Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa CPK. Grudziądzanie boją się o swoje domy, do wycinki wielkie połacie lasu

Aleksandra Pasis
Aleksandra Pasis
Szybka kolej to korzyść. Ale wiązać może się też z dramatami ludzkimi poprzez wyburzanie domów pod jej budowę oraz ogromną ingerencję w przyrodę
Szybka kolej to korzyść. Ale wiązać może się też z dramatami ludzkimi poprzez wyburzanie domów pod jej budowę oraz ogromną ingerencję w przyrodę TOMASZ BOLT/POLSKAPRESSE
- Są warianty, które będą wiązały się z wyburzeniem domów w Owczarkach, Tuszewie, Sadowie - alarmuje pan Łukasz, który analizował dostępne na stronie internetowej przebiegi Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wątpliwości mieszkańców jest dużo więcej. Choćby o las komunalny w okolicy Rudnika. Mają też żal do władz miasta, że w tej sprawie zapadła "kurtyna milczenia".

- Co najbardziej mnie zdenerwowało? To fakt, że gmina Radzyn Chełmiński, gmina Gruta czy gmina Grudziądz na swoich portalach udostępniła warianty żeby ludzie się zapoznali, a odnośnie miasta Grudziądz gdzie dotyczy to bardzo dużej ilości domów jest do tej pory cisza - dzieli się spostrzeżeniami pan Łukasz.

Nasz Czytelnik, podobnie jak wielu innych którzy zwrócili się zaniepokojeni do naszej redakcji, o wariantach przebiegu CPK przez jego nowo budowany dom dowiedział się przez przypadek... po tym jak przyjechał na swoją działkę aby sprawdzić postępy prac.

- Gdy jechałem zobaczyć czy z budową wszystko w porządku zauważyłem przed moim domem dwa samochody z urządzeniami do odwiertów, gdzie jeden dokładnie przed moim domem robił odwiert w miejscu gdzie ma iść linia kolejowa - relacjonuje pan Łukasz. - Gdy dopytywałem o więcej szczegółów to powiedzieli że więcej informacji nie mogą udzielić.

Co się okazało? Według mieszkańca Owczarek, dwa z pięciu procedowanych wariantów przebiegu CPK oznaczają, że linia kolejowa będzie przechodziła przez jego dom i wiele innych w tej okolicy. Ponadto kolejne domy będą w bezpośrednim oddziaływaniu. Podobny problem może dotyczyć mieszkańców osiedla Tuszewo i Sadowo.

Warianty "wycinają" spore ilości lasu komunalnego

- Śmiać się czy płakać? Nie wiem... Patrzę na warianty przebiegu CPK przez Grudziądz i są takie, które będą "wycinały" ogromne ilości lasu komunalnego... niedaleko plaży miejskiej w Rudniku, "serca" wypoczynkowego miasta - zauważa pani Iza. - Ludzie chyba nie mają pojęcia o tym jak wielka to ma być ingerencja. Cieszą się, że szybko dojadą do Gdańska jak słyszą CPK... Poza tym czytam, że w ościennych gminach są spotkania informacyjne, ludzie już podnoszą protesty a u nas cisza...

Na stronie internetowej Centralnego Portu Komunikacyjnego dowiadujemy się, że trwa opracowanie Rozszerzonego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla budowy linii kolejowej na odcinku Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie oraz Grudziądz - Gdańsk.

Ogłoszenie wariantu inwestorskiego, czyli wariantu rekomendowanego do realizacji przedmiotowej inwestycji planowane jest w czwartym kwartale 2024 r.

Aktualnie na mapie interaktywnej można zobaczyć pięć wariantów oznaczonych:

  • W11 (szary)

  • W20 (pomarańczowy)

  • W7 (fioletowy)

  • W8 (czerwony)

  • W9 (granatowy)

Większość z nich ingeruje w mniejszym bądź większym stopniu w osiedla Owczarki, Tuszewo i Sadowo. Las "wycinają" warianty W8, 9 i 20. Warianty przewidują budowę choć jednego mostu: albo kolejowo - drogowego w obrębie istniejącego mostu im. Bronisława Malinowskiego albo w północnej części miasta, a są takie które nawet ich obu.

Najmniej ingerującym wariantem w osiedla mieszkaniowe jest W11 (szary).

Pisaliśmy

Władze Grudziądza: - Negatywnie opiniujemy wariant tzw. pomarańczowy (W20), który przebiega przez las i jest blisko jeziora

Zapytaliśmy władze Grudziądza o sprawę CPK. Z odpowiedzi uzyskanej przez Karola Piernickiego, rzecznika prasowego prezydenta Grudziądza wynika, że miasto jako wariant nieakceptowalny podaje W20 (pomarańczowy).

- Przebiega bezpośrednio przez teren lasów komunalnych, w których zlokalizowane są ujęcia wody, znajduje się jezioro, które stanowi ważny element infrastruktury rekreacyjnej miasta, ponadto na terenach tych występuje liczna zwierzyna leśna - uzasadnia Karol Piernicki.

A jeśli chodzi o pozostałe warianty? - Jesteśmy w stałym kontakcie z inwestorem. Trwa dialog odnośnie przebiegów od strony północnej. Niezależnie od tego, że CPK zobligowane jest do przeprowadzenia konsultacji społecznych, my planujemy organizację spotkań informacyjnych dla mieszkańców w najbliższym czasie. Chcemy wsłuchać się w ich głos i wziąć pod uwagę podczas ustaleń z CPK - krótko odpowiada rzecznik.

Dotąd m. in. władze miasta wysyłały pisma, w tym ankietę informacyjną do CPK.

Kandydaci na prezydenta Grudziądza: Nowak i Kosiński o przebiegu szprych CPK

Sprawa przebiegu CPK przez Grudziądz będzie z pewnością tą, z którą będzie mierzył się nowy włodarz Grudziądza. Zapytaliśmy o stanowisko dwóch pozostałych kandydatów na prezydenta Grudziądza.

Marek Nowak, kandydat na prezydenta Grudziądza z Czasu Grudziądza: - Zapewniam mieszkańców, że jeśli zostanę prezydentem to będę uczestniczył w całym procesie wyboru wariantu rekomendowanego dla inwestora. Jeśli będzie trzeba to będzie to zrobione w najmniej uciążliwym miejscu dla mieszkańców. Rozumiem tych, którzy z oszczędności życia pobudowali czy budują domy i one nie mogą być zniszczone ani nie mogą stracić na wartości. Będziemy negocjować z inwestorem bo to on będzie musiał do ich krzywd dostosować. Szybka kolej jest potrzebna, ale szlakami mniej dotkliwymi dla ludzi.

Krzysztof Kosiński, kandydat na prezydenta z PiS-u: - Władza samorządowa powinna stanąć w obronie interesów mieszkańców i negocjować z inwestorem ominięcie bądź przesunięcie szprychy tak, aby wybrać najmniej szkodliwy społecznie wariant. Absolutnie sprzeciwiamy się też wariantom "wycinającym" ogromne ilości lasu.

Korzyści z przebiegu CPK przez Grudziądz

Na stronie CPK wymienione są korzyści płynące z budowy nowej linii kolejowej. Są to:

  1. Włączenie Grudziądza w istniejący system transportowy województwa oraz kraju w sposób, odpowiadający charakterowi miasta i jego wielkości, a także umożliwiający rozwój zarówno społeczny, jak i przemysłowy.

  2. Znaczące skrócenie czasu przejazdu z Trójmiasta do Grudziądza (35 minut), a także do Warszawy.

  3. Wypełnienie komunikacyjnych „białych plam” na mapie w obszarze woj. kujawsko-pomorskiego oraz pomorskiego.

  4. Uruchomienie pociągów regionalnych do miast powiatowych oraz utworzenie multimodalnych punktów przesiadkowych w kluczowych lokalizacjach.

  5. Stworzenie możliwości rozwoju zakładów przemysłowych i lokalnego biznesu poprzez udostępnienie linii dla pociągów towarowych, w szczególności intermodalnych pociągów kontenerowych, oraz budowę terminali kontenerowych w obszarach zagospodarowanych przemysłowo.

Do sprawy będziemy wracali.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Budowa CPK. Grudziądzanie boją się o swoje domy, do wycinki wielkie połacie lasu - Gazeta Pomorska

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska