Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oto najważniejsze inowrocławskie inwestycje 2019 roku

RED
W mijającym roku m. in. zakończono budowę obwodnicy Inowrocławia
W mijającym roku m. in. zakończono budowę obwodnicy Inowrocławia Dominik Fijałkowski
W 2019 roku udało się wykonać kilka ważnych inwestycji na terenie Inowrocławia i w jego najbliższej okolicy. Przede wszystkim wielkiego finału doczekała się budowa obwodnicy miasta. W październiku oddano do użytku ostatni, 5-kilometrowy odcinek tej trasy.

Poniżej sprawozdanie inowrocławskiego ratusza dotyczące najważniejszych inwestycji mijającego, 2019 roku.

"Po wieloletnich staraniach władz i mieszkańców Inowrocławia, udało się połączyć 5-kilometrową trasą, drogę krajową nr 25 z wybudowanym 19-kilometrowym odcinkiem obwodnicy i ominąć miasto od północy. Podróżujący mogą korzystać z pełnej obwodnicy Inowrocławia. Możemy cieszyć się czystym powietrzem, większym komfortem i bezpieczeństwem jazdy na inowrocławskich ulicach.
W październiku zakończono prace modernizacyjne w okolicy dworca PKP. Na placu przed budynkiem wykonano nową nawierzchnię, miejsca postojowe, oraz oświetlenie LED. Wymieniona została również infrastruktura podziemna, postawione zostały nowe wiaty przystankowe z tablicą elektroniczną, a całość ozdobiły nasadzenia. Rozpoczęto również drugie zadanie w tym miejscu – budowę tunelu pod torami oraz parkingu przy ul. Magazynowej, które będzie kontynuowane w 2020 roku.
W 2019 r. Inowrocław stał się w kraju liderem elektromobilności. Miasto zakupiło zelektryfikowane autobusy. W styczniu Volvo dostarczyło Miastu osiem kolejnych autobusów elektrycznych, co było kontynuacją inwestycji z 2018 roku. Dodatkowo Miasto zainwestowało w stacjonarne automaty biletowe, elektroniczne tablice z rozkładem jazdy, nowe wiaty przystankowe oraz 3 nowoczesne toalety miejskie. Powstały również cztery stacje szybkiego ładowania dla autobusów elektrycznych - pantografy.
Jedna z ważniejszych i trudniejszych inwestycji była związana z przebudową 5 ulic na Starym Mieście. Ulice zyskały nową nawierzchnię, miejsca parkingowe, nowoczesne oświetlenie, a co najważniejsze – nową instalację wodno-kanalizacyjną. Okolica została również ozdobiona nowymi nasadzeniami. Koszt inwestycji wyniósł ponad 14 milionów złotych.
- Wykorzystaliśmy wszystkie szanse rozwojowe, jakie przed nami stały w 2019 r. Cieszę się i jestem dumny, że udało nam się zrealizować inwestycje, o których od dawna była mowa i na które czekali mieszkańcy Inowrocławia. Śmiało można powiedzieć, że Inowrocław wypiękniał i rozwinął się przez ostatni rok – podsumował prezydent Ryszard Brejza.
W Inowrocławiu zmodernizowano oświetlenie uliczne na nowoczesne LED-owe, które kontynuowane będzie również w przyszłym roku. Ponad 30 ulic zyskało nowe oświetlenie wykorzystujące energooszczędną technologię LED. Dodatkowo dla bezpieczeństwa mieszkańców doświetlono 20 przejść dla pieszych. Zakończyła się również przebudowa kompleksu sportowo-noclegowego przy ul. Rakowicza, który wygląda dziś niczym nowy obiekt.
Udało się również przebudować ulice w Inowrocławiu, m.in. Łubinową i Zielną, Cichą oraz Konwaliową i Tulipanową. Wyremontowane zostały również chodniki na osiedlach. Powstały nowe ścieżki rowerowe na ul. Błażka, Górniczej oraz Staropoznańskiej. Mieszkańcy mogą również korzystać z 6 stacji obsługi rowerów".

- W przyszłym tygodniu wyjadą na ulice Inowrocławia nasze najnowsze elektryczne autobusy marki Volvo - informuje Mariusz Kuszel, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. W środę (30 stycznia) dotarło do miasta osiem autobusów Volvo 7900 Electric. Tym samym zrealizowane zostało złożone przez Inowrocław w ub. roku zamówienie na 16 ekologicznych wozów Volvo, z których połowa to pojazdy o napędzie hybrydowym, elektryczno-spalinowym, a druga połowa to autobusy napędzane wyłącznie silnikami elektrycznymi. Obecnie inowrocławskie MPK dysponuje więc 28 pojazdami tzw. niskiej emisji. Najstarsze z nich pochodzą z roku 2015. - To wielki i wspaniały dzień dla Inowrocławia. Dotarła do nas ostatnia partia najnowszych autobusów. Pojazdów komfortowych, godnych polecenia, których pozazdrościć mogą nam inne miasta - skomentował prezydent Ryszard Brejza. Najnowsze elektryczne pojazdy są przede wszystkim bardzo ciche. Przystosowano je do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponadto wyposażone zostały w wi-fi, jak również miejsca, w których można podładować komórki. W autobusach zastosowano specjalne elektroniczne kasowniki. Jeszcze pod koniec br. dzięki tym urządzeniom będzie można zapłacić za przejazd kartami płatniczymi. - Apeluję do inowrocławian. Zostawcie samochody w garażach! Korzystajcie z komunikacji miejskiej - dodał prezydent Brejza. Z okazji dotarcia do miasta autobusów elektrycznych, których MPK ma teraz w sumie dziesięć, w Inowrocławiu gościła Małgorzata Durda, dyrektor Volvo na Polskę i kraje bałtyckie. - Cieszymy się, że dostarczyliśmy autobusy elektryczne. To pierwsza zrealizowana przez nas na terenie Polski dostawa w pełni elektrycznych autobusów, wykonanych w naszej fabryce we Wrocławiu. Inowrocław jest obecnie pierwszym miastem w Polsce, które ma całkowicie ekologiczny tabor - podkreśliła pani dyrektor. Przy okazji dodała, że najnowsze pojazdy posiadają wszystkie funkcje potrzebne do realizacji przewozów osobowych w miejskim transporcie zbiorowym. Mariusz Kuszel, prezes MPK, zwrócił natomiast uwagę, iż nowe wozy wysoko ocenili kierowcy. - Gwarantują one kierowcom wysoki komfort pracy, a pasażerom doskonałe warunki podróży - dodał prezes.

Nowe elektryczne Volvo dla MPK już dotarły do Inowrocławia

- Zakończyliśmy jedną z większych inwestycji w Inowrocławiu, długo wyczekiwaną przez nas, mieszkańców jak i gości naszego pięknego miasta. Jak planowaliśmy, plac przed dworcem PKP stał się godną wizytówką naszego miasta - podkreślił prezydent Ryszard Brejza. Dziś (28 października), tuż po godzinie 15, po kilkumiesięcznej przerwie na teren przed dworcem wjechały pierwsze pojazdy. Dzięki poważnej przebudowie plac zyskał całkowicie nową nawierzchnię, a także nowe miejsca postojowe na chwilę, w tzw. systemie kiss and ride. Wymieniona została tam infrastruktura podziemna. Zamontowano oświetlenie LED. Wybudowano dwie nowe wiaty przystankowe z tablicą elektroniczną. Całość ozdobiły nasadzenia. Inwestycja pochłonęła 5,4 mln zł, w tym 3,5 mln zł z Unii Europejskiej. Wykonała ją firma Budimex z Warszawy. W związku z zakończeniem robót dworzec PKP znów jest końcowym i początkowym przystankiem dla autobusów MPK. Oznacza to, że przestały funkcjonować tymczasowe przystanki zlokalizowane przy ul. Magazynowej.

Po remoncie trwającym kilka miesięcy plac przed dworcem PKP ...

- Ta inwestycje od początku do końca prowadzona była bardzo sprawnie. Dziękuję wszystkim tym, którzy przyczynili się do jej realizacji - podkreślił wojewoda Mikołaj Bogdanowicz. Oddano do użytku drugi, a zarazem ostatni odcinek obwodnicy Inowrocławia. Liczy prawie pięć kilometrów długości i łączy węzły Sławęcinek i Latkowo. Cała obwodnica pomiędzy Sławęcinkiem a Markowicami ma obecnie 24 kilometry długości. - To na pewno jedna z większych rządowych inwestycji drogowych realizowanych na terenie naszego województwa - dodał wojewoda podczas otwarcia trasy na węźle w Sławęcinku i wręczył Radosławowi Kantakowi, dyrektorowi GDDKiA w Bydgoszczy pozwolenie na użytkowanie nowo wybudowanego odcinka. Dyrektor GDDKiA zwracał natomiast uwagę na fakt, że oddanie drugiego odcinka następuje w kontraktowym terminie. Podkreślał, że dzięki zakończeniu całej inwestycji Inowrocław na pewno uwolniony zostanie od ruchu tranzytowego. W otwarciu uczestniczył prezydent Inowrocławia Ryszard Brejza. Towarzyszyła mu grupa radnych miejskich, a także parlamentarzyści - Magdalena Łośko i Krzysztof Brejza. - Zamykamy pewien ważny okres w dziejach naszego miasta. Dziękuję inowrocławianom za 17 lat walki o obwodnicę. To bardzo ważna inwestycja dla miasta i jego mieszkańców. Poprawi bezpieczeństwo na naszych ulicach i pozwoli nam spełniać ekologiczne normy - mówił prezydent. Włodarz przypomniał, że w 2002 roku plany budowy obwodnicy Inowrocławia zakładały powstanie drogi zaczynającej się przy skrzyżowaniu Dworcowej z Metalowców, a kończącej się przy szpitalu. - Dziś mamy obwodnicę z prawdziwego zdarzenia. Dwujezdniową trasę z bezkolizyjnymi wjazdami i zjazdami, liczącą 24 kilometry długości - podkreślił Ryszard Brejza. To jednak nie koniec. Prezydent zapowiedział rozpoczęcie działań mających na celu skomunikowanie obwodnicy z biegnącymi przez nasze województwo drogami ekspresowymi i autostradą. Przyznał, że nie będzie to łatwe, ale jak dodał: - Pokazaliśmy już, że można. Przypomnijmy. Obecnie obwodnica Inowrocławia liczy 24 kilometry długości Łączy Sławęcinek z Markowicami. Biegnie po wschodniej stronie miasta. Trasa jest dwujezdniowa. W jej skład wchodzi pięć węzłów, kilka wiaduktów i innych obiektów inżynierskich. Budowa obwodnicy pochłonęła ponad 450 mln zł.

Obwodnica Inowrocławia od Sławęcinka po Markowice. Koniec bu...

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska