Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Od 1 maja sporo zmian i nowości na liniach komunikacji miejskiej

Bogdan Dondajewski [email protected]
Schemat obrazuje zmiany w komunikacji miejskiej
Schemat obrazuje zmiany w komunikacji miejskiej infografika monika wieczorkowska
Pasażerowie zyskają nowe połączenia do Osielska, Białych Błot i przez Szwederowo. Zmieni się też cennik biletów - za jednorazowe pod miasto zapłacimy nie 4,4 ale 3 zł.

Najważniejsze stałe zmiany, jakie drogowcy planują od początek maja to trzy nowe linie podmiejskie: 91, 93 i 94, które szczególnie powinny ucieszyć mieszkańców Białych Błot i Osielska, a w przypadku autobusów nr 94 - także działkowiczów z licznych ogrodów w rejonie Jagodowa.

Rozkład jazdy Bydgoszcz

Test zainteresowania

Ich uruchomienie będzie jednak wielkim testem zainteresowania komunikacją miejską. Na jesień, kiedy mieszkańcy przyzwyczają się do nich, drogowcy przeprowadzą bowiem dokładne badania, po których określą możliwość dalszego ich rozwoju. Jeśli jednak doliczą się mniejszej liczby pasażerów niż zakładają, to w grę mogą wchodzić zarówno ograniczenia kursów, jak i wzrost dofinansowania do obsługi tych połączeń przez urzędy obu podbydgoskich gmin.
- Na razie ustaliliśmy częstotliwość tych linii na 60 minut w szczycie i na 120 poza jego godzinami. Natomiast w dni wolne będą realizować po 10 kursów dziennie - przyznaje Rafał Grzegorzewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. Ale zaraz dodaje, że osobiście liczy na sukces. - Mamy sporo sygnałów świadczących o dużych oczekiwaniach. Oczywiście wszystko jeszcze zweryfikuje rzeczywistość, ale bardziej spodziewamy się konieczności dokładania do rozkładów kolejnych kursów niż odwrotnie - przyznaje drogowiec.

Zobacz także: Bydgoskie autobusy jeżdżą jak chcą. Co na to pasażerowie?

Bilety na różne strefy

Dzięki tym liniom, a dokładnie dzięki udanym negocjacjom wójtów Osielska i Białych Błot z władzami miasta, również 1 maja zmieni się cennik biletów. Sprawa dotyczy głównie jednorazowych na linie podmiejskie, które zamiast 4,4 będą teraz kosztować 3 złote.

Mieszkańcom gmin przypominamy natomiast, że bydgoski taryfikator określa dwie strefy biletowe - pierwsza obejmuje tylko teren Bydgoszczy, a druga - Osielsko i Białe Błota. Dlatego:
- bilet jednorazowy za 1,5 i 3 zł (ulgowy i normalny) będzie wyjątkowo honorowany na całej długości linii 91, 92, 93 i 94 - zarówno w strefie I jak i II;
- bilet dobowy za 6 i 12 zł będzie honorowany we wszystkich liniach komunikacji miejskiej - zarówno w strefie I jak i II;
- bilet godzinny za 2,1 i 4,2 zł będzie uprawniać tylko do podróży między przystankami znajdującymi się w granicach strefy I - niezależnie od linii;
- bilety miesięczne na jedną linię międzygminną kosztuje 40 i 80 zł, ale w przypadku linii obsługujących tylko strefę I ich cena wynosi odpowiednio: 37 i 74 zł;
- sieciówka obejmująca również linie miejskie, międzygminne i nocne to koszt 60 i 120 zł, ale w przypadku sieciówek na dzienne linie obsługujące tylko strefę I ich cena wynosi odpowiednio: 44 i 88 zł.

- Warto też pamiętać, że w przypadku biletów okresowych należy postarać się o Bydgoską Kartę Miejską - dodaje Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP. - To plastikowa karta, na której koduje się bilety miesięczne, 30-dniowe, czy inne. Pierwszą można wyrobić bezpłatnie, tylko za okazaniem dowodu osobistego, ale w przypadku osób niepełnoletnich potrzebne będzie jeszcze zdjęcie, numer PESEL oraz legitymacja szkolna. Natomiast w przypadku dzieci do ukończenia 13. roku życia BKM wyrabiają rodzice - wylicza rzecznik.
Karty BKM wydaje centrum obsługi klienta w siedzibie ZDMiKP, przy ul. Toruńskiej 174a. Wyjątkowo jednak bydgoscy drogowcy uruchomili właśnie dwa dodatkowe punkty informacyjne do składania wniosków i odbierania kart - w siedzibach Urzędów Gmin w Białych Błotach i Osielsku. Oba będą jednak działać tylko do 16 maja br. Potem w grę będzie wchodzić już tylko wizyta na Toruńskiej.

Zobacz także: Jest nowe porozumienie z MZK. W Bydgoszczy unikniemy podwyżki cen biletów i zwolnień!

61 przez Szwederowo

Ale to nie koniec nowości, bo również na 1 maja zaplanowano uruchomienie nowej, miejskiej linii nr 61. Jej przebieg, razem z trasami nowych linii międzygminnych prezentujemy na infografice powyżej. Połączy ona rejon węzła Garbary z górnym tarasem miasta: Szwederowem, Wzgórzem Wolności, Wyżynami i Kapuściskami. W zamian jednak drogowcy uproszczą funkcjonowanie linii nr 79. Jej autobusy wszystkie kursy będą teraz wykonywać tylko przez ulicę Piękną, za to obsłużą je przegubowce.

Autobus do Ostromecka i rejsy po Brdzie

Uzupełnieniem planowanych nowości są linie turystyczne. Od 1 maja ruszy więc:
- autobusowa linia nr 75 z r. Fordońskiego do Ostromecka - będzie wykonywać po sześć kursów w każdą sobotę i niedzielę,
- pierwszy statek w ramach Bydgoskiego Tramwaju Wodnego - będzie kursować we wszystkie dni tygodnia od 10 do 19.25 w dni powszednie oraz od 10.50 do 19.25 w soboty i niedziele.

Kolejne dwa statki mają wypłynąć na Brdę odpowiednio 1 czerwca i 4 lipca.

Ogórki dużo za drogie

Niestety, wciąż nie wiadomo, co będzie z popularnymi "ogórkami". Wczoraj drogowcy otworzyli koperty w drugim już przetargu na obsługę tych linii. - I znów zgłosiła się jedna firma, i to ta sama co poprzednio, i która jeździła ogórkami w ubiegłym roku. Ale jej oferta znów jest o kilka złotych droższa za tzw. wozokilometr niż zakładaliśmy wcześniej - wyjaśnia Kosiedowski.

Dodajmy, że firma Byd-Bus zażądała teraz od ZDMiKP ok. 15,2 zł brutto za wozokilometr. Tymczasem stawka na przegubowe autobusy dla firmy KDD, która od września będzie obsługiwać linie nr 55, 67, 69, wynosi ledwie... 7,4 zł.
- Wiemy, że ogórki cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem, więc księgowi pochylają się jeszcze nad naszym budżetem. Liczymy, że uda nam się jakoś dojść do porozumienia, więc jeszcze nie zamykamy sprawy - zapewnia Krzysztof Kosiedowski.

Zobacz także: Kto kogo szarpał? "Kontrolerzy uderzyli głową studenta o szybę przystanku tramwajowego"

Inne zmiany od 1 maja

Tramwajowe linie nr 3 i 7 dojadą do pętli przy ulicy Bałtyckiej.
Aktualnie pętla jest w remoncie, co przy zamknięciu pętli przy Wyścigowej wyklucza jakikolwiek ruch tramwajów na ul. Fordońskiej w kierunku wschodnim od ronda Fordońskiego. Zmieni się to 1 maja, kiedy otwarta zostanie właśnie Bałtycka. Tramwaje nr 3 i 7 będą na niej kończyć swoje kursy aż do jesieni.
1 maja na tory wyjadą też zabytkowe tramwaje.

Na razie w ramach atrakcji pierwszego dnia majówki, czyli tylko w najbliższy czwartek. Pasażerowie będą mieli okazję przejechać się ponad stuletnim "Dziadkiem Herbrandem", czy czerwoną eNką. Tym razem ich trasę wyznaczono z pętli przy Bałtyckiej, przez Babią Wieś do Myślęcinka.
Przypomnijmy, że regularne, wakacyjne kursy zabytkowych tramwajów ruszą dopiero w połowie czerwca. Tradycyjnie będą wyjeżdżać na swoje trasy w weekendy oraz w ramach imprez okolicznościowych. Ceny biletów zawsze są takie same, jak w przypadku zwykłych linii.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska