Polacy doceniają zmiany zachodzące w ofercie banków w efekcie cyfryzacji, ponieważ uważają, że dzięki temu usługi bankowe są wygodniejsze i pozwalają oszczędzać czas. Klienci polskich banków znaleźli się też w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o popularność bankowości online i mobilnej.

Polacy doceniają zmiany zachodzące w ofercie banków w efekcie cyfryzacji, ponieważ uważają, że dzięki temu usługi bankowe są wygodniejsze i pozwalają oszczędzać czas. Klienci polskich banków znaleźli się też w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o popularność bankowości online i mobilnej - wynika z europejskiego badania bankowości cyfrowej, w którym wzięli udział internauci z 11 krajów, a przeprowadzonego na zlecenie Mastercard.

Oprócz badania opinii konsumentów, Mastercard opublikował też europejską mapę instytucji finansowych oferujących najbardziej innowacyjne, cyfrowe usługi, w tym aplikacje mobilne. W zestawieniu tym uwzględniono 5 instytucji z Polski.

Dostęp do konta przez internet stał się standardem w ofercie polskich banków, a kilka milionów Polaków korzysta już z usług bankowych za pośrednictwem smartfona. Najnowsze badanie Mastercard potwierdza, że Polacy są w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o popularność cyfrowych rozwiązań w bankowości.

Aż 91 proc. ankietowanych Polaków dokonuje transakcji finansowych online lub przez aplikację mobilną przynajmniej raz w miesiącu, co jest najlepszym wynikiem w Europie (ex aequo z Holandią, przy średniej europejskiej 85 proc.).

Natomiast niemal co drugi respondent z Polski (45 proc.) dokonuje takich transakcji przynajmniej raz w tygodniu (średnia europejska 38 proc.). Ponadto, 88 proc. spośród badanych Polaków deklaruje, że aktualnie jest klientem banku, który umożliwia korzystanie z bankowości online lub mobilnej, bądź już wcześniej korzystało z takich usług (wyższy odsetek tylko w Hiszpanii, Rosji i Szwecji; średnia europejska 85 proc.).

Czytaj też:
Podwyżki podatków nie ma, ale dramatycznie rośnie wysokość opłaty paliwowej. Sprawdź ile więcej będziesz płacić za benzynę, olej napędowy lub gaz

Klienci polskiej bankowości są zadowoleni, że mają do dyspozycji coraz więcej i coraz bardziej zaawansowanych cyfrowych usług finansowych. 68 proc. z nich twierdzi, że chętnie korzysta z nowych, elektronicznych rozwiązań, które sprawiają, że „bankowanie” jest prostsze i bezpieczniejsze. Z drugiej strony, tylko 2 proc. badanych z Polski uważa, że tradycyjna bankowość im wystarcza i nie oczekują żadnych usprawnień (średnia europejska 5 proc.).

Prostota, łatwość, oszczędność czasu

Wśród zalet cyfrowej bankowości Polacy najbardziej doceniają jej prostotę i łatwość użycia (63 proc.), oszczędność czasu (59 proc.), bezpieczeństwo (51 proc., najwyższy wskaźnik w Europie) oraz niskie opłaty (48 proc., również najwięcej w Europie). Z kolei zastanawiając się nad zmianami, które powinien wprowadzić ich bank, na pierwszym miejscu Polacy wymieniają możliwość łatwego korzystania z bankowości z dowolnego miejsca (37 proc.), a następnie przejrzystość i możliwość kontrolowania swoich wydatków w czasie rzeczywistym (34 proc.).
W badaniu Mastercard tylko 35 proc. osób zadeklarowało, że było z wizytą w banku w ciągu ostatniego miesiąca. Z kolei 70 proc. odwiedziło swój bank w ciągu ostatniego roku. 91 proc. ankietowanych z Polski uważa, że za 10 lat stacjonarne oddziały banków wciąż będą istniały, ale 68 proc. jest zdania, że będzie ich coraz mniej.

Polscy liderzy mobilności

Oprócz badania opinii klientów, Mastercard przygotował też europejską mapę instytucji finansowych, oferujących najbardziej innowacyjne usługi cyfrowe.

Firma uwzględniła w tym zestawieniu 5 instytucji z Polski, których rozwiązania mobilne szczególnie się wyróżniają: ING Bank Śląski, mBank, Bank Millennium, Bank Pekao SA oraz PKO Bank Polski.

- Banki działające na polskim rynku często jako pierwsze wprowadzają nowatorskie rozwiązania, służąc instytucjom zagranicznym jako wzór do naśladowania. Chętnie je w tym wspieramy, ponieważ wiemy, że konsumenci oczekują dziś prostych i bezpiecznych rozwiązań elektronicznych. Aplikacje mobilne, które funkcjonują dziś w Polsce, należą do najbardziej zaawansowanych w Europie. Coraz częściej integrują też funkcje zbliżeniowych płatności mobilnych i inne nowatorskie rozwiązania, takie jak biometryczne potwierdzanie tożsamości – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

Mastercard od lat wspiera proces cyfryzacji sektora finansowego. Firma oferuje bankom wiedzę technologiczną, infrastrukturę i produkty, a także udostępnia ogólnoświatową sieć płatności, dzięki czemu mogą one skupić się na udostępnianiu wygodnych i bezpiecznych usług, które zaspokajają potrzeby klientów ery cyfrowej. W efekcie Mastercard jest preferowanym dostawcą rozwiązań płatniczych dla wielu banków w całej Europie, w tym w Polsce.

Badanie zostało przeprowadzone przez Innofact AG na zlecenie Mastercard w maju 2017 r. Próba obejmowała 11 915 respondentów z jedenastu krajów Europy.

OBEJRZYJ WIDEO:
Budżet prawie bez deficytu, ale jak sobie poradzi z niższym wiekiem emerytalnym