Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trasa Uniwersytecka: marna kładka dla rowerzystów za 10 milionów zamiast ścieżki

Redakcja
Oto co proponują drogowcy zamiast podwieszanej kładki do ul. ...
Oto co proponują drogowcy zamiast podwieszanej kładki do ul. ... Wizualizacja zdmikp
Oto co proponują drogowcy zamiast podwieszanej kładki do ul. Wojska Polskiego. Inwestycja ma być zrealizowana do 2016 roku i ma kosztować około 10 milionów złotych.

Podczas gdy w miastach na świecie buduje się specjalną infrastrukturę dla rowerzystów, po to, by zachęcić mieszkańców do rezygnowania z samochodów na rzecz transportu rowerowego, to w Bydgoszczy powstał most tylko dla samochodów. Pieszym nim chodzić nie wolno, a i rowerzyści mają zakaz wjazdu.

Mleko się rozlało i nie ma co nad nim płakać. Lepiej zabrać się za naprawienie błędu. Już od prawie roku słyszymy o pomyśle dobudowania do Trasy Uniwersyteckiej mostu pieszo-rowerowego.

Koncepcje właśnie trafiają do konsultacji. Drogowcy przedstawili cztery warianty kładki dla pieszych i rowerzystów wzdłuż mostu Uniwersyteckiego.

A dokładnie przedstawili dwie wizualizacje jednej, rekomendowanej przed drogowców koncepcji.

- Do realizacji zarekomendowano wariant zakładający budowę kładki po zachodniej stronie mostu Uniwersyteckiego - informuje Krzysztof Kosiedowski, rzecznik zarządu dróg.

Autorzy zamówionej przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy koncepcji przedstawili do wyboru łącznie cztery warianty przebiegu trasy pieszo-rowerowej.

- Jeden zakłada budowę podwieszanej konstrukcji do istniejącego mostu, drugi - wykorzystanie, po gruntownym remoncie, kładki Esperanto, a trzeci i czwarty zalecają budowę nowych kładek (tuż przy moście Uniwersyteckim, albo na wysokości ulicy Krakowskiej).

Ostatecznie zarekomendowano jeden z ostatnich wariantów.

- Nowa kładka połączy dwa nabrzeża Brdy, zakładając przebieg trasy pieszo-rowerowej po zachodniej stronie mostu Uniwersyteckiego ok. 60 m od osi istniejącego mostu - wyjaśnia Kosiedowski. - Inżynierowie zaproponowali też wykonanie rampy najazdowej od strony ul. Żupy wpisanej w przestrzeń pod Trasą Uniwersytecką.

Po stronie północnej rampa usytuowana ma być równolegle do linii brzegowej.

- Takiego projektu nie widzieliśmy - zaznacza Włodzimierz Wójcik z zespołu ds. polityki rowerowej w Bydgoszczy. - O remoncie kładki Esperanto od razu nam powiedziano, że nie ma sensu, bo kładka nie nadaje się do tego. Za to była głównie mowa o wariantach prowadzących prosto na górny taras z windami lub schodami prowadzącymi z nabrzeży Brdy do tejże kładki.

Wersja forowana przez drogowców zakłada, że przedostaniemy się na druga stronę rzeki w okolicach mostu Uniwersyteckiego, ale, żeby dotrzeć do ul. Wojska Polskiego i tak będziemy musieli podjeżdżać ostro już istniejącym "ślimakiem" rowerowym.

Dlaczego drogowcy nie rekomendowali kładki podwieszanej pod Trasę Uniwersytecką, która umożliwiłaby przedostanie się od razu na ul. Wojska Polskiego?

- Na rekomendację wpływ miały m.in. możliwości realizacyjne.  Na przykład podwieszenie kładki do istniejącego mostu skutkowałoby utratą 5-letniej gwarancji na Trasę Uniwersytecką - dowiadujemy się w zarządzie dróg. - Natomiast budowa kładki na wysokości ul. Krakowskiej oznaczałaby zbyt duże odsunięcie ruchu pieszych i rowerzystów od  głównej osi komunikacyjnej północ-południe.

- Musimy przyjrzeć się tym pomysłom i rekomendowanej koncepcji - twierdzi Sebastian Nowak z Bydgoskiej Masy Krytycznej, który tej wersji też nie widział. - Słyszeliśmy o tym, że ma kosztować 7 mln zł, więc trzeba dobrze przemyśleć sens tej koncepcji.

Może kosztować nawet więcej. Wstępnie koszt rekomendowanego wariantu oszacowano na ok. 10 mln zł.

Agata Kozicka

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto