MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bezpłatna pomoc dla klientów. Kto i w jakich sprawach pomoże konsumentowi [lista]

Katarzyna Paczewska
Katarzyna Paczewska
Potrzebujesz porady - jak rozwiązać konflikt? Przedstawiamy w tekście poniżej listę różnych instytucji w których możesz bezpłatnie otrzymać pomoc!
Potrzebujesz porady - jak rozwiązać konflikt? Przedstawiamy w tekście poniżej listę różnych instytucji w których możesz bezpłatnie otrzymać pomoc! Pixabay.com/zdjęcie ilustracyjne
Masz jakiś problem z zakupami, rachunkiem, bankiem, umową i nie wiesz, gdzie szukać porady? Przedstawiamy urzędy, organizacje, instytucje, w których możesz otrzymać bezpłatną poradę i pomoc.

Bezpłatne porady dla każdego

Masz problem z kupionym towarem lub usługą? Przykładowo kupiony przez ciebie towar jest wadliwy i chcesz złożyć reklamację, usługodawca nie wywiązuje się z umowy, firma odrzuca twoją reklamację, nie zgadzasz się z bankiem, ubezpieczycielem, dostawcą prądu lub gazu, dostawcą telekomunikacyjnym, a może z biurem podróży... Potrzebujesz porady - jak rozwiązać konflikt? Przedstawiamy listę różnych instytucji w których możesz bezpłatnie otrzymać pomoc.

Zobacz również wideo: Konsumencie sprawdź, gdzie znajdziesz bezpłatną pomoc

Pomoc w prostych sprawach. Porad (bez wglądu w dokumenty) dla klientów, konsumentów udzielają:

  • Infolinia konsumencka - tel. 801 440 220 lub (22) 290 89 16 (pn-pt, w godz. 8-18), opłata za połączenie według taryfy operatora. Porad udzielają prawnicy Fundacji Konsumentów.
  • Konsumenckie Centrum E-porad - [email protected]. Odpowiedź na e-maila otrzymasz do 5 dni roboczych. Jeśli będą potrzebne dodatkowe wyjaśnienia to do 10 dni roboczych. Porad udzielają eksperci Stowarzyszenia Aquila, Stowarzyszenia Euro-Concret oraz Stowarzyszenia dla Powiatu.

Pomoc w skomplikowanych sprawach, które wymagają analizy dokumentów udzielają:

  • Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej - Sprawdź dane kontaktowe w twoim województwie np. na stronie UOKiK-u (https://www.uokik.gov.pl/wazne_adresy.php#faq595). Skontaktuj się z nimi, jeśli m.in.: podejrzewasz, że jakieś wyroby są wprowadzone do obrotu niezgodnie z prawem, potrzebujesz mediacji w sporze z przedsiębiorcą, chcesz skierować swoją sprawę do polubownego sądu konsumenckiego.
  • Oddziały Federacji Konsumentów -Sprawdź dane kontaktowe oddziału, który jest najbliżej ciebie na stronie http://www.federacja-konsumentow.org.pl/63,tu-znajdziesz-pomoc.html. Udzielają bezpłatnych porad i pomocy prawnej. Przedstawiciele Federacji Konsumentów mogą wystąpić do przedsiębiorcy w twojej sprawie lub przygotować pismo procesowe.
  • Powiatowi albo miejscy rzecznicy konsumentów - Skorzystaj z wyszukiwarki instytucji na stronie https://www.uokik.gov.pl/pomoc.php. Wybierz obszar, którego dotyczy twój problem, na przykład „usługi”, potem województwo i miasto zamieszkania.Rzecznicy konsumentów udzielą ci porady prawnej, pomogą w napisaniu pisma reklamacyjnego czy procesowego. Rzecznik może też wystąpić z powództwem w twoim imieniu lub wstąpić za twoją zgodą do toczącego się postępowania sądowego w sprawach o ochronę twoich interesów.

Przeczytaj również...

Pomoc przy problemie z operatorem telefonicznym lub pocztowym:

  • Centrum Informacji Konsumenckiej, które działa przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej (UKE) - tel. 801 900 853 lub
    22 534 91 74 (pn-pt, w godz. 8.15-16.15). Opłata za połączenie według taryfy operatora.
  • Polubowny Sąd Konsumencki przy UKE - tel. (22) 53 49 178, e-mail: [email protected]. Możesz zapytać, jak rozwiązać spór o prawa majątkowe, który wynika z umowy telekomunikacyjnej, usług pocztowych.

Pomoc z problemami z instytucjami finansowymi:

  • Biuro Rzecznika Finansowego
    - Jeśli masz problem, który dotyczy ubezpieczeń gospodarczych zadzwoń pod numer 22 333 73 28 (pn-pt, w godz. 8-18).
    - Jeśli masz problem, który dotyczy Otwartego Funduszu Emerytalnego, Pracowniczego Programu Emerytalnego albo indywidualnego konta emerytalnego – zadzwoń pod numer 22 333 73 26 albo 22 333 73 27 (pn-pt, w godz. 11-15).
    - Jeśli masz problem, który dotyczy prawa bankowego lub rynku kapitałowego – zadzwoń pod numer 22 333 73 25 (w godz. poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek 8-10, środa 8-15).
    Możesz też wysłać e-mail na adres: [email protected]. BRF odpowie do 2 tygodni. Ale jeśli potrzebujesz szybkiej porady – skorzystaj z dyżuru telefonicznego.

Pomoc w problemach z bankami:

  • Arbiter bankowy, który działa przy Związku Banków Polskich - tel. (22) 48 68 400.

Pomoc w problemach z dostawcą energii elektrycznej:

  • Punkt Informacyjny dla Odbiorców Paliw i Energii przy Urzędzie Regulacji Energetyki - Gdańsk (58 350 71 04), Katowice (32 793 88 01), Kraków (12 357 27 01), Lublin (81 476 22 04), Łódź (42 236 34 01), Poznań (61 670 53 01 wew. 5, 7), Szczecin (91 887 62 07), Warszawa (22 244 26 36), Wrocław (71 725 46 01).

Pomoc w problemach z przewoźnikiem lotniczym:

  • Komisja Ochrony Praw Pasażera przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego - Zadzwoń pod numer 22 520 74 84 albo wyślij e-mail na adres [email protected].

Pomoc w problemach z przewoźnikiem kolejowym:

  • Urząd Transportu Kolejowego - Zadzwoń pod numer 801 044 080 lub 22 460 40 80 albo wyślij e-mail na [email protected]. Infolinia czynna pn-pt, w godz. 8.15–16.15. Ważne - infolinia jest dostępna też w polskim języku migowym.

Pomoc przy problemie z zakładem ubezpieczeń, domem maklerskim, otwartym funduszem emerytalnym, SKOK-iem albo innym miejscem nadzorowanym przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF):

  • Sąd Polubowny przy KNF - tel. 22 262 58 00.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska