Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy za 20 000 zł można założyć sklep?

Agnieszka Domka-Rybka
Freeimages.com
Taniej założyć e-sklep niż tradycyjny. Nie trzeba martwić się o koszty wynajmu i urządzenia lokalu Warto, by firma miała swój Fanpage na Facebooku, gdzie jest szansa znaleźć wielu potencjalnych klientów

Sklep internetowy, gabinet fizjoterapeutyczny, zakład fryzjerski, pracownia grafiki komputerowej, usługi fotograficzne - oto pięć przykładów biznesu, w który przyszły właściciel chce na początku zainwestować 20 tys. zł. - To jest bardzo dużo pieniędzy - uważa Justyna Ratajczak, wicedyrektor Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości w Bydgoszczy. - Można dzięki nim wprowadzić w życie wiele ciekawych pomysłów. Na co mamy ochotę: ciuchy, świeczki, kartki? - Jeżeli chcemy otworzyć sklep, dużo taniej wyjdzie, gdy zdecydujemy się na internetowy. Nie będą nas wtedy interesowały koszty związane między innymi z: wynajmem odpowiedniego lokalu, przystosowaniem go do profilu naszej działalności czy zakupem wyposażenia - wymienia Ratajczak. - Gdy znajdziemy dobrego informatyka, nasz e-sklep zacznie funkcjonować w ciągu zaledwie dwóch tygodni.

Mając w portfelu 5 tys. zł uda się podpiąć do niego płatności zsynchronizowane z bankiem, formularze zamówień i do kontaktów. W sieci można sprzedawać różne produkty: ciuchy, kosmetyki, świeczki czy kartki okolicznościowe. Warto, by nasza firma miała Fanpage na Facebooku, gdzie możemy znaleźć wielu potencjalnych klientów. Jednak trzeba tam wykazać się aktywnością i regularnie aktualizować treści.

Z 20 tys. zł w kieszeni uda się również wyposażyć gabinet fizjoterapii w podstawowe urządzenia, czyli np.: stół do masażu, aparat do terapii ultradźwiękowej czy wirówki. - Wystarczy pieniędzy także na zakup sprzętu do zakładu fryzjerskiego - podpowiada Marcin Okoński, ekspert z punktu wspierania samozatrudnienia przy Powiatowym Urzędzie Pracy w Bydgoszczy. - Mowa o specjalistycznych meblach, myjkach, nożyczkach, suszarkach, golarkach czy kosmetykach do włosów. Firmę można zarejestrować w sieci Również kosmetyczce uda się za taką gotówkę wyposażyć gabinet, w którym znajdą się artykuły i akcesoria niezbędne do wykonywania profesjonalnych zabiegów.

Okoński mówi, że 20 tys. zł można zainwestować jeszcze np. w zakład fotograficzny (aparat, statyw, komputer z oprogramowaniem do obróbki zdjęć) oraz pracownię grafiki komputerowej (sprzęt ze specjalistycznym oprogramowaniem). - Jeśli ktoś ma dobry pomysł i jest do niego przekonany, 20 tys. zł nie będzie dla niego żadnym ograniczeniem - twierdzi Justyna Ratajczak. - Uda się nawet, gdy pieniędzy będzie mniej.

Zakładając działalność w AIP, właściciel nie musi jej rejestrować i płacić składek do ZUS i na tym nie koniec. - Prowadzimy jeszcze księgowość, gwarantujemy opiekę prawną oraz warsztaty i szkolenia, które pomagają w codziennym biznesie - dodaje wicedyrektor AIP. Jeżeli rejestrujemy zwykłą działalność gospodarczą, możemy zrobić to przez internet. Wchodzimy wtedy na www.firma.gov.pl i wypełniamy formularz CEIDG (wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). W formularzu podajemy rodzaj wykonywanej działalności. W tym celu stworzona została Polska Klasyfikacja Działalności. CEIDG jest jednocześnie wnioskiem o nadanie numeru REGON i NIP, pozwala wybrać formę opodatkowania oraz zgłosić płatnika składek ubezpieczeniowych dla ZUS. Wprowadza się nim również zmiany w podawanych informacjach. Jeżeli rejestrując firmę nie posiada jeszcze REGON-u i NIP-u, po jego otrzymaniu nie musimy aktualizować danych w systemie CEIDG, bo pojawiają się one automatycznie po ich nadaniu.

Jednak nie każdy może zostać przedsiębiorcą. Niektórzy potrafią utrzymać się na rynku mimo gorszej koniunktury, a inni muszą zamknąć biznes zanim go rozkręcą. Trudno jest podać, jakie cechy osobowości najlepiej sprawdzą się na określonym stanowisku - innym człowiekiem jest fryzjerka, a innym prowadzący własny gabinet fizjoterapeutyczny. Istnieją jednak umiejętności, które zawsze będą w cenie podczas prowadzenia firmy.

Jak podaje portal poradnik.wfirma.pl, dobry przedsiębiorca powinien być pewny siebie. Jest to cecha ważna już na starcie, bo osoba świadoma własnych możliwości i zalet będzie dążyła do zrealizowania swojego pomysłu, pokonując trudności, a nie uginając się pod nimi. Także w kontaktach z kontrahentami, klientami czy konkurencją pewność siebie pozwala prowadzić efektywniejsze rozmowy i negocjacje. Właściciel powinien być także zdeterminowany, pozytywnie myśleć o pomyśle, powstającej firmie i jej przyszłości. Dobrze, gdy charakteryzuje go odwaga, czyli nie boi się podejmować ryzyka. Prowadzenie własnej firmy nierozerwalnie wiąże się z wyborami i koniecznością podejmowania decyzji. Urodzony przedsiębiorca jest kreatywny i innowacyjny. Twórcze myślenie pozwala szybko i elastycznie analizować sytuacje wewnątrz firmy i na zewnątrz.

Natomiast, gdy pojawiają się kłopoty, można dzięki niemu znaleźć niespotykane rozwiązanie. Natomiast kreatywność wraz z innowacyjnością to już szansa na stworzenie takiej oferty, produktów lub usług, której nikt jeszcze nie wymyślił. Ostatnia cecha, również bardzo ważna dla przedsiębiorcy, to gotowość do współpracy z innymi firmami, podwładnymi oraz klientami. Pozwala na rozwój firmy i zapobiega stagnacji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska