Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Od stycznia znikną ulgi na PKP i PKS?

(jz)
Jeśli do końca roku nie zmienią się przepisy, uczniowie, studenci, a także niepełnosprawni i emeryci stracą zniżkowe bilety na pociąg.
Jeśli do końca roku nie zmienią się przepisy, uczniowie, studenci, a także niepełnosprawni i emeryci stracą zniżkowe bilety na pociąg. Grzegorz Dembiński
Czy od 1 stycznia 2017 roku znikną ulgi na bilety kolejowe i PKS? Jeśli nie zmienią się przepisy, to tak. Straci kilkanaście milionów podróżnych.

Na likwidacji ulgowych biletów stracą inwalidzi, emeryci, studenci, uczniowie. Ale nie posłowie.

Wszystko dlatego, że tylko do końca bieżącego roku obowiązują niektóre przepisy ustawy o zbiorowym transporcie publicznym z 2010 r. A tam zapisane są ulgi komunikacyjne.

Zgodnie z przepisami przewoźnicy w publicznym transporcie zbiorowym (czyli np. właśnie PKP, PKS dalekobieżny), którzy muszą udzielać na bilety zniżek zapisanych w ustawie, dostają za to rekompensatę z państwowej kasy. Wyrównanie dostaje przewoźnik, który się po nie zgłosi. Firmy nie ponoszą więc kosztów ustawowych ulg.

Będzie trudniej o ulgi ustawowe

Od 1 stycznia 2017 r. ten zapis traci ważność. Ulgi ustawowe będą obowiązywać tylko w przewozach o charakterze użyteczności publicznej. Czyli takich, które zamówi samorząd (województwa, powiatu) w konkretnej firmie. Może też je zamówić minister. To znaczy, że stosowanie ulgowych przejazdów dla uczniów, studentów, inwalidów, emerytów będzie ograniczone.

Bo tylko przewoźnicy z firm, w których zamówiona będzie obsługę konkretnych tras będą mieli prawo do rekompensat z budżetu państwa (jak do tej pory) za zniżkowe bilety.

Oznacza to, że na zniżki będziemy mogli liczyć na trasach, na których marszałek czy starosta podpisze umowę z przewoźnikiem. Oraz na trasach zleconych przez ministra.
W pozostałych przypadkach mają obowiązywać komercyjne zasady. Przewoźnik sam, już na własny koszt, może - ale nie musi - zaoferować zniżki.

Likwidacja zniżek nie dotyczy komunikacji miejskiej.

Niepełnosprawni upomnieli się o ulgi
Mało kto o tym przepisie sprzed lat pamięta. Samorządy jednak już w ubiegłym roku apelowały, by przesunąć datę wejścia w życie zmian nawet o kilka lat. Wiele powiatów nie ma przygotowanych strategii transportowych, w których określi, które linie są połączeniami użyteczności publicznej, a które nie.

Larum podniósł portal niepelnosprawni.pl, który zaczął bić na alarm.

Spytaliśmy w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, czy ten przepis będzie zmieniony czy utrzymany?
Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy odpowiedziała, że zaczęły się prace nad uporządkowaniem przepisów.

Na razie, 28 kwietnia resort złożył w Senacie projekt, który o rok przesuwa wejście w życie przepisów dotyczących ulg. W tym czasie chce przygotować projekt ustawy, który wyeliminuje zagrożenia związane z wejściem w życie niekorzystnych dla pasażerów przepisów.

Taki druk do Senatu wpłynął. Został skierowany do trzech komisji: ustawodawczej, infrastruktury i samorządu terytorialnego. Sprawozdania mają być gotowe na koniec czerwca.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska