MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bezpieczne bankowanie - pieniądze dla mobilnych

Redakcja
Aplikacja w telefonie komórkowym zastępuje jednocześnie zarówno karty bankowe, jak i serwis transakcyjny.
Aplikacja w telefonie komórkowym zastępuje jednocześnie zarówno karty bankowe, jak i serwis transakcyjny.
Coraz mniej banknotów i monet nosimy w swoich portfelach, bo przywykliśmy do tego, iż wygodniej jest regulować rachunki bezgotówkowo. Nawyk płacenia kartą utrwala się u nas zwłaszcza teraz, gdy większość kart, zarówno debetowych, jak i kredytowych, ma funkcję płatności zbliżeniowych, co wygodne jest zwłaszcza wtedy, gdy płacimy za drobne zakupy. Nie musimy się wówczas martwić, czy sprzedawca będzie miał czym wydać resztę, a należności do 50 zł nie wymagają wpisywania PIN-u. Bank w telefonie

Początek XXI w. upływa jednak pod znakiem płatności mobilnych. Coraz więcej osób decyduje się na wykorzystywanie telefonu zamiast karty: do pobierania pieniędzy w bankomacie, płacenia w sklepie czy przy zakupach internetowych. Ale taka aplikacja umożliwia również wykonywanie przelewów. Wygodne, bo zamiast wpisywania długiego, 26-cyfrowego ciągu cyfr identyfikujących numer konta odbiorcy wpisujemy tylko jego numer telefonu. Do rosnącej popularności płatności mobilnych niewątpliwie przyczyniło się też stworzenie przez polskie banki wspólnego standardu BLIK.

By korzystać z bankowości mobilnej, wystarczy mieć konto w banku i telefon. Aplikację dostarczy nam bank, łącznie z instrukcją, jak z niej korzystać. Jeśli działa ona w standardzie BLIK, będziemy mogli płacić nią w sklepach i wypłacać pieniądze z bankomatów. A jest to równie proste jak płacenie kartą. W sklepie informujemy sprzedawcę, iż chcemy uregulować płatność telefonem. Wówczas ustawia on w terminalu odpowiednią funkcję, a my po sprawdzeniu, że kwota jest zgodna z wymaganą należnością, wystukujemy sześciocyfrowy kod podany przez aplikację. Z kolei w bankomacie wybieramy funkcję wypłaty mobilnej i także wpisujemy sześciocyfrowy kod otrzymany telefonem, zamiast PIN-u karty bankowej. Na koniec zawsze akceptujemy operację w telefonie: albo przez kliknięcie, albo przez wpisanie PIN-u, tego samego, który służy do aktywowania aplikacji mobilnej.

Aplikacja mobilna pozwala także sprawdzić stan konta oraz ma wiele funkcjonalności ułatwiających życie, np. wskazuje najbliższy bankomat oraz placówki handlowo-usługowe, w których można rozliczać się z wykorzystaniem aplikacji mobilnej.

Jeszcze wygodniej i bezpieczniej możemy dokonywać zakupów internetowych. Nie musimy  w tym celu wpisywać numeru konta, logować się itp. Podobnie jak przy wypłatach z bankomatu czy płatnościach w sklepie wpisujemy sześciocyfrowy kod autoryzujący operację i załatwione!

Wiele osób zachowuje rezerwę wobec bankowości mobilnej ze względu na bezpieczeństwo zarządzania własnymi pieniędzmi w tej formie. Obawy te są bezzasadne. Nawet jeśli zgubimy telefon, to - podobnie jak w przypadku karty bankowej - postronna osoba chcąca wykorzystać sytuację musi znać PIN, który w tym przypadku aktywuje aplikację przed rozpoczęciem jakichkolwiek czynności z zakresu bankowości. Niezależnie od aplikacji również dostęp do samego telefonu warto jest blokować hasłem.

Bankowość mobilną można także wykorzystać do wypłaty kieszonkowego dziecku, które ma własny telefon komórkowy. Na telefonie dziecka instalowana jest aplikacja mobilna, ale o zakresie zbliżonym do karty przedpłaconej, określanej też często mianem elektronicznej portmonetki.

Alternatywą dla telefonu komórkowego jest tzw. czek BLIK, czyli dziewięciocyfrowy numer generowany przez wystawcę ze swojej aplikacji. Przekazana w ten sposób kwota jest dostępna przez 72 godziny. By z niej skorzystać, wpisuje się ów dziewięciocyfrowy kod plus PIN ustanowiony przez wystawcę - zarówno w bankomacie, jak i w terminalu sklepu.

Ładne i wygodne
Dla lubiących i wygodę, i gadżety banki wymyślają dodatkowe, poza kartą, sposoby płatności zbliżeniowych. Najpopularniejsze to specjalne naklejki oraz gadżety. Naklejkę zbliżeniową można umieścić na dowolnym, często przez nas wykorzystywanym przedmiocie. Dzięki niej możemy płacić zbliżeniowo drobne kwoty, do ściśle określonego limitu. Natomiast w przypadku gadżetów, takich jak breloczek czy filcowa żyrafa, płacimy zbliżeniowo podobnie jak kartą. Ponieważ w przeciwieństwie do naklejek wyposażone są one w SIM, kwoty do 50 zł uiszczamy, tylko zbliżając je do terminalu sprzedawcy, a wyższe, wpisując dodatkowo PIN.

W formie takich gadżetów dostępne są także karty typu prepaid, praktyczne dla wyjeżdżających na wakacje dzieci. Można je naładować dowolną kwotą, ustalić limity (jednorazowe lub dzienne) wypłat i dziecko ma zapewniony bezpieczny oraz wygodny w użytkowaniu "wehikuł" do kieszonkowego. A rodzic może, np. za pośrednictwem strony internetowej, je monitorować.

Pamiętaj!

Za pomocą bankowej aplikacji mobilnej w telefonie możesz płacić za zakupy i wypłacisz pieniądze z bankomatu.
Nie podawaj nikomu numeru PIN do swojej aplikacji bankowej. Jest tak samo ważny jak ten, którego używasz do karty płatniczej!
Jeśli masz na telefonie aplikację mobilną banku, zabezpiecz go dodatkowo hasłem.
Jeśli zgubisz lub stracisz telefon z aplikacją lub gadżet zbliżeniowy, zadzwoń na infolinię banku.

KONKURS BANKOMANII
Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami oraz więcej informacji o bezpiecznej bankowości znajdziesz na portalu edukacyjnym:  www.bankomania.pkobp.pl
Masz pytania? Napisz na adres: [email protected]

Tomasz Nowak

 

 

fot. Tomasz Czachorowski

NJoanna Kowalskaie tylko karta, czyli nowoczesne systemy płatności

Rozmowa z Joanną Kowalską, starszym doradcą klienta w II Oddziale PKO Banku Polskiego w Bydgoszczy

Karty debetowe to standard. Na rynku spotykamy jednak nowości, np. gadżety zbliżeniowe i aplikacje na telefon. Proszę opowiedzieć, jak one działają.
Są bardzo proste w obsłudze - gadżety zbliżeniowe pozwalają płacić na takiej zasadzie jak karty zbliżeniowe. Aplikacja z kolei to połączenie najważniejszych funkcji serwisu transakcyjnego z opcją płacenia telefonem w sklepach i wypłacania z bankomatów. Każdy powinien sobie z tym poradzić. Zarówno używanie gadżetów zbliżeniowych, jak i aplikacji na telefon to prosta sprawa nawet dla osób, które na obsłudze komputera i internetu niezbyt się znają. Jeśli chodzi o gadżety, to mamy trzy rodzaje: naklejki zbliżeniowe, breloki dla posiadaczy kont dla młodych oraz tzw. śmigacze w postaci silikonowych breloków oraz filcowanych żyraf dla naszych najmłodszych klientów. Gadżety cieszą się sporą popularnością nie tylko wśród najmłodszych klientów.

W jaki sposób możemy na co dzień korzystać z tych gadżetów?
W przypadku gadżetów wystarczy zbliżyć je do terminalu i już mamy zapłacony rachunek. Jeśli mowa o aplikacjach na telefon, wygląda to podobnie jak posługiwanie się kartą płatniczą.

To znaczy?
Gdy sprzedawca podliczy nasze zakupy i poprosi o zapłatę, trzeba powiedzieć mu, że chcemy dokonać płatności za pomocą naszej aplikacji IKO. Sprzedawca wprowadzi w terminalu kwotę, a my, po sprawdzeniu, czy kwota jest prawidłowa, wprowadzamy na terminalu odczytany kod z aplikacji. Potem jeszcze trzeba w aplikacji zatwierdzić transakcję. No i mamy zapłacone.

Płacenie w taki sposób jest na pewno bezpieczne? Czy może istnieje tu jakieś ryzyko?
Aplikacja IKO jest zabezpieczona ustalonym przy aktywacji przez użytkownika kodem PIN. To znaczy: nawet jeśli ktoś zgubi telefon, osoba, która go znajdzie, mogłaby skorzystać z aplikacji jedynie wtedy, gdy pozna specjalnie nadany kod PIN. Co więcej, każdy rodzaj płatności mobilnej ma ustalone limity. W razie potrzeby użytkownik sam decyduje, jakie transakcje i w jakiej wysokości można wykonać. Zmiany można dokonać w internetowym serwisie transakcyjnym.

Można zablokować dostęp do pieniędzy, które trzymamy na koncie?
Jest taka możliwość. W każdej chwili również użytkownik aplikacji IKO może sam zablokować dostęp do środków na jego koncie. Musi zadzwonić na infolinię, zalogować się w serwisie transakcyjnym lub zgłosić się do najbliższego oddziału naszego banku. Wybiera najłatwiejszy dla siebie sposób.

Kiedy lepiej płacić lub wypłacać, posługując się telefonem, a kiedy kartą?
To indywidualna sprawa każdego. Odpowiem tak, jakbym odpowiedziała, gdyby ktoś zapytał mnie, czy lepsza jest karta kodów czy SMS-y. Telefon mam zawsze przy sobie.   

Słyszałam jeszcze określenie czeki BLIK, które przydają się w czasie zakupów lub wypłaty gotówki z bankomatu. Co to takiego?
To moja ulubiona funkcja w telefonie. Wiele razy pomogła moje córce w kryzysowych sytuacjach. Czek BLIK można wykorzystać samodzielnie lub przekazać go drugiej osobie.

W jaki sposób?
Czeki BLIK umożliwiają przekazanie pieniędzy osobie trzeciej. Ona będzie mogła odebrać pieniądze w bankomacie. Zasada jest prosta. Należy w aplikacji IKO wejść w zakładkę "Czeki BLIK" i dalej postępować zgodnie z tym, co wyświetli się nam na ekranie telefonu. Po utworzeniu czeku wystarczy wysłać do adresata SMS-a z numerem czeku i sytuacja jest uratowana.

A jeżeli zmienię zdanie i stwierdzę, że jednak nie jest mi potrzebna cała kwota widniejąca na czeku, jaki mam do dyspozycji?
Nie trzeba realizować czeku w całości. To dlatego, że niewykorzystana kwota wraca na konto, do którego przyporządkowana jest aplikacja IKO użyta do utworzenia czeku BLIK.

Rozmawiała
Katarzyna Polak

 

 

 

od 7 lat
Wideo

Młodzi często pracują latem. Głównie bez umowy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska