Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wykolejony tramwaj uderzył w budynek przy Szerokiej i Rynku Staromiejskim - taki był pierwszy wypadek toruńskiego tramwaju

Ewelina Sikorska
Toruńska Starówka w 1920 roku, Łuk Cezara i ulica Różana. Pierwszy tramwaj przejechał pod kamieniczką 24 września 1936 roku. Dziś pozostał tu tylko pamiątkowy fragment torów
Toruńska Starówka w 1920 roku, Łuk Cezara i ulica Różana. Pierwszy tramwaj przejechał pod kamieniczką 24 września 1936 roku. Dziś pozostał tu tylko pamiątkowy fragment torów Pocztówka ze zbioru biblioteki głownej UMK
Pierwszy wypadek toruńskiego tramwaju został odnotowany 30 grudnia 1907 roku. Wykolejony pojazd wjechał wówczas na narożny budynek przy Szerokiej i Rynku Staromiejskim. Tramwaj został niemalże doszczętnie rozbity.

Przenieśmy się jednak do początku historii toruńskich tramwajów. Czyli do 16 maja 1891 roku. Tego dnia torunianie po raz pierwszy mogli skorzystać z nich na odcinku Bydgoskie Przedmieście-dworzec Toruń Miasto.

Przy dzisiejszej ulicy Sienkiewicza mieściły się stajnia, warsztaty i wozownia. Przedsiębiorstwo, oprócz zwierząt, miało siedem otwartych i sześć zamkniętych wozów oraz dwa omnibusy. Personel? Jak czytamy w opracowaniu "115 lat komunikacji miejskiej w Toruniu", składali się na niego - inspektor ruchu, kowal podkuwacza, pomocnik podkuwacz, sześciu konduktorów, sześciu woźniców, główny stajenny, dwaj zwykli stajenni, nocny robotnik i dróżnik.

Torunianie po raz pierwszy wsiedli do elektrycznego tramwaju 1 lutego 1899 roku. Elektryfikacja taboru wiązała się z rozszerzeniem sieci. I tym sposobem, mieszkańcy Grodu Kopernika mogli podróżować na odcinku Ratusz Staromiejski - Dom Urzędowy (dzisiejsza Grudziądzka). Kolejnym udogodnieniem była pętla Sienkiewicza-Mickiewicza, Reja do Bydgoskiej. W październiku 1907 roku pojawiła się trzecia linia tramwajowa: Ratusz-Chełmińskie Przedmieście (do skrzyżowania z Grunwaldzką). Kolejną ważną datą był 23 czerwca 1917 roku. Wówczas bowiem przedłużono linię na osiedle Mokre, pasażerowie mogli dostać się bez przeszkód na dworzec kolejowy Toruń Wschodni.

W czasie pierwszej wojny światowej władze niemieckie zażądały, by ruch został ograniczony. Stan taboru, torowiska pozostawiały sporo do życzenia. W styczniu 1920 roku Toruń przejęły polskie władze. Sytuacja była tak ciężka, że w 1921 padła decyzja: komunikacja miejska musi zatrzymać się na trzy miesiące.

Na internetowej stronie toruńskiego MZK czytamy: - Nowe inwestycje poczyniono dopiero w 1926 roku, zakupując cztery wozy silnikowe z firmy Siemens-Schuckert Werke z Hamburga. Kolejne dwa wozy sprowadzone zostały w 1929 roku z Fabryki Wagonów Zieleniewskiego w Sanoku. W 1935 roku zakupiono dwaj wozy (bez silników) z Fabryki Wagonów w Gdańsku. Silniki nabyto zaś w poznańskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej.

Zobacz także: "Koncert cudowny", "Organizacja powaliła mnie na nogi", "Piękna starówka - Toruń przy tym wysiada!" Wrażenia po koncercie Sabatonu w Grudziądzu [wideo]
Pozostała kwestia lewej strony Wisły. W 1933 rok połączono ówczesny dworzec Toruń Przedmieście (dziś Główny) i prawobrzeże. Na "czwórkę" przyszedł czas w 1934 roku, gdy została uruchomiona linia Plac Bankowy-Dworzec Toruń Przedmieście. Biegła przez nowy most drogowy.

- W 1934 roku przystąpiono do budowy jednotorowej linii na Jakubskie Przedmieście - czytamy na witrynie MZK. - Biegła od Placu 18 Stycznia (przy Dworcu Toruń Miasto) przez nowo budowaną wówczas Traugutta do Targowej. Uruchomiona została 22 marca 1935 roku.
Jednym ze wspomnień Starówki jest tramwaj, który przejeżdżał pod Łukiem Cezara. Owo przebicie miało ułatwić komunikację z Bydgoskim. Pierwszy raz tramwaj pojawił się pod kamieniczkami 24 września 1936 roku (ostatni 35 lat później). Dziś pozostał jedynie pamiątkowy fragment torów.

Lata 1936-37 przyniosły spore zmiany. "Trójka" została skierowana do Dworca Przedmieście (Toruń Główny), powstała też linia nr 5 z Bydgoskiego na Jakubskie Przedmieście.

Przez wyburzenie mostu drogowego do historii przeszła linia plac Rapackiego-Dworzec Toruń Główny.

Pisząc artykuł korzystałam z opracowania "115 lat komunikacji miejskiej w Toruniu" i strony torun-mzk.pl.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska