Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W interesie młodych

(bz)
Założyć i prowadzić firmę w Polsce nie jest łatwo - oceniają młodzi przedsiębiorcy. Według nich wiąże się to z ryzykiem, a w dodatku uczelnie nie przygotowują do pracy na własny rachunek.

- Teoretycznie polityka państwa jest skierowana na zachęcanie młodych ludzi do pozostawania w kraju i rozpoczynania działalności gospodarczej. Nie znajduje to jednak odzwierciedlenia w odczuciach młodych przedsiębiorców - ocenia Jacek Aleksandrowicz, wiceprezes zarządu Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości.

Za mało praktyki

Młodzi przedsiębiorcy działający w AIP, a jest ich w całym kraju już około 130, w trakcie badań ankietowych wysoko ocenili ryzyko założenia firmy w Polsce. W skali od 1 do 10, średnia odpowiedzi wyniosła 7. Najwięcej badanych wybrało 9. Według nich znacznie mniejsze ryzyko ponosi osoba, która wyjeżdża za granicę do pracy - średnia odpowiedzi to 5.

Badanie wykazało też, że polskie uczelnie słabo przygotowują absolwentów do prowadzenia własnej firmy. - Brakuje praktyki, bo zajęć teoretycznych jest aż nadto. Potrzeba jak najwięcej interaktywnych ćwiczeń, zadań typu "case study" i innych praktycznych zajęć, tak jak to się dzieje w innych krajach - stwierdza Aleksandrowicz. - W Holandii, na trzecim semestrze studiów ekonomicznych studenci muszą obowiązkowo prowadzić firmę w ramach inkubatorów przedsiębiorczości.

Konieczne znajomości

Duże znaczenie w prowadzeniu biznesu właściciele firm działających w AIP przypisują znajomościom. Większość z nich jest przekonana, że bez nich osiągnięcie sukcesu w biznesie jest wręcz niemożliwe. Wyróżniają jednak dwa rodzaje kontaktów: pozytywne, do których zaliczają referencje od partnerów biznesowych i wypracowane opinie, oraz negatywne, czyli krótko mówiąc nieuczciwe osobiste porozumienia.

Ankietowani zwracali też uwagę, że w Polsce przedsiębiorca nie jest najlepiej postrzegany. Głównie wynika to z niewiedzy Polaków na temat prowadzenia działalności gospodarczej. Oni sami oceniają polskiego przedsiębiorcę pozytywnie.

Badanie wśród przedsiębiorców z inkubatorów przeprowadzono w ramach kampanii AIP i Business Centre Club "Wspierajmy Młody Biznes". To akcja promująca firmy działające w Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości, której celem jest przekonanie przedsiębiorców oraz społeczeństwa, że młode firmy potrafią profesjonalnie i niedrogo realizować zlecenia biznesowe. Każde przedsiębiorstwo, które nawiąże współpracę biznesową z jedną lub kilkoma młodymi firmami z AIP, na łączną kwotę powyżej 50 000 zł, zostanie uhonorowane statuetką Lwa Młodego Biznesu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska