Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na reklamę "pakietu" idą grube miliony

Hanka Sowińska [email protected]
freeimages.com
Kampania informacyjno-edukacyjna, dotycząca pakietu onkologicznego, kosztowała podatników ponad 3,5 mln zł. Najdroższa jest reklama w TVP.

Środa, wczesne godziny popołudniowe. Zaglądamy do jednej z bydgoskich placówek podstawowej opieki medycznej (POZ). Darmo jednak szukamy plakatów czy ulotek, które wyjaśniałyby zasady szybkiej terapii onkologicznej.

Zielona karta? Coś słyszałam!
W poczekalni sporo pacjentów. Pytamy o zieloną kartę, pakiet, leczenie bez limitów. Większość robi wielkie oczy. Może coś nawet słyszeli, ale nie zapamiętali. Na szczęście rak ich nie dotyczy.

Pod koniec 2014 r. w telewizji publicznej pojawiły się spoty informujące o tym, że od nowego roku wchodzi w życie pakiet onkologiczny. I że teraz to lekarz rodzinny będzie dawał przepustkę do szybkiej diagnostyki, która pozwoli wykryć nowotwór (lub wykluczyć chorobę). Powstał też specjalny portal (pakietonkologiczny.gov.pl).

Lekarze oburzeni kampanią
Treść spotów oburzyła lekarzy rodzinnych z Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia i Porozumienia Zielonogórskiego. W liście skierowanym do ministra zdrowia Bartosza Arłukowicza zarzucili, że resort promuje tzw. medycynę naprawczą zamiast zalecać profilaktykę i zdrowy styl życia. Napisali też, że nie godzą się, aby ich rola sprowadzała się do "bycia biurem podawczym wystawiającym zielone karty".

Spoty, rysunki, portal w sieci
Prowadzona w internecie i TVP kampania kosztowała ponad 3,5 mln zł (informacje na ten temat pojawiły się m.in. na portalu mp.pl).
Najdroższe były cztery 30- sekundowe spoty reklamowe i dwuminutowy filmik, która można oglądać w internecie. W sumie na te produkcje wydano 260 tys. zł, z czego 60 tys. kosztowały rysunki Henryka Sawki. Kampania w internecie to wydatek kolejnych 150 tys. zł. Przygotowanie strony pakietonkologiczny.gov.pl kosztowało 3055 zł. Jak wyliczył portal mp.pl, resort zdrowia wydał nieco ponad 413 tys. zł.

W finansowaniu kampanii informacyjno-edykacyjnej ma też udział NFZ. Już w ub.r. telewizja otrzymała z Funduszu zamówienie na kwotę 1 mln 96 tys. zł. Tegoroczna umowa jest wyższa o milion złotych. Na co pójdą te pieniądze? Na wykup czasu antenowego i emisję spotów.

Dla pacjentów kalendarzyk
Kujawsko-Pomorski NFZ, w ramach popularyzacji zasad systemu ochrony zdrowia, przygotował dla pacjentów "Kalendarzyk rodzinny na 2015 rok".
Trafi on do placówek medycznych w całym regionie. Jest w nim informacja nie tylko o pakiecie onkologicznym, ale np. o Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska