MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ile kosztuje SMS premium? [cennik, zdjęcie interaktywne]

Małgorzata Wąsacz
Ile kosztuje SMS premium? Sprawdziliśmy.
Ile kosztuje SMS premium? Sprawdziliśmy. Krzysztof Szymczak
Zanim wyślemy SMS-a np. w konkursie, sprawdźmy, ile będzie nas to kosztować. Podajemy ceny tzw. SMS-ów Premium. Podpowiadamy też, jak zrezygnować z otrzymywania drogich wiadomości

Niemal codziennie jesteśmy zachęcani do udziału w różnego rodzaju konkursach czy loteriach SMS-owych. Organizatorzy kuszą bardzo atrakcyjnymi nagrodami. By powalczyć o rodzinne wczasy za granicą, nowy, ekskluzywny samochód czy 400 albo 450 tys. zł, wystarczy "tylko" wysłać jednego SMS-a.
W reklamach radiowych czy telewizyjnych wielu organizatorów tych SMS-owych zabaw podaje koszt wysłania wiadomości tekstowej. To uczciwe, bo wiemy, że nie zostaniemy narażeni na dodatkowe koszty.

Niestety, nie zawsze tak jest. Dlatego też, zanim weźmiemy komórkę w dłoń, warto wiedzieć, ile będzie nas kosztował SMS konkursowy.

Cyfra decyduje o cenie. Oddając głos w konkursie lub biorąc udział w loterii wysyłamy SMS-a na numer specjalny. Jest to SMS o podwyższonej opłacie, czyli tzw. SMS Premium Rate. W przypadku tego typu wiadomości usługodawcą jest najczęściej firma organizująca konkurs lub świadcząca daną usługę w internecie, a operator jest jedynie pośrednikiem.

Jak sprawdzić, ile zapłacimy za SMS-a? Otóż te wysłane na numery rozpoczynające się od cyfry 7 kosztują mniej niż 10 zł. O tym, jaki będzie to koszt, informuje cyfra znajdująca się po 7. Oznacza ona dokładną wartość netto wysyłanej wiadomości SMS. Przykładowo numer zaczynający się od 72 oznacza, że koszt SMS-a wynosi 2 zł. Możemy spotkać się także z numerami SMS-ów rozpoczynającymi się od cyfry 9. W tym przypadku usługa będzie kosztować ponad 10 zł.
Koszt rzeczywisty SMS-a sprawdzimy patrząc na dwie cyfry po 9. Np. numer zaczynający się od 925 oznacza, że koszt SMS-a wynosi 25 zł, a zaczynający się od 935 - aż 35 zł.

Drugim typem usług o podwyższonej opłacie, wykorzystującym wiadomości SMS, są subskrypcje. - Użytkownik uruchamia je wysyłając na wskazany numer wiadomość SMS, najczęściej bezpłatną lub podając numer telefonu na stronie internetowej i wpisując otrzymany na telefon kod dostępu - informuje Dawid Piekarz, rzecznik Urzędu Komunikacji Elektronicznej w Warszawie.

Po uruchomieniu usługi prenumeraty (subskrypcji) płatnych wiadomości SMS, w ramach aktywowanej oferty, na telefon użytkownika przychodzą wiadomości SMS, za które pobierane są od użytkownika opłaty. Częstotliwość przychodzenia SMS-ów oraz każdorazowy koszt ich odbioru określony jest w regulaminie usługi.

Nie oszukujmy się! To nie są tanie SMS-y. Kosztują nawet kilka zł. Mieliśmy sygnały od Czytelników, którzy dziennie dostawali po dwie, trzy wiadomości tekstowe, a za każdą z nich musieli zapłacić po 5-6 zł. Zanim się zorientowali, że zamówili płatną subskrypcję, zapłacili przynajmniej jeden słony rachunek za komórkę. - Jeszcze raz podkreślam, że subskrypcja płatnych wiadomości SMS jest aktywowana przez samego użytkownika i powinna być dezaktywowana przez użytkownika, chyba że regulamin określa inaczej - zaznacza Dawid Piekarz.
Jak dodaje, przestrzegając kilku prostych zasad, możemy uchronić się przed sytuacją, w której będziemy musieli zapłacić za niechciane usługi. Zatem, co robić? Przede wszystkim nie przystępujmy do żadnej gry, zanim nie poznamy jej regulaminu, a w szczególności nie dowiemy się, w jaki sposób można się z niej wypisać.

Nigdy nie bierzmy udziału w grach, w których płacimy za SMS-y przychodzące - przecież nie wiemy, ile ich będzie, a z reguły są one kosztowne.
Pamiętajmy, że mamienie pewnością wygranej to oszustwo. Potwierdził to prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakładając karę na firmę organizującą loterię "Pusty SMS". Zwracajmy również baczniejszą uwagę na usługi, z których korzystamy w internecie.

Wielu usługodawców celowo zataja lub podaje nieprawdziwe informacje o koszcie SMS-a, którego musimy wysłać, aby poznać np. nasz wynik testu IQ, datę śmierci lub sprezentować komuś elektroniczną kartkę.

Rzecznik UKE przypomina, że wszelkiego rodzaju gry, loterie i serwisy informacyjne w formie wiadomości tekstowych SMS organizowane są przez różne przedsiębiorstwa, które do tego celu, odpłatnie, wykorzystują numery udostępniane przez operatorów telekomunikacyjnych. - Oznacza to, iż reklamację dotyczącą konkretnej gry, loterii, serwisu informacyjnego należy zgłaszać do podmiotu organizującego czy też oferującego daną usługę - radzi Dawid Piekarz.
Znając numer, z którego przychodzą wiadomości, powinniśmy wejść na stronę internetową z wyszukiwarką numerów SMS Premium.

Jeżeli nie wiemy, jaka konkretnie usługa jest włączona, należy skontaktować się z powyższą firmą i poprosić o wskazanie miejsca, w którym znajduje się regulamin usługi Powinien zawierać informację dotyczącą sposobu dezaktywacji usługi. Z reguły należy wysłać wiadomość SMS-a o treści "stop" na numer, na który wysłana została wiadomość SMS aktywująca usługę.

W razie wątpliwości co do ceny drogiego SMS-a lub problemów z operatorem czy firmą organizującą konkurs albo loterię, możemy się skontaktować z Centrum Informacji Konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Wystarczy zadzwonić na infolinię pod numer 801 900 853. Koszt połączenia jest zgodny z cennikiem naszego operatora. Cennik powinniśmy otrzymać z załączeniu do umowy, którą podpisaliśmy z firmą telekomunikacyjną. Możemy też zadzwonić pod numer 22 534 91 74. Eksperci dyżurują od poniedziałku do piątku, od godz. 8.15 do 16.15.

Mamy też prawo wysłać pytanie do UKE albo poprosić jego prezesa o interwencję w naszej sprawie. W tym celu należy wypełnić specjalny formularz dostępny tutaj: http://www. uke.gov.pl/kontakt/

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska