Pluton stracił status planety. Zostało ich tylko osiem

(JG)

Gazeta Pomorska

Aktualizacja:

Gazeta Pomorska

Pluton został odkryty w 1930 roku. Dopiero w lipcu 1978 odkryto pierwszy księżyc - Charon, pozostałe dwa (Nix i Hydra) w maju 2005 roku. ©Fot. ESA

Podczas czwartkowej sesji Zgromadzenia Ogólnego Międzynarodowej Unii Astronomicznej w Pradze, astronomowie z Komisji Definicji Planety zdecydowali, że w Układzie Słonecznym mamy osiem planet.

Pluton stracił status planety i od wczoraj został zdegradowany do kategorii "planet karłowatych". Obecnie jest osiem planet: Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran i Neptun.

Według nowej definicji, w Układzie Słonecznym mamy trzy kategorie obiektów: planety, "planety karłowate" oraz małe ciała układu planetarnego. Osobną kategorią są satelity (księżyce).
    Według zgromadzonych w Pradze astronomów "planety karłowate" nie są "planetami" i ma zostać dla nich wymyślone nowe określenie. Pluton stał się prototypem nowej kategorii wśród obiektów transneptunowych dla której nie uzgodniono ostatecznie proponowanej nazwy - "obiekty plutonowe".

Przyczyną całego zamieszania była odkryta w styczniu 2005 roku planetoida o symbolu 2003 UB313, później nazwana Xena. Obiekt ten krąży daleko za orbitą Plutona, jest o ponad 700 km średnicy większy od niego. W mediach zaczęto nazywać 2003 UB313 dziesiątą planetą lub Planetą X.

Dlatego astronomowie stwierdzili, że ustalenie definicji planety było konieczne, aby uniknąć problemów z klasyfikacją nowo odkrywanych dużych obiektów poza orbitą Neptuna (np. Sedna - odkryta w 2003 r, Xena i inne).

Nowe definicje

"Planeta" jest ciałem niebieskim, które znajduje się na orbicie wokół Słońca, ma wystarczającą masę aby własną grawitacją pokonać siły ciała stałego tak, aby wytworzyć kształt odpowiadający równowadze hydrostatycznej (prawie okrągły) oraz wyczyściło przestrzeń w pobliżu swojej orbity.

"Planeta karłowata"
    jest ciałem niebieskim, które znajduje się na orbicie wokół Słońca, ma wystarczającą masę, aby własną grawitacją pokonać siły ciała stałego tak, aby wytworzyć kształt odpowiadający równowadze hydrostatycznej (prawie okrągły), nie wyczyściło przestrzeni w pobliżu swojej orbity oraz nie jest satelitą.

"Małe ciała Układu Słonecznego"
    to wszystkie pozostałe obiekty okrążające Słońce, np. planetoidy, komety i inne małe ciała, oprócz satelitów.

Infografika Jerzy Gliszczyński