MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Fotoradary za granicą. Jaka jest ich tolerancja?

Paweł Piątek
Niemiecki automobilklub ADAC postanowił przyjrzeć się tolerancji zachodnich fotoradarów. I to zarówno tych mobilnych, jak i stacjonarnych. Przed zagranicznym wyjazdem warto jest przeczytać ten artykuł.
Niemiecki automobilklub ADAC postanowił przyjrzeć się tolerancji zachodnich fotoradarów. I to zarówno tych mobilnych, jak i stacjonarnych. Przed zagranicznym wyjazdem warto jest przeczytać ten artykuł. Anna Kaczmarz
Niemiecki automobilklub ADAC postanowił przyjrzeć się tolerancji zachodnich fotoradarów. I to zarówno tych mobilnych, jak i stacjonarnych. Przed zagranicznym wyjazdem warto jest przeczytać ten artykuł.

Spis treści

Oprócz przywiezionych pamiątek z zagranicznych wyjazdów, pocztą możemy otrzymać "pamiątkę", której nie chcielibyśmy dostać. Chodzi o mandat za przekroczenie prędkości.

Wśród kierowców i na forach internetowych wiele jest dyskusji, jaka jest tolerancja zarówno stacjonarnych, jak i mobilnych fotoradarów i o ile możemy "przekroczyć licznik".

Tolerancja pomiarów

Niemiecki automobilklub ADAC podjął się analizy tolerancji zachodnich fotoradarów.
I tak w Niemczech tolerancja fotoradarów stacjonarnych wynosi zaledwie 3 km/h, przy prędkości do 100 km/h. Oznacza to, że - teoretycznie - jadąc przy ograniczeniu prędkości do 100 km/h, na "sucho" ujdzie nam nasza prędkość rzeczywista wynosząca do 103 km/h.
Tolerancja niemieckich fotoradarów powyżej 100 km/h, wynosi 3 procent zmierzonej prędkości.

Niemieckie samochody policyjne wyposażone w radar mają tolerancję trochę wyższą. wynosi ona 5 km/h (przy prędkości do 100 km/h) lub 5 procent (przy prędkości powyżej 100 km/h).

Tolerancja pomiarów w Europie Zachodniej

A jaką tolerancję mają pomiary w innych krajach Europy Zachodniej?

  • Austria: Do pomiarów laserowych stosuje się tolerancję 3 km/h lub 3 procent (przy dopuszczalnej prędkości powyżej 100 km/h); dla pomiarów radarowych 5 km/h lub 5 procent (przy prędkości dozwolonej powyżej 100 km/h);
  • Szwajcaria: Do pomiarów laserowych stosuje się tolerancję 3 km/h poniżej 100 km/h, 4 km/h przy 101-150 km/h, 5 km/h od 151 km/h; do pomiarów radarowych 5 km/h poniżej 100 km/h, 6 km/h przy 101-150 km/h i 7 km/h od 151 km/h;
  • Włochy: stosuje się tolerancję wynoszącą do 5 % prędkości;
  • Hiszpania: tolerancja 7 km/h poniżej 100 km/h, 7% od 100 km/h;
  • Francja: 5 km/h poniżej 100 km/h, 5 % powyżej 100 km/h; dla systemów mobilnych 10 km/h poniżej 100 km/h, 10 procent powyżej 100 km/h.

Ile na prędkościomierzu?

Mimo, że prędkościomierze są już bardzo dokładne, to jednak i tu mamy do czynienia z zawyżaniem osiąganej przez nas prędkości. Widać to bardzo wyraźnie, zwłaszcza jeśli równolegle korzystamy z urządzeń, które odbierają sygnał GPS.
Zgodnie z unijną dyrektywą odchylenie wskazań nie może przekroczyć 10 proc. plus 4 km/h. Oznacza to, że maksymalnie samochód, którego prędkościomierz pokazuje 120 km/h, może faktycznie osiągnąć prędkość "zaledwie" 104 km/h. W nowych samochodach różnice między faktyczną, a mierzoną przez prędkościomierz prędkością nie są tak duże. Zazwyczaj wynoszą one kilka kilometrów na godzinę.
Pamiętajmy jednak, że prędkościomierz nigdy nie może pokazywać prędkości mniejszej niż rzeczywista.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Fotoradary za granicą. Jaka jest ich tolerancja? - Motofakty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska