MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Komunikacja obrała ostry kurs na zmiany. Najpierw autobusy spalinowo-elektryczne, potem tylko na prąd [zdjęcia]

Małgorzata Goździalska
Do Włocławka przyjechał ze szczecińskiego MPK autobus hybrydowy Solaris Urbino. Na razie na próbę.
Do Włocławka przyjechał ze szczecińskiego MPK autobus hybrydowy Solaris Urbino. Na razie na próbę. Wojciech Alabrudziński
Do Włocławka przyjechał ze szczecińskiego MPK autobus hybrydowy Solaris Urbino. Na razie na próbę.

Prezentacja nowego solarisa we Włocławku

W pierwszej kolejności zostanie skierowany na trasę "siedemnastki", a potem będzie testowany na pozostałych liniach. A jeśli się sprawdzi, to w tym roku władze miasta zamierzają kupić trzy "hybrydy".
Zalety tego typu autobusów? - To przede wszystkim niższe zużycie paliwa - mówi prezydent Andrzej Pałucki. - Nawet o trzydzieści procent. A im trudniejsze warunki na drodze, korki, przestoje, to oszczędności większe.
Co to takiego autobus hybrydowy? - To autobus korzystający zarówno z napędu spalinowego, jak i elektrycznego - tłumaczy Marek Krygier, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Układ napędowy sterowany jest automatycznie. Kierowca będzie więc mógł skupić się tylko na jeździe.To komputer bowiem decyduje, kiedy wykorzystać moc silnika spalinowego, a kiedy napęd elektryczny.

Koszt takiego autobusu, to w zależności od wyposażenia, od 1 mln 200 do 1 mln 300 zł. To o około 200 tys. zł więcej w porównaniu z kosztami zakupu tradycyjnego autobusu. Ale koszty związane z eksploatacją - dużo niższe.

Przeczytaj także: - Dostałam mandat, mimo że miałam bilet - skarży się pasażerka włocławskiego MPK
Dążąc do obniżenia kosztów eksploatacyjnych władze miasta wcześniej myślały o wprowadzeniu zasilania gazowego w miejskich autobusach. Ale po podniesieniu akcyzy i zawirowaniach za wschodnią granicą zrezygnowały z tej koncepcji. Rozważają natomiast możliwość zakupu autobusów napędzanych tylko elektrycznie.

Rozkład jazdy: MPK Włocławek

Takie testuje obecnie między innymi Grudziądz. Zalety? To przede wszystkie niskie koszty eksploatacji, na poziomie 30 procent kosztów obecnych. Te autobusy miasto kupiłoby jednak nie wcześniej niż w 2017 roku. Bo tego typu pojazdy wymagają dodatkowej infrastruktury w postaci budowy punktów zasilania. Władze miasta planując zakup nowych autobusów myślą o wykorzystaniu pieniędzy unijnych z rozdania na lata 2014-2020. Konkretnie chodzi o pieniądze na transport zbiorowy niskoemisyjny. Korzyści dla pasażerów z planowanej zmiany sposobu zasilania autobusów komunikacji miejskiej? To m.in. lepsze warunki podróżowania. I duża korzyść dla środowiska miejskiego. Mniej spalin oznacza zaś, że będziemy oddychać czystszym powietrzem.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska