Takimi pociągami będziemy wkrótce jeździć.

Umowa, którą podpisała wczoraj w Bydgoszczy Pesa z Intercity, może być początkiem nowej jakości na polskich torach. Kontrakt opiewa na 1,3 mld zł. Pesa nie tylko wyprodukuje 20 pociągów, ale będzie je również serwisować przez 15 lat. Darty, bo o nich mowa, mają obsługiwać trasy dalekobieżne.

- To całkowicie nowy projekt, przygotowany jednak przez ten sam dział badań i rozwoju, który wcześniej pracował nad Elfami przeznaczonymi dla ruchu regionalnego - podkreśla Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy.

Darty pojadą od 2016 roku w barwach Intercity z prędkością 160 kilometrów na godzinę (docelowo to ma być 250 kilometrów).

Nowe pociągi obsłużą pasażerów na trasach: Jelenia Góra - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok/Lublin oraz Białystok/Lublin - Warszawa - Koluszki - Częstochowa - Katowice - Bielsko Biała.

W standardzie Dartów będą m.in.

zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, rozbudowany system informacji pasażerskiej i wzmacniania sygnału telefonii komórkowej, nowoczesne toalety (z przewijakami dla niemowląt) i miejsca do przewozu rowerów.

Przypomnijmy, że Pesa realizuje także największy w historii Intercity projekt modernizacji wagonów. Obejmuje modernizację aż 115, w tym m.in. pasażerskich, sypialnych i dla osób niepełnosprawnych. Pesa wyposaży je np. w nowe systemy i podzespoły, fotele, klimatyzację, gniazdka elektryczne, WC z zamkniętym obiegiem oraz urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej.