Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rynek należy do kreatywnych. Nagrodzono tych, którzy umieli znaleźć niszę

MJ
Klaudia Jędrzejewska odbiera nagrodę od sekretarza województwa Marka Smoczyka.
Klaudia Jędrzejewska odbiera nagrodę od sekretarza województwa Marka Smoczyka. Lech Kamiński
Automatyczny bar, cyfrowe archiwum, nietypowe studio fotograficzne - to najlepsze pomysły na biznes wyłonione w projekcie "Znajdź niszę". Ich autorzy są już gotowi do założenia własnych firm.

Klaudia Jędrzejewska z Torunia jeszcze w tym roku chce wejść na rynek usług. Jej pomysł kompleksowego porządkowania i archiwizowania dokumentacji firm, instytucji, a nawet osób prywatnych wydaje się dość prosty. Okazuje się jednak, że w Polsce nadal jest pionierski. - Inspiracją była dla mnie obserwacja zagranicznych trendów - mówi autorka projektu Archiwalnia.pl. - Na Zachodzie od 50 lat funkcjonują archiwa biznesu, u nas dopiero rodzi się takie zainteresowanie. W tej chwili zachowywana jest tylko dokumentacja instytucji państwowych i samorządowych. Szkoda.

Klucz do sukcesu? - Znaleźć niszę lub wymyślić coś, co odróżni nas od konkurencji - uważa Klaudia.

Czytaj także: Pojazd "kosmiczny", klatki do odławiania gryzoni - oryginalne pomysły bezrobotnych z regionu na biznes

Z podobnego założenia wychodzi Izabela Dzijak z Trójmiasta (projekt obejmował województwo kujawsko-pomorskie i pomorskie), która swój pomysł zatytułowała "Miofoto". - Rynek usług fotograficznych jest szeroki, dlatego należy zaproponować klientom coś nowego - mówi przyszła bizneswoman. - W pakiecie swoich usług chciałabym mieć m.in. sesje rodzinne i dziecięce. W dobie ekspansji internetu wiele osób potrzebuje również profesjonalnych zdjęć na swoje strony www - tym mogłabym się zająć. Moje zdjęcia ma wyróżniać coś jeszcze - szczególny nastrój: trochę cukierkowy, wyrażony pastelowymi barwami. Lubimy się upiększyć, poprawić, pokolorować rzeczywistość. Moje zdjęcia będą dawać taką możliwość.

Kilku potencjalnych kupców na swój produkt już teraz ma Paweł Czarny, autor "Autobaru", czyli urządzenia do nalewania drinków. Automat nie ma wyeliminować barmanów, ale ułatwić im pracę. Oferta adresowana jest do restauracji, barów, hoteli. Ostatni z wyróżnionych, Rafał Kowalczyk postawił z kolei na wykorzystanie szkła artystycznego w urządzaniu wnętrz.

Laureaci spotkali się wczoraj w Toruniu na podsumowaniu projektu "Znajdź niszę - wspieranie przemysłów kreatywnych". W ramach projektu zorganizowano teoretyczne szkolenia dla 150 osób planujących rozkręcić własny biznes, praktyczne seminaria dla 300 uczestników i kompleksowe wsparcie dla 20 autorów najciekawszych pomysłów biznesowych. Właśnie z tej dwudziestki wyłoniono laureatów konkursu.

Dlaczego warto postawić akurat na przemysł kreatywny? - Rozwój technologii sprawia, że coraz ważniejsza jest zdolność dostosowania się do ciągle zmieniających się warunków - mówi Łukasz Rycharski, prezes Fundacji Promocji Innowacji, która współorganizowała projekt. - Branże kreatywne radzą sobie z tym najlepiej, więc wszystkie rozwijające się gospodarki na nie stawiają.

Hasło "przemysł kreatywny" jest bardzo pojemne. Kryją się za nim przede wszystkim sztuka, rozrywka i media oraz usługi w zakresie m.in. mody, designu, reklamy czy internetu.

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska