Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opóźnienie pociągu - ile może wynieść odszkodowanie i jak złożyć wniosek o rekompensatę? Czasem można też dostać darmowy posiłek

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Pasażerowie, których pociąg spóźnia się o co najmniej 60 minut, mają możliwość ubiegania się o odszkodowanie.
Pasażerowie, których pociąg spóźnia się o co najmniej 60 minut, mają możliwość ubiegania się o odszkodowanie. Sławomir Seidler / Polska Press
Opóźnienia pociągów to nic nadzwyczajnego w okresie zimowym. Dzieje się tak ze względu na opady śniegu, zerwane trakcje czy inne utrudnienia. Nie każdy wie, że w takich sytuacjach można wnioskować o odszkodowanie. Jak skutecznie to zrobić i ile pieniędzy odda nam przewoźnik?

Podróżni informują o utrudnieniach na drogach, chodnikach i torach kolejowych. Od rana pada marznący deszcz, możemy spotkać oblodzone drogi oraz chodniki. To jednak nie koniec problemów. Na lotniskach i na kolei są opóźnienia.

Mamy w Polsce, a zwłaszcza na Pomorzu - komunikacyjny paraliż. Podróżujący mogą spodziewać się utrudnień w ruchu. W samym tylko Gdańsku pociągi, które chcą wjechać do stolicy województwa, mają kilkudziesięciominutowe opóźnienia. Co zatem zrobić, gdy nasz pociąg nie dotrze na czas?

Przeczytaj także:Wypadek na oblodzonej drodze - kiedy można dostać odszkodowanie?

Opóźniony pociąg - kiedy przysługuje odszkodowanie?

Zgodnie z przepisami, pasażerowie, których pociąg spóźnia się co najmniej 60 minut, mają prawo ubiegać się o wypłatę odszkodowania. Nieistotna jest natomiast przyczyna takiego opóźnienia, podana przez przewoźnika.

Zwrot kosztów przysługuje jednak tylko na wybrane połączenia. Chodzi o pociągi dalekobieżne takie jak:

  • Intercity,
  • Express Intercity,
  • Expres Intercity Premium,
  • Twoje Linie Kolejowe,
  • InterRegio,
  • połączenia międzynarodowe (kraje UE).

Odszkodowanie może zostać wypłacone w formie bonu albo gotówce. Pasażer musi jednak wyraźnie zadeklarować, która opcja go interesuje.

Ile wynosi odszkodowanie za opóźniony pociąg?

Wysokość odszkodowania za spóźnienie pociągu zależy od tego, ile wynosi opóźnienie. Pasażer ma prawo odebrać:

  • 25 proc. ceny biletu - opóźnienie od 60 do 119 minut,
  • 50 proc. ceny biletu - opóźnienie powyżej 120 minut.

W rozporządzeniu regulującym kwestie odszkodowań zaznaczono też, że przewoźnik ma prawo do ustalenia progu minimalnego, poniżej którego zwrot nie będzie przysługiwał. Zgodnie z prawem nie może być on niższy niż 4 euro, czyli około 17,8 zł. Jeśli zatem wysokość odszkodowania będzie mniejsza, rekompensata nie zostanie przyznana.

Odszkodowanie za opóźnienie pociągu nie przysługuje w przypadku linii regionalnych, miejskich czy podmiejskich. Oznacza to, że nie zwrotu pieniędzy nie korzystając m.in. z usług Kolei Małopolskich, Kolei Mazowieckich, Kolei Dolnośląskich, Kolei Wielkopolskich, Kolei Śląskich czy POLREGIO.

Opóźniony pociąg - jak złożyć wniosek o odszkodowanie?

Wnioski o wypłatę odszkodowania z tytułu opóźnionego pociągu można dostarczyć do przewoźnika za pośrednictwem poczty tradycyjnej i elektronicznej lub złożyć odpowiedni wniosek w kasie biletowej danego przewoźnika.

Wzór wymaganego wniosku możemy znaleźć w Internecie lub napisać go samodzielnie wpisując informacje takie jak: dane kontaktowe, opis zdarzenia, dane połączenia, wnioskowaną kwotę rekompensaty i numer konta bankowego. Do tego należy dołączyć bilet i opcjonalnie wszelkie rachunki dokumentujące szkody spowodowane opóźnieniem (np. opłata za nocleg, z którego musieliśmy zrezygnować).

Przewoźnik ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku o odszkodowanie. Nie każda sprawa zostanie rozpatrzona pozytywnie, ale pasażerowie mają także możliwość odwołania się do innych instytucji.

Jeśli odpowiedź przewoźnika nie będzie satysfakcjonująca można przekazać sprawę do Urzędu Transportu Kolejowego lub Rzecznika Praw Pasażera Kolei, który rozstrzyga polubownie spory finansowe w wysokości od 10 do 20 000 złotych.

Inne prawa pasażera w przypadku opóźnień

Pasażerom w przypadku dużych opóźnień pociągów przysługuje także prawo do:

  • bezpłatnego transportu - na stację, do miejsca przeznaczenia lub punktu, z którego odjeżdża zastępczy środek transportu,
  • bezpłatnego zakwaterowania - jeśli jest to możliwe i powstała taka konieczność,
  • bezpłatnego posiłku - odpowiedniego do czasu opóźnienia.

Warto jednak zauważyć, że nie ma szczegółowych zapisów określających, kiedy dokładnie przysługuje taka możliwość. W przypadku prawa do bezpłatnego posiłku przewoźnicy najczęściej decydują się na wręczenie wody lub słodkiej przekąski np. batonika.

Teoretycznie, pasażerowie mogą też otrzymać posiłki „na ciepło” z wagonu gastronomicznego. Niestety, nie zawsze będzie to możliwe ze względu na ograniczone możliwości takiego punktu gastronomicznego. Żadne regulaminy nie określają także, przy jakim opóźnieniu może zapaść taka decyzja.

Zwrot biletu PKP

Oczywiście, jeśli ze względu na pogodę zmieniły się także nasze plany, mamy możliwość zrezygnowania z podróży. Całą procedurę zwrotu biletu PKP opisaliśmy w naszym kolejowym poradniku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Opóźnienie pociągu - ile może wynieść odszkodowanie i jak złożyć wniosek o rekompensatę? Czasem można też dostać darmowy posiłek - Strefa Biznesu

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska