Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa asfaltowa

Redakcja
Rozmowa z Wacławem Resiakiem z Transprojektu Gdańskiego, inżynierem kontraktu przebudowy ulic Wyszyńskiego i Armii Krajowej

     - Na ulicy Kardynała Wyszyńskiego rozpoczęła się wielka przebudowa, a wkrótce drogowcy pojawią się i na Armii Krajowej. Jakie odcinki zostaną odnowione jako pierwsze?
     
- Prace rozpoczęto w czwartek od przebudowy pewnych odcinków między skrzyżowaniami na odcinku miejskim - rondo Fordońskie - wiadukt nad linią kolejową. Roboty wykonują dwa przedsiębiorstwa budowy dróg i mostów: w Kobylarni i Świeciu, którym przydzielono dwie oddzielne jezdnie o przeciwnym ruchu. W pierwszej kolejności remontowane są odcinki: wschodni między rondem Fordońskim a ulicą Skłodowskiej-Curie i zachodni między Kamienną a Powstańców Wielkopolskich. Po wykonaniu tego krótkiego odcinka prace przeniesione zostaną na następny - do Skłodowskiej-Curie. Najpierw z ruchu wyłączony jest jeden z dwóch pasów na każdej jezdni, potem zostanie wyłączony drugi.
     - Rozumiem, że samochody osobowe jeżdżą zwężeniem jezdni w miarą swobodnie, ale co z ciężarówkami?
     
- Rzeczywiście, pojazdy osobowe i autobusy pojadą jak dotychczas. Natomiast samochody ciężarowe powinny korzystać z objazdu ulicami: Kamienną do Łęczyckiej, most Kazimierza Wielkiego, Toruńska i rondo Toruńskie.
     - Na czym polega przebudowa drogi?
     
- Na odcinku miejskim sfrezujemy około 5 centymetrów starej, sfalowanej podłużnie nawierzchni. Potem konstrukcję wzmocnimy warstwami bitumicznymi o łącznej grubości 20 centymetrów. Zatem jezdnia zostanie uniesiona o 15 centymetrów ponad dotychczasowy poziom. Dlatego też zajdzie konieczność przebudowy chodników zlokalizowanych przy jezdni, ale to dopiero po ustawieniu krawężników. Trzeba będzie też uzupełnić trawnik w pasie środkowym.
     - Na ulicach Wyszyńskiego i Armii Krajowej podwyższycie nośność jezdni do standardu drogi ekspresowej?
     
- Nośność podwyższymy do 11,5 tony na oś pojazdu, ale nie należy tego utożsamiać z drogą ekspresową, ponieważ nie tylko one mają tak dużą nośność - również ważne drogi krajowe. To jest co prawda odcinek drogi miejskiej, ale też krajowej numer 5.
     - Zatem jest nadzieja, że po przebudowie droga posłuży kierowcom wiele lat i to pomimo faktu, że przebiega nią także ruch tranzytowy. A może się mylę?
     
- Nowoczesne nawierzchnie są wykonywane według wyższych standardów niż w przeszłości, zatem powinny być odporne na koleinowanie i spękania. Takie parametry ma już między innymi rondo Fordońskie. Oblicza się, że konstrukcja powinna funkcjonować należycie przez 20 lat. W związku z tym jednak, że wykorzystujemy istniejącą podbudowę jezdni, to założenie może się sprawdzić, ale nie musi. Czas pokaże.
     - Rozumiem, że geometria ulicy nie zmieni się, ale co ze skrzyżowaniami w ciągu ulicy Wyszyńskiego?
     
- Bez zmian pozostaje cała geometria ulicy ze skrzyżowaniami, w tym także ze skrzyżowaniem w formie ronda przy Skłodowskiej -Curie. Ewentualne korekty są minimalne.
     - Wiem jednak, że kierowcy autobusów miejskich skarżą się, iż skręcając z ulicy Powstańców Wielkopolskich w prawo - w Wyszyńskiego (kierunek do ronda Fordońskiego) - muszą wjeżdżać na lewy pas, tak wielkie są gabaryty pojazdów przegubowych. Tam jest dość miejsca, by ściąć ciasny łuk.
     
- Ten łuk, zgodnie z projektem, zostanie taki sam. My tylko odtwarzamy stan istniejący. Ale faktem jest, że ten promień powinien mieć 15-18 metrów. Projektant powtórnie przeanalizuje możliwość jego przebudowy.
     - Bydgoscy cykliści pytają czy wzdłuż ulicy Wyszyńskiego powstanie ścieżka rowerowa. To chyba dobry moment, aby taką wreszcie zbudować?
     
- Chodniki nie znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni nie będą przebudowywane. Stąd i nie budujemy ścieżki rowerowej. Wiem jednak, że powstaje niezależny projekt dotyczący budowy ścieżki. Nie łączy się on z naszą przebudową.
     - Porozmawiajmy teraz o ulicy Armii Krajowej. Kiedy wkroczycie na ten odcinek i jak to będzie wyglądało?
     
- Na jezdnię wschodnią ulicy Armii Krajowej będziemy starali się wejść w najbliższych dniach. Dwukierunkowy ruch zostanie wprowadzony na jezdni zachodniej. W pierwszym etapie wyłączony będzie odcinek jezdni wschodniej do ulicy Zamczysko. Nawierzchnia na wiadukcie nie będzie wymieniana.
     W stronę Stryszka
     
Przebudowa drogi krajowej nr 5 trwa także w południowej części miasta na odcinku do Stryszka. To inwestycja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie ruch w obu kierunkach odbywa się tylko nitką zachodnią. Przypomnijmy, że w pobliżu lotniska i w Stryszku powstaną dwupoziomowe bezkolizyjne węzły, a cała droga uzyska status ekspresowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska