Do przetargu na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej średnicówki stanęło pięciu oferentów. Najtańszą propozycję złożyło konsorcjum firm: biuro Redan ze Szczecina oraz hiszpańska Apia XXI z Santander. O kontrakt walczyło też Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Bydgoszczy, gdański Kontrakt (jedna z firm projektujących drugi most przez Wisłę), Tebodin SAP-Projekt z Warszawy oraz konsorcjum firm: Ingenieurbüro Dipl.-Ing. H. Vössing z Berlina i Voessing Polska z Poznania.
Projekt trasy średnicowej między ul. Grudziądzką a trasą wschodnią ma być gotowy do 20 grudnia br. Natomiast do końca roku toruńscy drogowcy mają złożyć wniosek o dofinansowanie inwestycji. Przypomnijmy: została ona wpisana na listę projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego.
Tylko jedna nitka
Według wcześniejszych szacunków przedsięwzięcie pochłonie 37,8 mln zł, z czego 17,8 mln zł (47 proc.) ma wynieść unijna dotacja. Resztę wyłoży miasto. Ta suma starczy jednak wyłącznie na pierwszy etap inwestycji, czyli budowę jednej, dwupasmowej nitki między Grudziądzką a trasą wschodnią o długości ok. 2,6 km, ronda na zbiegu z Grudziądzką i estakady przez tory na wysokości ul. Skłodowskiej-Curie i Wscho-dniej - w pobliżu Cergii. Oprócz tego mają powstać tam chodniki, drogi rowerowe i zatoki autobusowe. W planach są także skrzyżowań z ul. Batorego i Chrobrego sterowanych sygnalizacją świetlną. Taki też układ zaprojektują Redan i Apia XXI.
Dopiero w przyszłości ma powstać układ dwujezdniowy i wiadukt nad ul. Grudziądzką. - Na skrzyżowaniu tej trasy z ul. Grudziądzką zostaną rozsunięte wloty i powstanie centralna wyspa, by można było w każdej chwili postawić tam wiadukt bez konieczności wstrzymywania ruchu - mówi Stefan Kalinowski, wicedyrektor Miejskiego Zarządu Dróg. - Dwupoziomowy węzeł na pewno nie powstanie tam w ciągu 5-10 lat. Dlatego też projektanci nie zajmą się tym teraz, ponieważ w tym czasie projekt już by się zdezaktualizował.
Pewne jest to, że w ramach tego zadania powstanie wiadukt nad linią kolejową Toruń - Olsztyn - na wysokości ul. Wscho-dniej.
Most, tunel. wiadukt
Jak podkreśla Kalinowski, zakończenie jego budowy ma się zbiec z oddaniem do użytku mostu. Dzięki temu auta wyjeżdżające z tunelu pod pl. Daszyńskiego pojadą ul. Wschodnią, wiaduktem, trasą średnicową do ul. Grudziądzkiej i dalej w kierunku Gdańska. Być może tak początkowo będzie wyglądać przebieg krajowej "jedynki". - Budowa tej części trasy ma ruszyć w połowie przyszłego roku - zapowiada wicedyrektor MZD.
Tymczasem jeszcze w tym roku mają ruszyć roboty na pierwszym fragmencie tego traktu - między Szosą Chełmińską a ul. Grudziądzką. To zadanie ma kosztować 32,9 mln zł, z czego 15,5 mln zł możemy dostać z Unii Europejskiej.
Trasa wschód-zachód
Północna trasa średnicowa to część tzw. szkieletowego układu drogowego Torunia. W przyszłości ma połączyć ze sobą wschodnie i zachodnie osiedla naszego miasta - Szosę Lubicką z Szosą Bydgoską. Pobiegnie nią również droga krajowa nr 80 z Torunia do Bydgoszczy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Wiemy, ile za krzesła zapłaciła Lara Gessler! Cena nie na kieszeń przeciętnego Polaka
- Scysja na planie "Nasz Nowy Dom". Romanowska nie ma posłuchu wśród uczestników?!
- Smaszcz mówi o ślubie Cichopek i Kurzajewskiego, będą MIELI DZIECKO?! TYLKO U NAS
- Janina z "Sanatorium" OBNAŻA Tadeusza! Wciska gadżety z jej intymnymi zdjęciami?!