reklamować się na unikalne usługi, które oferujemy np. jako jeden z trzech gabinetów w Rzeszowie. Można także użyć drugiego narzędzia, czyli płatnych reklam w wyszukiwarce. Pojawiają się one w Google na górze, na podkolorowanym polu lub z boku. Świetne miejsca i natychmiastowa emisja reklam, zostaje tylko kwestia pieniędzy, jakie mogę wydać.

- Ale podobno internauci omijają wzrokiem te reklamy?

- Są różne teorie. To zależy od treści reklamy - jeśli jest przygotowana trafnie i dobrze, to skłoni do kliknięcia. Dobieramy ją pod kątem produktu. Inaczej będziemy reklamowali bar, a inaczej suknie ślubne.

- Dla wszystkich zaczynających e-biznes jest zapewne jasne, że muszą zapłacić za ten marketing?

- Do pozycjonowania i reklamy zatrudnia się firmę. Jeśli chodzi o promocję w serwisach społecznościowych, to też nie znam ludzi, którzy z własnej woli, co dwa dni zamieszczaliby o swojej firmie jakąś informację na Facebooku. Zatrudnia się osobę, często blogera, który to robi za pieniądze.

- Ile to wszystko kosztuje?

- Cena zależy od tego, ile pracy trzeba wykonać nad pozycjonowaniem (ilość słów kluczowych, konkurencja w branży), a w przypadku reklamy płatnej - ilu jest chętnych na dane słowa kluczowe. To podobne zasady jak w gazecie, gdzie na pierwszej stronie reklama jest droższa niż na kolejnych, bo więcej osób chce za nią w tym miejscu zapłacić. W Google - im więcej osób chce kupić dane słowo, tym cena jest wyższa. Jedno kliknięcie kosztuje od paru groszy do kilku złotych.

- Co które kliknięcie kończy się zakupem?

- Jest to w dużej mierze specyficzne dla każdej branży i produktu, ale przy dobrze prowadzonej kampanii można oczekiwać, że od 1 do 5 % kliknięć kończy się zakupem. Innymi słowy: od co dwudziestego do co setnego kliknięcia możemy liczyć na zakup.

- Co do pozycjonowania słyszałam o różnych stawkach. Znajomy płaci 650 zł miesięcznie za stronę z usługami instalacyjnymi, a ktoś mi mówił, że za dobre miejsce sklepu z biżuterią w wyszukiwarce, trzeba dać 2 tys. zł co miesiąc.

- Stawki są bardzo różne. Jeśli chodzi o pozycjonowanie to ceny zaczynają się od ok. 100 zł za jedną frazę, za jeden miesiąc pozycjonowowania. Dokładna cena zależy od konkurencyjności pozycjonowanej frazy oraz wyników pozycjonowania.

- Zazwyczaj pozycjonujemy też kilka fraz dla jednej strony i w zależności od oczekiwań zleceniodawcy całkowite koszty miesięczne mogą wynosić od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Jeśli chodzi o płatną reklamę w wyszukiwarkach, to dla firm, które świadczą usługi na terenie Rzeszowa, budżety reklamowe zaczynają się od 300 zł miesięcznie.

- Pozycjonuje się na ile fraz?

- Najczęściej do dziesięciu. Przy ograniczonych środkach nie mamy możliwości, by osiągnąć dobre wyniki w wyszukiwarkach dla większej ilość słów.

- Czy trudno się będzie przebić w branży sklepowej?

- Wszystko sprowadza się do tego samego, co w każdym innym biznesie. Jeżeli mamy niszę, zaoferujemy jeden produkt na rynku, to łatwo się nam będzie reklamować. Są różne sytuacje. Przykładowo obsługuję sklep internetowy z antywirusami, w którym jeden program kosztuje 100-200 zł i marża jest niska. W tym przypadku pozyskanie jednego klienta nie może kosztować więcej niż 20 zł, bo inaczej biznes przestanie się opłacać.

Musieliśmy więc wyszukać takie słowa kluczowe, które są tanie, ale dają taki sam efekt, jak te popularniejsze. I znaleźliśmy takie, które w płatnej reklamie kosztują 30 gr. Inna sytuacja jest w branży budowlanej, gdzie towar jest o wiele droższy, a marże wyższe. Tu pozyskanie klienta może kosztować 100-200 zł, bo to będzie się opłacać. Ciekawą ofertę ma Allegro, które oferuje firmom pełną usługę w zakresie hostingu, obsługi transakcji, reklamy. Są ludzie, którzy poza Allegro nie handlują, bo nie mają potrzeby, by zakładać inne strony.

- Do własnej trzeba kupić adres, czyli domenę.

- Ceny domen zaczynają się od kilkudziesięciu złotych. Warto pamiętać, że adres jest jak marka firmy, więc powinien być zbieżny z nazwą firmy. Utrzymanie strony internetowej kosztuje od kilkudziesięciu złotych miesięcznie, zależnie od ruchu i wielkości strony.

- Płacimy za pozycjonowanie, reklamę, a biznes nie idzie. Co jest nie tak?

- Gdyby istniała recepta, to każdy z nas byłby milionerem. To biznes jak każdy inny, taki sam jak w realu. Jeśli masz lokal w centrum miasta, to musisz zaoferować coś oryginalnego, unikalnego, co wypełni niszę i będzie miało klientów.

- Jeżeli twój biznes polega na oferowaniu prestiżowych i drogich towarów czy usług, to stać cię na wynajęcie lokalu w najdroższej galerii i zapłacenie wielotysięcznego czynszu co miesiąc, bo wiesz, że i tak na tym zarobisz. Jeśli natomiast masz usługę, o której wiesz, że będzie sprzedawana dla mniejszej liczby klientów i za mniejsze pieniądze, to musisz wybrać i tańszy lokal. Podobnie jest z reklamami w internecie.

- Zaglądając do internetu, ma się wrażenie, że tam już wszystko jest.

- Trudno wymyślić coś oryginalnego. Ale to jest właśnie nisza. Podobno, kiedy twórcy Google wyszli z pomysłem, by zrobić wyszukiwarkę, pierwsza odpowiedź inwestorów była taka, że to jest technicznie niemożliwe - skatalogowanie wszystkich stron, wrzucenie ich do jednej wyszukiwarki i sprawienie, aby ona od ręki to znajdowała. Pomysłodawcy na to: „Znajdziemy sposób. Dajcie nam pieniądze, a to zrobimy.”

Kwestią jest przekonanie, że nasz pomysł uda się zrealizować. Nisze są najbardziej dochodowe. Ale możemy konkurować też innymi aspektami, np. ceną. Do tego, na czym chcemy zrobić biznes, dobieramy narzędzia jego promocji.

PRZYDATNE TERMINY: 

SEM - skrót od ang. Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach internetowych.

SEO - skrót od ang. Search Engine Optymalization, działania zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i wyrażeń kluczowych, inaczej określane jako pozycjonowanie.

PPC - z ang. Pay Per Click, czyli reklama internetowa w wyszukiwarkach i na portalach, w której reklamujący płaci za kliknięcie w link, a nie za wyświetlenia.

SMM - skrót od ang. Social Media Marketing, czyli wykorzystywanie społeczności internetowych (np. serwisów społecznościowych, blogów itp.) do działań marketingowych i sprzedażowych.

(Źródło: Wikipedia)

Źródło artykułu: Ile kosztuje promowanie biznesu w internecie