Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Klienci tych płatnych parkingów w Kujawsko-Pomorskiem otrzymają zwrot pieniędzy za brak biletu parkingowego

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Płatny parking przy „Juraszu” to miejsce z „historią”. Użytkowało go kilku operatorów, obecnie to Weip.
Płatny parking przy „Juraszu” to miejsce z „historią”. Użytkowało go kilku operatorów, obecnie to Weip. Maciej Czerniak
Firma prowadząca parkingi m.in. w naszym regionie, odda pieniądze za niesłuszne wezwania do opłaty dodatkowej za braku biletu parkingowego. Skarżyli się również klienci z Kujaw i Pomorza.

Spis treści

Spółka Weip z Gdyni jest operatorem parkingów komercyjnych przy szpitalach i centrach handlowych w całym kraju, u nas np. przy szpitalu im dr. Jurasza w Bydgoszczy i pasażu handlowym w Golubiu Dobrzyniu.

Pacjenci: "Skąd mieliśmy wiedzieć, ile będziemy w szpitalu?"

Ten przy szpitalu im. Jurasza trafił na nasze łamy. O sprawie tego kontrowersyjnego parkingu i regulaminu, który na nim obowiązywał pisaliśmy wiele razy. Choć pacjenci wnosili opłaty za postój, byli karani za to, że spóźnili się do auta choćby minutę. W grę nie wchodziła dopłata za dodatkowy czas na parkingu. Pacjenci skarżyli się, że trudno im zaplanować co do godziny wizytę u lekarza, nie mogą więc z góry zapłacić za cały czas postoju.

Polecamy też: Parkingowi nie mogą żądać od nas opłat za parkowanie w wyznaczonych miejscach, ale to robią - mówią rodzice dzieci z "Jurasza"

Jak pokazał czas, tę opinię podzielił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do UOKiK docierało wiele skarg na zasady działania parkingów prowadzonych przez Weip na terenie całego kraju.

  • Spółka nie uznawała reklamacji, błędnie informowała o sposobach ich składania, straszyła poniesieniem kosztów windykacyjnych i egzekucyjnych.
  • Zarządca parkingów zwróci pieniądze za niesłusznie wystawione wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej z powodu braku biletu parkingowego.

Za to Weip nakładał opłaty dodatkowe

Jak wynika z analizy UOKIK i sygnałów od konsumentów, przedsiębiorca nakładał opłaty dodatkowe, nawet jeżeli klient w złożonej reklamacji udowodnił, że dysponował w momencie wystawienia opłaty dodatkowej ważnym biletem parkingowym. Chodzi o sytuacje, gdy bilet nie był umieszczony w widocznym miejscu za szybą pojazdu, tylko np. spadł na wycieraczkę bądź konsument miał go cały czas przy sobie.

  • Co więcej, spółka stosowała w regulaminach zapisy, które wskazywały, że w przypadku nieuiszczenia opłaty dodatkowej przeciwko konsumentowi prowadzone będzie postępowanie windykacyjne i egzekucyjne, za które zawsze będzie musiał on zapłacić. Twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń.
  • Tak przekazywane, wprowadzało konsumentów w błąd i miało na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy, której skutkiem było uiszczenie żądanych przez firmę opłat.

Klienci wysłali kilka tysięcy reklamacji...

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że doWeip rocznie trafiało kilka tysięcy reklamacji, a większość z nich była odrzucana - w wielu przypadkach niesłusznie. Co istotne, spółka wprowadzała konsumentów w błąd także w kwestii sposobów składania reklamacji. Sugerowała, że można jedynie skorzystać z formularza na stronie internetowej lub wysłać list. Tymczasem reklamacja może mieć również inną formę, np. mailową bądź można ją złożyć osobiście.

- Liczba skarg na zarządców parkingów z roku na rok wzrasta, dlatego konsekwentnie weryfikujemy rzetelność tych przedsiębiorców - podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. - Nieustannie zaskakują nas przypadki obciążenia konsumentów opłatą, mimo że nie upłynął dopuszczalny czas parkowania czy ignorowanie zasadnych reklamacji, gdzie konsument był w stanie udowodnić posiadanie biletu parkingowego. Nie kwestionujemy systemu płatnych miejsc postojowych, ale niesłusznie naliczane opłaty dodatkowe i utrudnianie procesu reklamacji.

Ci klienci dostaną zwrot opłat

Urząd nałożył na firmę obowiązek wykonania zobowiązania. Wszyscy konsumenci, którzy po 1 stycznia 2020 r. otrzymali wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej, mimo posiadania ważnego w czasie wystawienia wezwania biletu parkingowego z wypisanym numerem rejestracyjnym pojazdu, mogą liczyć na zwrot niesłusznie naliczonych opłat. Podobnie ci, którzy otrzymali takie wezwanie na wskazanych w zobowiązaniu parkingach, a jednocześnie ich reklamacja została negatywnie rozpatrzona, pomimo dołączenia dowodu w postaci ważnego biletu parkingowego. W razie trudności konsumenci mogą dochodzić od Weip zwrotu pieniędzy powołując się na decyzję UOKiK.

Weip publikuje informację o decyzji UOKIK

Weip opublikował informację o decyzji urzędu na swojej stronie internetowej i na profilu w mediach społecznościowych Czytamy tam m.in. o przyznaniu zwrotu osobom, które go jeszcze nie otrzymały w wysokości wpłaconej przez nich opłaty dodatkowej.

Uprawnieni klienci zostaną o tym poinformowani indywidualnie. Firma zobowiązała się też zmienić procedurę reklamacyjną oraz usunąć z regulaminów i formularzy treści wprowadzające w błąd.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska