MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rowerzyści zyskają dzięki mniejszemu ruchowi aut? Bydgoszcz wprowadzi rozwiązanie z Krakowa?

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Nie trzeba specjalistycznych pomiarów by stwierdzić, że ruch rowerowy w mieście znacznie się zwiększył.
Nie trzeba specjalistycznych pomiarów by stwierdzić, że ruch rowerowy w mieście znacznie się zwiększył. Tomasz Czachorowski
W Krakowie tamtejszy zarząd dróg „zabiera” ulice samochodom i daje rowerzystom. Ograniczono ruch aut na siedmiu kilometrach miejskich tras. Czy na podobne rozwiązanie mogą liczyć bydgoscy rowerzyści?

Od początku pandemii ruch samochodowy w Krakowie zmalał niemal o 70 procent, liczba pasażerów komunikacji miejskiej na niektórych liniach zmniejszyła się nawet o 90 procent. Na bydgoskich ulicach aut jest również mniej – jak szacuje ZDMiKP – o około 40 procent. Komunikacja poza godzinami szczytu wozi głównie powietrze. Czy to czas by uwolnić nieco miejsca na ulicach także dla bydgoskich rowerzystów?

Rower coraz bardziej popularny

- Warto taki temat poruszyć. Statystyki nie kłamią – ruch rowerowy znacznie się zwiększył. Wpływ na to ma rosnące zainteresowanie rowerem, ale także pandemia wirusa. Prowadzę serwis rowerowy i rozmawiam z klientami - mówi Wojciech Bulanda, bydgoski radny. - Część osób wsiada na rower, żeby się poruszać, bo siłownie i baseny są pozamykane. Inni boją się jeździć komunikacją publiczną i wybierają rower. Motywacji jest wiele. Daleko nam ciągle do krajów skandynawskich, gdzie infrastruktura rowerowa jest o wiele bardziej rozbudowana. Gdyby było tak u nas – ludzie jeździliby rowerami jeszcze częściej.

Na jakich ulicach można byłoby ograniczać ruch samochodów i oddać pole rowerzystom? - Na przykład na Wojska Polskiego czy Grunwaldzkiej, choć są dwupasmowe, nie miałoby to raczej sensu – są tam drogi rowerowe. Warte zastanowienia są np. al. Ossolińskich czy al. Mickiewicza, gdzie mamy dwa pasy. Można rozważyć także ulicę Jagiellońską - mówi radny.

Wojciech Bulanda sądzi, że z nowym dyrektorem ZDMiKP, Wojciechem Nalazkiem, pewne sprawy byłyby łatwiejsze do przeprowadzenia - zajmował się on wcześniej organizacją ruchu na bydgoskich ulicach i zna każdy zakamarek miejskich dróg. - Tego typu ograniczenia to nie inwestycje, na które trzeba wydawać wiele pieniędzy. Niekiedy wystarczy zmiana oznakowania albo wymalowanie tymczasowych pasów – ocenia radny.

Rowerzyści - jak wszyscy inni uczestnicy ruchu - mają swoje prawa i obowiązki. Przepisów, regulujących prawo do jazdy na rowerze jest sporo. Za ich nieprzestrzeganie służby mundurowe mogą ukarać jadącego jednośladem mandatem. Sprawdź, jakie przepisy obowiązują rowerzystów i jakie mandaty grożą za ich łamanie.Kliknij i czytaj dalej ->"Jazda na rowerze to styl życia". W Holandii aż 70 procent podróży w obszarze miejskim odbywa się właśnie na rowerze (źródło TVN/X-News):zobacz także:Czerwone? No to trzeba przyspieszyć! Kierowcy z Bydgoszczy w akcji [WIDEO]

Sezon rowerowy w pełni. Rowerzysto, sprawdź, za co możesz do...

Co na to ZDMiKP?

- W Bydgoszczy na ulicach lokalnych o obniżonych prędkościach dopuszczalnych (w strefach ruchu uspokojonego) ruch po jezdniach odbywa się już dzisiaj na warunkach ogólnych. Tym samym są zachowane podobne warunki, jak w Krakowie. Duża liczba tych ulic, na których poruszają się dzisiaj rowerzyści w strefie śródmiejskiej, położona jest w strefach ruchu uspokojonego do 30 km/h, co daje zwiększone bezpieczeństwo rowerzystom - uważa Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP.

Zarząd przygotowuje też listę ulic, na których będzie dopuszczony kontraruch rowerowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mateusz Morawiecki przed komisją śledczą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Rowerzyści zyskają dzięki mniejszemu ruchowi aut? Bydgoszcz wprowadzi rozwiązanie z Krakowa? - Express Bydgoski

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska