Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Którędy na Gdańsk z pl. Daszyńskiego w Toruniu?

Wizualizacja BPBK
Wariant drugi przewiduje budowę estakady nad ul. Skłodowskiej-Curie, linią kolejową i średnicówką
Wariant drugi przewiduje budowę estakady nad ul. Skłodowskiej-Curie, linią kolejową i średnicówką Wizualizacja BPBK
W październiku czeka nas kolejna tura konsultacji dotyczących budowy dalszego ciągu trasy wschodniej. Dziś prezentujemy warianty jej przebiegu.

Pierwszy etap konsultacji społecznych dotyczących budowy dalszego ciągu trasy wschodniej - między pl. Daszyńskiego a ul. Grudziądzką - rozpoczął się pod koniec czerwca. Polegał głównie na poinformowaniu torunian o inwestycji i zebraniu uwag przydatnych przy projektowaniu trasy. Specjalne spotkanie konsultacyjne zorganizowaliśmy dla przedsiębiorców zainteresowanych tematem. Cieszyło się ono dużą popularnością.

Czytaj także: Którędy z mostu w Toruniu na Gdańsk? Powstało 5 wariantów

Projekt ocenią eksperci

Ta część konsultacji o arterii, która poprawi komunikację między osiedlami oraz przejazd przez miasto z Łodzi w kierunku Gdańska, zakończyła się 9 lipca. Przed nami kluczowe rozmowy. W październiku czekają nas konsultacje eksperckie. - Wezmą w nich udział niezależni eksperci, którzy ocenią proponowane warianty przebiegu trasy - mów Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg. - Następnie głos zabiorą torunianie. Na spotkaniach będą mogli zapoznać się ze szczegółowymi rozwiązaniami projektowymi i wyrazić opinie.

Nad wizją trasy pracuje Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska. Projektanci przeanalizowali dokumenty planistyczne np. studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, strategię rozwoju czy plan zarządzania krajobrazem. Wzięli pod uwagę wpływ trasy na funkcjonowanie miasta np. komunikację z osiedlami mieszkaniowymi i przemysłową dzielnicą w północnym Toruniu oraz jej nawiązanie do istniejącego i planowanego układu dróg. W ramach koncepcji programowo-przestrzennej wskazali na pięć wariantów przebiegu arterii.

Jak będzie się prezentować dalszy ciąg trasy wschodniej? Na całej długości będzie to droga o przekroju dwujezdniowym - po dwa pasy ruchu w każdą stronę. - Prędkość projektowa na niej wyniesie 50-60 km na godz. - mówi Adam Sawicki, kierownik zespołu projektowego BPBK. Trakt ma biec po zachodniej stronie obecnej ul. Wschodniej. Drobnej korekty będzie wymagać wyjazd z ul. Wschodniej przy ZDZ - w kierunku ul. Żółkiewskiego. Ale zostanie on utrzymany.

Wariant pierwszy z tunelem

Wariant drugi przewiduje budowę estakady nad ul. Skłodowskiej-Curie, linią kolejową i średnicówką
(fot. Wizualizacja BPBK)

Wariant pierwszy, który jest rekomendowany przez projektantów BPBK, zakłada budowę tunelu pod ul. Skłodowskiej-Curie i linią kolejową, a następnie w nasypie powstającej trasy średnicowej. Droga dalej ma biec w śladzie ul. Kanałowej i Kociewskiej, a w pobliżu pola golfowego zostałaby skierowana na zachodnią stronę linii kolejowej Toruń-Malbork i włączona w ul. Grudziądzką na wysokości drogi planowanej do osiedla JAR. W pobliżu fortu, od strony ul. Kociewskiej miałby zostać usypany wał chroniący występujące tam nietoperze, które są pod ścisłą ochroną. Trakt w takim układzie jest skomunikowany ze średnicówką, Polną i Kociewską. Nie ma jednak połączenia z ul. Skłodowskiej-Curie i ul. Rydygiera, która jest włączona w ul. Skłodowskiej-Curie. - W tym wariancie rozważamy jednak wprowadzenie pełnego skrzyżowania trasy wschodniej z ul. Rydygiera, a także budowę nowego łącznika między ul. Rydygiera a Skłodowskiej-Curie w pobliżu sklepu ogrodniczego - mówi Sawicki.

Warianty drugi i trzeci są nieco bardziej skomplikowane i droższe od pierwszego. Zakładają, że trasa nie będzie biegła tunelem, lecz estakadą. Wariant drugi przewiduje budowę estakady nad ul. Skłodowskiej-Curie, linią kolejową i średnicówką. - W najwyższym punkcie trasa biegłaby na wysokości 20 m - mówi Sawicki. Miałaby mniej więcej zatem wysokość ośmiopiętrowego bloku. Następnie zostałaby poprowadzona wzdłuż linii kolejowej Toruń-Malbork (po ich zachodniej stronie), w pobliżu terenów przemysłowych przeszłaby pod torami na stronę wschodnią torów i włączyłaby się do Grudziądzkiej na wysokości drogi do JAR-u. Ta propozycja przewiduje skrzyżowanie Trasy Wschodniej z ul. Rydygiera, jednak nie ma połączenia ze Skłodowskiej-Curie.

Wariant trzeci również zakłada przejście estakadą nad ul. Skłodowskiej-Curie, linią kolejową i średnicówką. Ten obiekt będzie jednak o ok. 800 m dłuższy. Projektanci zaproponowali bowiem poprowadzenie trasy estakadą bezpośrednio nad linią kolejową Toruń-Malbork, która kończyłaby się za ul. Polną. Następnie arteria w rejonie terenów magazynowo-przemysłowych przeszłaby na wschodnią stronę torów. W pobliżu ul. Grudziądzkiej zaś zaplanowano przejazd nad torami i dalej włączenie w ul. Grudziądzką. Ta wizja nie przewiduje połączenia ze Skłodowskiej-Curie i Polną. Wprowadzono jednak skrzyżowanie z ul. Rydygiera.

Wariant czwarty oraz piąty są zaś modyfikacjami pierwszego rozwiązania. Pierwszy z nich zakłada budowę trasy w ul. Wschodniej w obudowanym wykopie. To umożliwi skomunikowanie górą ul. Żwirowej z drogą serwisową os. PZWANN. Druga z wizji przewiduje obudowany wykop do Żwirowej, a od Żwirowej trasę w tunelu. W tym układzie Żwirowa byłaby skomunikowana układem lokalnym z ul. Rydygiera i ul. Skłodowskiej-Curie jak w stanie istniejącym na konstrukcji tunelu.

Co łączy te wszystkie warianty? Każdy z nich przewiduje budowę drugiej, dwupasmowej nitki po południowej stronie ul. Skłodowskiej-Curie - między trasą wschodnia a średnicową. Inwestycja ma rozwiązać problem przejazdu kolejowego na ul. Polnej. Zakłada, że Polna pobiegnie pod torami. W każdym z wariantów tak samo wygląda włączenie trasy do Grudziądzkiej. Projektanci bowiem zaproponowali tam dodatkowe, bezkolizyjne pasy umożliwiające wjazd na trasę wschodnią oraz wyjazd w kierunku Gdańska.

Optymalny wariant dla trasy wschodniej zostanie wybrany na początku listopada. Następnie projektanci złożą w imieniu MZD do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wniosek o decyzję środowiskową. Wówczas też zaczną prace nad raportem środowiskowym dla inwestycji i projektem budowlanym. - Do naszych zadań należy przygotowanie wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej - mówi Sawicki.

Do września 2015 r. BPBK ma opracować projekt wykonawczy, kosztorysy, specyfikacje techniczne, a także trójwymiarowe wizualizacje.

Następnie drogowcy rozpiszą przetarg na budowę arterii. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem i miasto uzyska unijną dotację na to zadanie, pierwsza łopata na budowie zostanie wkopana w połowie 2016 r. Optymistyczny wariant zakłada, że kierowcy wjadą na nową drogę w 2018 r.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska