MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jakie zmiany szykują się w MPK Włocławek po badaniu marketingowym?

Justyna Trawczyńska
Justyna Trawczyńska
Mieszkańcy Włocławka najczęściej wybierają linię numer 17 i 12
Mieszkańcy Włocławka najczęściej wybierają linię numer 17 i 12 Wojciech Alabrudziński
Badanie marketingowe dają obraz, ile osób korzysta z MPK, a także która linia jest najbardziej oblegana, a z której korzystamy najrzadziej.

Nasze autobusy jeżdżą za rzadko. O jednej godzinie podjeżdża kilka, a potem 40 minut trzeba czekać na kolejny. Kto układa te rozkłady jazdy? Takie skargi mieszkańców na MPK to niemal codzienność. Liczne przesunięcia i korekty kursów nie przynosiły rezultatu. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne podjęło decyzję, żeby zbadać usługi kompleksowo. W związku z tym w kwietniu w naszych autobusach pojawili się ankieterzy. Na każdej linii autobusowej o każdej porze pojawił się ankieter firmy Public Transport Consulting.

Przez kolejne kilka tygodni wyniki ankiet były analizowane. Pod koniec ubiegłego tygodnia trafiły one do włocławskiego przewoźnika. Teraz są opracowywane i lada dzień zostaną udostępnione mieszkańcom.

Badanie marketingowe dają obraz, ile osób korzysta z MPK, a także która linia jest najbardziej oblegana, a z której korzystamy najrzadziej.

Niestety, w oczekiwaniu na autobus coraz częściej mieszkańcy decydują się pokonać drogę pieszo, a następnego dnia wezmą ze sobą rower lub samochód. Przez co traci zarówno MPK, jak i miasto, które finansuje przewozy. Ale sytuacja nie jest jeszcze taka dramatyczna, dlatego warto MPK tym razem zawalczy o pasażerów.

Ponad 34,5 tys. pasażerów codziennie jeździ MPK Włocławek

Każdego dnia średnio z usług miejskiego przewoźnika korzysta 34,5 tys. osób. O połowę mniej jeździ w soboty, około 17,5 tys. osób, znacznie mniej w niedziele niespełna 12,5 tys.

- W skali przeciętnego miesiąca, jest to 857 701 pasażerów - mówi Marcin Gromadzki, szef firmy Public Transport Consulting, zajmującej się audytem w naszych autobusach.

Największe zainteresowanie usługami MPK jest w dniu powszednim zdecydowanie w szczycie popołudniowym , przypadającym na godziny 14-17 - 8 486 osób (24,6%).

Gdy usługi MPK zostaną dostosowane do potrzeb pasażerów liczba ta może się zwiększyć.

Pierwszy problem naszej komunikacji to kumulacja wszystkich kursów o jednej godzinie, a potem na kolejny autobus czekamy kilka minut. O czym mówił już Marcin Gromadzki.

- Konieczna jest koordynacja rozkładu jazdy różnych linii w skali całej sieci zapewniająca rytmiczną obsługę poszczególnych ciągów komunikacyjnych – dodaje szef firmy PTC. - To najprostsze rozwiązanie. Wdrożyliśmy je między innymi w Płocku.

Z których linii najchętniej korzystają mieszkańcy? W dniu powszednim jest to linia 17, z której korzysta 4 679 pasażerów, w sobotę – linia 12 z 2 120 pasażerami, w niedzielę – również linia 12 z 2 110 pasażerami. W skali miesiąca największe przewozy wykazała linia 17 – 110 678 osób.

Linią, z której najrzadziej korzystamy jest 11: w dniu powszednim – 210 pasażerów, w sobotę – 121, w niedzielę – 84, w skali miesiąca – 5 314 osób.

Jak zapewnił Paweł Okuniewski, dyrektor do spraw organizacji transportu w MPK Włocławek, linie te nie zostaną zlikwidowane.

57 procent jeździ MPK Włocławek bezpłatnie

Badanie dało także wynik, ilu pasażerów nie płaci za przewóz. Przed nim szacowano, że będzie to około 40 procent, badanie dało jednak wynik, że zaledwie 43 procent płaci za bilet. Blisko 57 procent osób korzysta z MPK bezpłatnie, są to zarówno gapowicze, jak i osoby uprawnione do przejazdów za darmo.

Jeszcze w tym roku ma być zmieniona struktura biletowa miejskiego przewoznika. Musi to jednak być uchwalone przez rade miasta.

- Jest wola zmiany struktury biletów we Włocławku - mówi Paweł Okuniewski.

Dzięki czemu nie będziemy mieć już 15 różnych biletów. - Najbardziej optymalna liczba biletów to cztery, która będą mogły obsługiwać biletomaty - dodaje dyrektor MPK.

Nowe bilety będą obowiązywać prawdopodobnie od nowego roku. Po zmianach zmniejszą się także ceny bieletów okresowych.

MPK ma w planach postawić na jeszcze większą dostępność biletów. W mieście znacznie spadła ilość kiosków, Jeszcze 10 lat temu niemal na każdym przystanku można było kupić bilet, teraz jest to niemożliwe. Już wprowadzono możliwość zakupu biletu przez internet. Spółka miejska myśli teraz o ustawieniu stałych biletomatów, na ulicach i w sklepach, co rozwiązałoby problem z zakupem.

Dostosowując się do potrzeb mieszkańców przewoźnik wprowadził linię pośpieszną do Anwilu, co wyraźnie spotkało się z uznaniem mieszkańców, którzy odeszli od usług MPK po długim i uciążliwym remoncie drogi krajowej 91. Teraz wychodząc na przeciw potrzebom uczniów Samochodówki i LZK, którzy od września przeniosą do budynku przy ulicy Leśnej, autobusy pojadą nową trasą.

Niedawno uruchomiono także linię weekendową na cmentarz na Pińczacie. Okazało się, że cieszy się ona dużym zainteresowaniem, dlatego od niedzieli ruszyła linia autobusów na cmentarz z kolejnego osiedla, tym razem z Południa.

___
***
Pogoda na dziś, wideo: TVN Meteo Active/x-news

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska