Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wygibasy pomogą uczyć matematyki

Katarzyna Piojda [email protected]
Pierwszoklasiści ze szkoły przy ul. Sardynkowej w Bydgoszczy spacerują w kółku. Podskakują. Klaszczą. Obracają się. Robią pajacyki. Jest wesoło. Dla nich to zabawa. Nie mają pojęcia, że właśnie uczestniczą w pilotażowym programie edukacyjnym
Pierwszoklasiści ze szkoły przy ul. Sardynkowej w Bydgoszczy spacerują w kółku. Podskakują. Klaszczą. Obracają się. Robią pajacyki. Jest wesoło. Dla nich to zabawa. Nie mają pojęcia, że właśnie uczestniczą w pilotażowym programie edukacyjnym Andrzej Muszyński
- Znam już dużo literek - przyznaje Tomek, 6-letni pierwszoklasista. - A jak będę dużo się ruszać, to szybko nauczę się tej całej matematyki.

Dziwne, ale prawdziwe. Zajęcia z rytmiki pomagają najmłodszym dzieciom uczyć się matematyki.
Bydgoszcz, jako pierwsza w regionie (i prawdopodobnie w kraju też), prowadzi program "Rytmika i współpraca w grupach jako działania wspierające edukację matematyczną". Projekt obejmuje najmłodszych uczniów wybranych szkół podstawowych.
Wczoraj w lekcjach pokazowych uczestniczyli pierwszoklasiści z podstawówki znajdującej się w Zespole Szkół nr 27 na Osowej Górze.

Pan gra, a pani klaszcze
Tomek, pierwszoklasista: - Proszę pani, ja już umiem pisać literę "j". I potrafię nawet napisać "jajko". A zaraz będziemy podskakiwać, robić fikołki i tańczyć w kółku. Pan nam będzie grał, a pani klaskać.
W ten sposób chłopiec opisuje lekcje rytmiki. I rusza na koniec sali w tany. Razem z nim podskakuje m.in. Magda, która ma spódnicę, niczym tancerka, Zuzia z kwiatkiem we włosach i Kuba, który tak się roztańczył, że zrobiło mu się ciepło i zdjął bluzę dresową.
Dzieci spacerują w kółku. Podskakują. Klaszczą. Obracają się. Robią pajacyki. Dla nich to zabawa. Nie zdają sobie sprawy, że biorą udział w programie edukacyjnym.

Nauczyciel muzyki im przygrywa. A ich wychowawczyni pilnuje, żeby to były ćwiczenia z rytmiki, a nie wygłupy.
Iwona Leśniewska, nauczycielka z ZS nr 27: - Samo słuchanie muzyki wpływa na rozwój funkcji mózgu. Naukowo udowodniono też, że rytmika pomaga najmłodszym uczniom przyswajać wiedzę z matematyki. Muzykę z matematyką łączy pojęcie rytmu. Liczby i dźwięki się uzupełniają.
Inna ekipa pierwszoklasistów gra w planszówki. - W "Pędzące żółwie" i "Hej, to moja ryba" - wyjaśnia 6-letni Alex. I rozdaje pionki koleżankom i kolegom.
Kuba: - Nie lubię jeść ryb nawet wtedy, jak jestem nad morzem. Ale w ryby lubię grać.

I nauczyciele zachęcają dzieci do gier, zwłaszcza tych, które pozwalają ćwiczyć umiejętności. Okazuje się bowiem, że praca w zespole - a do takich gry planszowe należą - też pozytywnie wpływają na proces nauki matematyki u małych uczniów.
Każda szkoła, objęta programem, otrzymała 15 tysięcy złotych na jego realizację. Płaci Instytut Badań Edukacyjnych, autor projektu.

Lekcje w planie
- W pilotażu uczestniczy 11 szkół podstawowych - informuje Iwona Waszkiewicz, dyrektor Wydziału Edukacji i Sportu w bydgoskim ratuszu. - Zajęcia, prowadzone w ramach lekcji, właśnie się rozpoczynają. Potrwają do końca tego roku szkolnego. W kolejnych latach do programu mają dołączać następne szkoły.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska