Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Druga część projektu BiT City to nie tylko budowa linii tramwajowych. W planach jest modernizacja wysłużonych torowisk

Grzegorz Olkowski
Miasto Toruń przymierza się do modernizacji torowisk, z których skorzysta m.in. linia nr 2 (na zdj. przystanek przy ul. Broniewskiego.
Miasto Toruń przymierza się do modernizacji torowisk, z których skorzysta m.in. linia nr 2 (na zdj. przystanek przy ul. Broniewskiego. Grzegorz Olkowski
W ostatnich latach Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu przede wszystkim własnymi siłami remontował torowiska tramwajowe. Takie doraźne prace były prowadzone m.in. na Bydgoskim Przedmieściu, ul. Szumana czy też Warszawskiej.

W tej chwili jeden z najszerszych projektów odnowy torów jest prowadzony na tramwajowej linii średnicowej w centrum, a dokładnie między ul. Waryńskiego a pl. Teatralnym. To jedno z zadań, które jest realizowane w ramach pierwszej części projektu kolei metropolitalnej BiT City. W drugiej odsłonie tego programu w Toruniu planowana jest modernizacja torowisk tramwajowych na znacznie szerszą skalę niż teraz.

Jedno z zadań ma objąć linię jednotorową na Reja i Bydgoskiej od ul. Broniewskiego do Sienkiewicza wraz z łukiem na zbiegu Bydgoskiej i Sienkiewicza, a także linię dwutorową na odcinku ul. Bydgoskiej i Fredry od Sienkiewicza do przystanku na pl. Rapackiego. W grę wchodzą dwie opcje: odtworzenie torów lub ich gruntowna modernizacja, która zakłada maksymalną eliminację drgań i hałasu spowodowanych poruszaniem się wozów. To drugie rozwiązanie przewiduje również ułożenie zielonego torowiska, budowę odwodnienia, wymianę istniejących rozjazdów, sieci trakcyjnej ze słupami, budowę oświetlenia oraz sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach: Reja i Bydgoskiej, Bydgoskiej i Sienkiewicza, Bydgoskiej i Chopina z priorytetem dla tramwajów. W planach jest też przebudowa ul. Chopina, gdzie jezdnia ma zostać wykonana z nawierzchni kamiennej.

Więcej wiadomości z Torunia na www.pomorska.pl/torun.
Kolejne zadanie dotyczy 5,5 km linii dwutorowej na trasie linii 1 i 5 - od Waryńskiego do pętli "Olimpijska". Tu też rozważane jest odtworzenie torów bądź ich gruntowna modernizacja w podobnych parametrach jak na poprzednim odcinku. Plany obejmują: wymianę czterech rozjazdów na pętli "Olimpijska", wymianę sieci trakcyjnej od pl. 18 Stycznia do Ślaskiego, a także montaż sygnalizacji na zbiegu Szosy Lubickiej i ul. Rydygiera.
Miasto przymierza się też do modernizacji torowisk, z których korzysta m.in. linia 2. Zostały one podzielone na dwa odcinki: od al. Solidarności do Motoareny i od al. Solidarności do Wschodniej (każdy ma po 3,5 km). W obu przypadkach rozpatrywane jest odtworzenie lub kapitalna modernizacja torów. Jednocześnie przewidziano budowę i modernizację odwodnienia torowisk, wymianę rozjazdów, sieci trakcyjnej ze słupami, przebudowę układu torowego na pl. bp. Chrapka wraz z budową ronda turbinowego. Dzięki temu na tym skrzyżowaniu poprawi się bezpieczeństwo ruchu.

To, które i ile kilometrów torów zostanie odnowionych, będzie zależeć od wyników studium wykonalności. Wkrótce rozpoczną się prace nad tym dokumentem. Potrwają dziewięć miesięcy. Następnie zakres robót zostanie też zweryfikowany w momencie, kiedy dowiemy się, ile pieniędzy przyzna nam Unia Europejska na realizację drugiej części projektu BiT City.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska