MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Holownik „Certa” wrócił do macierzystego portu. Teraz czeka go kuracja odmładzająca

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Holownik "Certa" cumuje przy burcie barki Lemara" na wysokości Rybiego Rynku w Bydgoszczy
Holownik "Certa" cumuje przy burcie barki Lemara" na wysokości Rybiego Rynku w Bydgoszczy Marek Weckwerth
Ten niewielki stateczek to prawdziwy staruszek – rocznik 1897, acz jeszcze jurny – o własnych siłach przepłynął z Berlina do Bydgoszczy i przycumował do barki „Lemara”.

- Na początku przyszłego roku, jeśli tylko pogoda pozwoli, „Certa” popłynie do stoczni remontowej przy ulicy Spornej, gdzie zostanie wyciągnięta na ląd i poddany niezbędnym zabiegom – wyjaśnia nam Adam Gajewski, kierownik Sekcji Dziedzictwa Lokalnego Muzeum Legend Szyperskich „Barka Lemara” MCK w Bydgoszczy.

Te zabiegi to na pewno piaskowanie kadłuba, który w niektórych miejscach ma zaledwie 3- 3,5 mm grubości. Trzeba sprawdzić jego wytrzymałość, naprawić uszkodzenia, zakonserwować i pomalować. Wymianie podlegać będzie także instalacja elektryczna i hydraulika oraz sam silnik.

- Marzy mi się także, aby holownik odzyskał wysoki, składany komin z czasów swojej młodości, gdy był napędzany maszyną parową. Oczywiście teraz już w formie atrapy, ale jakże ciekawej – kontynuuje Adam Gajewski.

Trzeba ustalić zakres remontu

Jak dokładnie będzie wyglądał i jaki zakres będzie miał remont „Certy”, zależeć będzie od instytucji, która obejmie nad nią nadzór – od Polskiego Rejestru Statków w Gdańsku lub od Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszcz.

To też może Cię zainteresować

Może się okazać, że wykonujący naprawy jednostek żeglugi śródlądowej Zakład Mechaniczno - Remontowy przy ul. Spornej nie sprosta tym wymogom, a wtedy holownik będzie musiał popłynąć do licencjonowanej stoczni.

Pływający zabytek

- Nasz holownik jest de facto jednostką zabytkową i chcielibyśmy aby taki status miał oficjalnie. To być może wymagać będzie nadzoru konserwatora zabytków. Na pewno skorzystamy z doświadczeń i rad zaprzyjaźnionego zespołu z barki „Irena”, na której utworzono Wrocławskie Muzeum Odry - dodaje nasz rozmówca.

Barkę „Irena” zbudowano (tak jak należącą do miasta Bydgoszczy barkę „Lemara”) w Bydgoszczy. „Irenę” zwodowano w roku 1936, barkę „Lemara” rok później. Obie pływały po wojnie pod banderą Żeglugi Bydgoskiej. Barką „Lemara” i holownikiem „Certa” zarządza w imieniu miasta Bydgoszczy Miejskie Centrum Kultury.

Przypomnijmy, że holownik „Certa” dotarł do Bydgoszczy w środę 20 grudnia. Płynął z Berlina, gdzie został zakupiony przez miasto Bydgoszcz od prywatnego armatora za równowartość ok. 25 tys. zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mateusz Morawiecki przed komisją śledczą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska