Awaria sieci Plus w części Polski. Także w Kujawsko-Pomorskiem czytaj więcej »

Prawdziwa rewolucja w bydgoskiej komunikacji miejskiej! [wideo]

Dodano: 8 listopada 2013, 7:00 Autor:

Propozycja nowych linii tramwajowych

Propozycja nowych linii tramwajowych

Mieszkańcy Bydgoszczy o komunikacji miejskiej

Czy podróże naszymi autobusami i tramwajami mogą być szybsze, wygodniejsze i tańsze? Mogą! W cztery miesiące poprawiliśmy nieefektywną i pamiętającą jeszcze czasy PRL-u siatkę połączeń. Projekt obejmuje kompleksowe zmiany, również taryfowe, a do tego ma szansę na wdrożenie.
Przeczytaj więcej

Sonda

Czy podoba Ci się projekt zmian w bydgoskiej komunikacji miejskiej?

wyniki głosowania
Liczba głosów: 453.

Prace nad zmianami ruszyły w czerwcu. Niemal do dziś uzgadnialiśmy je wspólnie z ekspertami ZDMiKP, pasjonatami komunikacji miejskiej oraz naszymi kolegami z "Expressu Bydgoskiego” i "Gazety Wyborczej”.

Punktem wyjścia naszej pracy była istniejąca infrastruktura torowa, tabor, Państwa uwagi, o które na łamach "Pomorskiej” prosiliśmy już w czerwcu, ale przede wszystkim chęć usprawnienia nieefektywnej i pamiętającej jeszcze czasy PRL-u siatki połączeń.

Rewolucja w rozkładach

Efekt? Pomysł na 11 linii tramwajowych oraz 47 autobusowych zwykłych, osiedlowych, pospiesznych, nocnych i międzygminnych.

- Do tego jest plan nowej oferty taryfowej z biletami czasowymi na czele i szereg innych zmian, które razem tworzą zupełnie nową, ale o dużo atrakcyjniejszy system połączeń od obecnego - dodaje Rafał Malewski, który z ramienia Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej kierował pracami naszego zespołu. - Przygotowaliśmy praktycznie nową siatkę, która na pewno będzie oznaczać rewolucję. Ale jesteśmy też pewni, że jej wdrożenie pozytywnie wpłynie na popularyzację komunikacji miejskiej i wzrost liczby pasażerów - dodaje.

Do takich rewolucyjnych korekt na pewno można zaliczyć pomysł likwidacji linii nr 93 i 94, czy zmiany tras innych, równie popularnych połączeń autobusowych i tramwajowych. Z drugiej jednak strony w każdym z tego typu przypadków zagwarantowaliśmy odpowiednią rekompensatę w postaci nowych połączeń.

Ale są jeszcze inne, do tego dużo istotniejsze korekty. Podstawowa dotyczy samej idei funkcjonowania komunikacji miejskiej, w ramach której zagwarantowaliśmy możliwość przejazdu z każdego rejonu miasta w każdy inny z maksymalnie jedną przesiadką. Są też nowe linie, które obsłużą osiedla dotychczas pozbawione dostępu do transportu miejskiego oraz linie pospieszne, dzięki którym np. przejazd z Fordonu przez Śródmieście do Osowej Góry i z powrotem nie dość, że zajmie ok. 40 minut, to jeszcze odbędzie się bez żadnych przesiadek.

Czytaj: Apelują do radnych ws. zmian w komunikacji miejskiej [wideo]

Prawdziwa rewolucja w bydgoskiej komunikacji miejskiej! [wideo]

Ten pomysł się podoba

- Projekt jest imponujący i rzeczywiście rewolucyjny, a już po wstępnej analizie można powiedzieć, że w równym stopniu ciekawy i wart uwagi - przyznaje Łukasz Niedźwiecki, zastępca prezydenta Bydgoszczy. Dodaje też, że po szczegółowej analizie finansowej zostanie rozpatrzony na prezydenckim kolegium.


Ale do rzeczy. W wielkim skrócie opracowaliśmy zupełnie nową siatkę połączeń, która:
* gwarantuje podróżowanie pomiędzy różnymi rejonami miasta z maksymalnie jedną przesiadką;
* zwiększa tzw. dostępność do komunikacji miejskiej, m.in. na: Osowej Górze (nowa linia nr 61), osiedlu Eskulapa (nowa linia nr 72), czy osiedlu Zawisza (linia nocna nr 31N);
* zakłada uruchomienie nowych linii osiedlowych skomunikowanych z głównymi węzłami przesiadkowymi, np. linia 51;
* przyspiesza podróżowanie pomiędzy skrajnymi osiedlami miasta, np. z Fordonu na Osową górę - z 1,5 godziny do ok. 40 minut linią nr 101, a do tego bez przesiadek;
* ogranicza tzw. warianty tras do tylko i wyłącznie przedłużonych kursów na poszczególnych liniach, np. autobusy nr 52 do Dworca Leśnego, w wariancie jeżdżą aż do Myślęcinka i Podkowy;
* funkcjonuje w oparciu o modułową częstotliwość kursów, co: 15, 20, 30 i 60 minut w określonych porach dnia, dzięki czemu odjazdy autobusów i tramwajów odbywają się w każdej godzinie o tych samych minutach, to wydatnie ułatwi zapamiętywanie rozkładów jazdy;
* wprowadza nową numerację tworzącą tzw. rodziny linii - to natomiast ułatwi przyswojenie nowej siatki, np. Osową Górę obsługują autobusy nr 61, 71, 81, 101;
* w końcu wykorzystuje trasę "W-Z”, jak i budowaną jeszcze Trasę Uniwersytecką;
* mocno modyfikuje układ linii nocnych, które w weekendy będą kursować co 30 minut, a w dni powszednie co 60;
* no i utrzymuje dominującą rolę komunikacji tramwajowej, a do tego uwzględnia łatwe zmiany, jakie trzeba będzie wprowadzić po budowie: linii tramwajowej do Fordonu, torowiska w Kujawskiej, oraz kolejnego, łączącego rondo Kujawskiego, przez Solskiego, Piękną, Szubińską i Kruszwicką z rondem Grunwaldzkim.

Szczegółową sieć proponowanych połączeń tramwajowych przedstawiamy razem z opisem na infografikach.

- Zdajemy sobie sprawę, że proponujemy prawdziwą rewolucję - przyznaje wprost Rafał Malewski. - Zmiany są odważne i dla wielu osób z pewnością będą oznaczać utratę ulubionych połączeń. Warto jednak spojrzeć na nie kompleksowo. Oferujemy nie tylko alternatywne połączenia, ale również linie na zupełnie nowych relacjach, które nie były wcześniej obsługiwane, a na które wiemy, że jest spore zapotrzebowanie - dodaje.

A to nie koniec. Nasz projekt uzupełnia jeszcze propozycja ujednolicenia nazw przystanków, no i znaczące korekty w systemie taryfowym.
Zgodnie uznaliśmy bowiem, że aktualny cennik nie zachęca do korzystania z komunikacji miejskiej na krótkich oraz najdłuższych odcinkach. Dlatego zdecydowanie zachęcamy ratusz do rezygnacji z nieczytelnego systemu "A+T”. W zamian, w segmencie biletów jednorazowych proponujemy natomiast system oparty na biletach czasowych:
* 15-minutowych za 2 zł;
* 45-minutowych za 3 zł, zachowujących ważność dłużej, ale tylko w tym pojeździe, w którym został skasowany;
* 90-minutowych za 4 zł;
* 24-godzinnych za 10 zł;
* 72-godzinnych za 20 zł,
* 10-przejazdowych karnetach czasowych, każdorazowo ważnych 45 minut, lub dłużej, ale tylko w tym pojeździe, w którym został skasowany.

Co ciekawe, po podsumowaniu okazało się, że taki układ połączeń jest ledwie o niecałe 7 procent droższy niż obecny. Przypomnijmy, że w tym roku miasto wyda na obsługę komunikacji miejskiej 149,7 mln zł brutto. W naszym układzie byłaby to kwota 160,6 mln zł brutto.
- Liczymy jednak, że połączenia na nowych relacjach oraz pozostałe udogodnienia spowodują znaczący wzrost liczby pasażerów, a co za tym idzie - również przychodów ze sprzedaży biletów - dodaje Rafał Malewski.

- Dlatego trudno na razie jednoznacznie deklarować, czy i kiedy wdrożymy te zmiany. Na pewno za to przeprowadzimy odpowiednie wyliczenia, a potem jeszcze zlecimy ocenę całości przez niezależnych ekspertów - zapewnia Łukasz Niedźwiecki.

Czytaj: Rada miasta przyjęła projekt planu zrównoważonego rozwoju transportu publicznego

A tak prezentuje się nowa siatka połączeń autobusowych

Linie dzienne:
Linia nr 51
Trasa: Garbary - Grunwaldzka - Nad Torem - Krajeńska - Wiejska - Deszczowa - Czyżkówko (Filtrowa - Grunwaldzka - Podmiejska - Srebrna - Niklowa).
- Wprowadzenie obsługi taborem o zmniejszonej pojemności.
- Skrócenie relacji do węzła Garbary w celu koordynacji z liniami tramwajowymi w kierunku Śródmieścia.
- Wycofanie z odcinka Rondo Grunwaldzkie – Plac Kościeleckich z uwagi na wystarczającą podaż oferowaną linią nr 58.
- W godzinach szczytu przewozowego (dojazdy do zakładów pracy w rejonie "dolnej” Osowej Góry) wydłużenie linii do pętli Niklowa. Rozszerzenie oferty przewozowej dla mieszkańców Czyżkówka, Osowej Góry oraz pasażerów przesiadających się z innych rejonów miasta.

Linia nr 52
Trasa: bez zmian.
- Koordynacja z linią nr 59 na odcinku Paderewskiego (powrót R. Ossolińskich) – Błonie (co 7,5 min.).
- Poprawa obsługi komunikacyjnej rejonu Myślęcinka, ul. Zamczysko i Jeździeckiej z uwagi na bardzo wysokie wykorzystanie pojazdów.

Linia nr 53
Trasa: Kapuściska - Wojska Polskiego - Solskiego - Piękna - Szubińska - Błonie
- Wprowadzenie obsługi autobusami standardowymi – krótkimi.
- Nowa relacja os. Kapuściska zastępuje wycofaną linię nr 79 na odcinku Wyżyny – Kapuściska.
- Przyspieszenie podróżowania pomiędzy os. Wyżyny a os. Błonie poprzez skierowanie linii ul. Solskiego, Piękną z pominięciem Wałów Jagiellońskich.

Linia nr 54
Trasa: bez zmian.
- Koordynacja z linią uzupełniającą nr 84 w relacji Błonie – Piaski przez Zaświat, Pileckiego, Kmicica, Ludwikowi i Żeglarską (na odcinku od Ludwikowo do Smukalskiej).

Linia nr 55
Trasa: Skorupki - Piękna - Szubińska - Wały Jagiellońskie - Bernardyńska - 3 Maja - Markwarta (Al. Ossolińskich - Paderewskiego) - Ogińskiego - Powstańców Wlkp. - Gajowa - Głowackiego – Morska.
- Korekta trasy przebiegu w kierunku pętli Skorupki przez Al. Ossolińskich, Paderewskiego i Staszica w celu przyspieszenia przebiegu dzięki "buspasowi” i ominięcie zatorów drogowych na ul. Jagiellońskiej.
- Koordynacja z linią nr 64 pomiędzy R. Jagiellonów i Morską.

Linia nr 56
Trasa: Belma - Łochowska - Nakielska - Kruszwicka - Wały Jagiellońskie - Kujawska - Wojska Polskiego - Magnuszewska - Glinki - Glinki BFM - (Park Przemysłowy Biurowiec)
- Wycofanie linii nr R. Jagiellonów i Placu Kościeleckich – relacja do ul. Nakielskiej zabezpieczona poprzez komunikację tramwajową.
- Od Wałów Jagiellońskich skierowanie linii w kierunku ul. Glinki – zastąpienie linii nr 53 w centrum.
- Zapewnienie bezpośredniego i bezinwazyjnego dla komunikacji tramwajowej nowego połączenia "górnego tarasu” z osiedlami zlokalizowanymi wzdłuż ul. Nakielskiej.
- W godzinach szczytu uzupełnienie oferty na odcinku Belma – Garbary poprzez linię nr 66 w nowej relacji.
- Koordynacja linii nr 56 i 66 na ul. Nakielskiej (średnio co 7,5 min.).
- Koordynacja linii nr 56 i 68 na odcinku Wojska Polskiego – Glinki BFM (średnio co 7,5 min.).
- Koordynacja linii nr 56 i 63 na ul. Wojska Polskiego i Kujawskiej (średnio co 7,5 min.).

Linia nr 57
Trasa: Błonie - Schulza - Stawowa - Wysoka - Połtyna - Piękna - Solskiego - Wojska Polskiego - Trasa Uniwersytecka - Ogińskiego - Sułkowskiego - Czerkaska - Zaświat - Rycerska - Dworzec Główny.
- Wprowadzenie obsługi autobusami standardowymi – krótkimi.
- Całkowicie nowa linia komunikacyjna obsługująca północną część os. Błonie oraz os. Jary (zwiększenie dostępności do komunikacji) i Trasę Uniwersytecką (przyspieszenie podróżowania pomiędzy "górnym tarasem” a os. Bielawy, Leśne i Zawisza.
- Koordynacja na ul. Powst. W-wy z linią nr 80 (średnio co 15 min.)
- Poprawa obsługi rozbudowującego się os. Zawisza i Szpitala Wojskowego.

Linia nr 58
Trasa: bez zmian
- W godzinach szczytu uzupełnienie oferty na odcinku Chmurna - Garbary poprzez nową linię nr 78.

Linia nr 59
Trasa: bez zmian
- Wprowadzenie obsługi autobusami przegubowymi.
- Na odcinku Skłodowskiej-Curie – R. Jagiellonów koordynacja z linią nr 64 (średnio co 7,5 min.).
- Na odcinku Paderewskiego (powrót R. Ossolińskich) – Błonie koordynacja z linią nr 52 (średnio co 7,5 min.).
- Wydłużenie czasu funkcjonowania linii do godzin wieczornych oraz uruchomienie w dni wolne.

Linia nr 60
Trasa: Wyścigowa - Fordońska - Rejewskiego - Centrum Onkologii - Akademicka - Andersa - Piłsudskiego - Bora-Komorowskiego - Mariampol
- Nowa linia autobusowa wydzielona z linii nr 70 (M).
- Skierowanie trasy przez Centrum Onkologii – zastępuje linię nr 94.
- Koordynacja z linią nr 70 w ciągu ul. Akademicka i Andersa (średnio co 7,5 min.).
- Koordynacja z linią nr 69 przy Centrum Onkologii (średnio co 7,5 min.).

Linia nr 61
Trasa: Rekinowa - Wielorybia - Kolbego - Kormoranów - Grunwaldzka - Kruszwicka - Stroma - Solskiego - Wojska Polskiego - Kapuściska - (Mokra)
- Wprowadzenie obsługi autobusami standardowymi – krótkimi.
- Nowa linia autobusowa wydzielona częściowo z linii nr 71.
- Skierowanie linii od R. Grunwaldzkiego w kierunku Kapuścisk przez ul. Stromą w miejsce linii nr 79(S).
- Zapewnienie bezpośredniego i bezinwazyjnego dla komunikacji tramwajowej nowego połączenia os. Osowa Góra z "górnym tarasem” miasta.
- Zapewnienie komunikacji wewnątrz osiedla Osowa Góra (zwiększenie dostępności).

Linia nr 62
Trasa: Dworzec Leśny - Sułkowskiego - Ogińskiego - Trasa Uniwersytecka - Wojska Polskiego - Ujejskiego - Glinki - Rupienica
- Wprowadzenie obsługi taborem o małej pojemności.
- Nowa linia autobusowa w miejsce kursującej wariantowo linii nr 66(W).
- Nowa oferta przewozowa poprzez połączenie "górnego tarasu” miasta z rejonem os. Leśnego Trasą Uniwersytecką.

Linia nr 63
Trasa: Rondo Jagiellonów - Kujawska - Wojska Polskiego - Ujejskiego - Glinki - Magnuszewska - Wojska Polskiego - Wyżyny
- Wprowadzenie obsługi taborem o mniejszej pojemności.
- Zmiana oznaczenia z linii nr 66.
- Wycofanie linii z obsługi ul. Cmentarnej i Dobrzyńskiej – zastąpienie przez linię nr 62.
Skierowanie linii do Ronda Jagiellonów – odciążenie linii nr 64 i 80 na odcinku Rondo Jagiellonów – Kujawska.
- Koordynacja linii nr 56 i 63 na ul. Wojska Polskiego i Kujawskiej (średnio co 7,5 min.).

Linia nr 64
Trasa: bez zmian.
- Koordynacja z linią nr 59 na odcinku Skłodowskiej-Curie – R. Jagiellonów.
- Koordynacja z linią nr 55 pomiędzy R. Jagiellonów i Morską.

Linia nr 65
Trasa: Dworzec Leśny - Sułkowskiego - Ogińskiego - Powstańców Wlkp. - Wyszyńskiego - Fordońska - Bydgoska - Wyzwolenia - Andersa - Piłsudskiego - Nad Wisłą
- Wydłużenie trasy do os. Nad Wisłą i wycofanie z obsługi w kursach wariantowych os. Mariampol.
- Koordynacja z linią nr 68 na odcinku R. Fordońskie – Dworzec Leśny.

Linia nr 66
Trasa: Belma - Łochowska - Nakielska - Garbary
- Wprowadzenie obsługi autobusami standardowymi – krótkimi.
- Nowa linia autobusowa uzupełniająca ofertę linii nr 56 w godzinach szczytu przewozowego.
- Koordynacja z linią nr 56 (średnio co 7,5 min.)

Linia nr 67
Trasa: Rycerska - Dworzec Główny - Śniadeckich - Markwarta (Al. Ossolińskich - Mickiewicza - Hetmańska) - Skłodowskiej-Curie - Kijowska
- Wprowadzenie obsługi autobusami standardowymi – krótkimi.
- Skrócenie przebiegu do przystanku Kijowska (os. Bartodzieje) i wycofanie z obsługi rejonu ul. Przemysłowej – zastąpienie przez całotygodniową linię nr 59 i 75. Skierowanie większego potoku pasażerskiego na pętli Wyścigowa do komunikacji tramwajowej w kierunku Śródmieścia i Dworca Głównego.

Linia nr 68
Trasa: bez zmian
- Koordynacja z linią nr 65 na odcinku R. Fordońskie – Dworzec Leśny (średnio co 7,5 min).
- Koordynacja z linią nr 56 na odcinku Wojska Polskiego – Glinki BFM (średnio co 7,5 min.).

Linia nr 69
Trasa: bez zmian
- Wydzielenie linii nr 89 w relacji Błonie – Tatrzańskie trasowanej przez Kaliskiego UTP.
- Koordynacja z linią nr 89 na wspólnym odcinku trasy (średnio co 7,5 min.).
- Dodatkowo na odcinku Wyścigowa – Tatrzańskie koordynacja z linią pospieszną nr 102.
- Koordynacja z linią nr 60 przy Centrum Onkologii (średnio co 7,5 min.).
- Obsługa os. Bartodzieje w zamian za linię nr 93.

Linia nr 70
Trasa: bez zmian
- Wydzielenie wariantu do Mariampola jako odrębna linia nr 60.
- Koordynacja z linią nr 60 w ciągu ul. Akademicka i Andersa (średnio co 7,5 min.).
- Koordynacja z linią nr 89 przy UTP (średnio co 7,5 min.).

Linia nr 71
Trasa: bez zmian
- Likwidacja kursów wariantowych do ul. Niklowej – zastąpienie przez linie nr 51 i 81.
- Koordynacja z linią nr 81 na odcinku Grunwaldzka – Morska (średnio co 7,5 min.).
- Koordynacja z linią nr 61 na odcinku Rekinowa – Grunwaldzka (średnio co 7,5 min.).

Linia nr 72
Trasa: Wyścigowa - Fordońska - Rejewskiego - Akademicka - Korfantego - Pod Skarpą - Jasiniecka
- Wprowadzenie obsługi taborem o małej pojemności.
- Uruchomienie nowej, całodziennej linii zapewniającej obsługę os. Eskulapa z częstotliwością co ok. 60 minut.

Linia nr 73
Trasa: Wyścigowa - Fordońska - Sporna - Toruńska - Pątnowska - Nowotoruńska - Spółdzielcza (Świetlicowa) - Łęgnowo - Chemiczna - Kapuściska
- Wydłużenie wszystkich kursów do Kapuścisk.
- Wydłużenie wszystkich kursów przez ul. Sporną do pętli Wyścigowa celem skomunikowania Łęgnowa z liniami "fordońskimi”.

Linia nr 74
Trasa: bez zmian
- Wydzielenie linii pospiesznej nr 104 kursującej z pominięciem Brdyujścia.
- Koordynacja z linią nr 75 w rejonie Brdyujścia (średnio co 15 min.).

Linia nr 75
Trasa: Wyścigowa - Przemysłowa UKW - Witebska - (Frosta) - Łowicka - Rejewskiego - Centrum Onkologii - Akademicka - Kleeberga - Twardzickiego - Skarżyńskiego - Brzechwy - Fordońska - Bydgoska - Wyzwolenia - Mariampol
- Wprowadzenie obsługi taborem o małej pojemności.
- Linia zastępująca linię nr 81 (Auchan – Tatrzańskie). Zapewni połączenie os. Fordon z rejonem Brdyujścia i ul. Przemysłowej.
- Uzupełnienie oferty linii nr 59 na ul. Przemysłowej.
- Uzupełnienie oferty linii nr 74 na Brdyujściu.
- Skierowanie w Fordonie linii przez ul. Skarżyńskiego i Twardzickiego w celu umożliwienia dojazdu ze wszystkich rejonów osiedla dodatkowo do centrów handlowych i targowiska.

Linia nr 76
Trasa: bez zmian
- Funkcjonowanie linii tylko w godzinach szczytu przewozowego.
- Weryfikacja i ograniczenie częstotliwości kursów poza godzinami dojazdów i powrót z pracy.

Linia nr 78
Trasa: Garbary - Grunwaldzka - Nad Torem - Karolewska - Siedlecka - Chmurna
- Wprowadzenie obsługi taborem o małej pojemności.
- Nowa linia autobusowa wspomagająca linię nr 58 w godzinach szczytu przewozowego na najbardziej obciążonym odcinku trasy, tj. Rondo Grunwaldzkie – Nad Torem.

Linia nr 79
Trasa: Wyżyny - Wojska Polskiego - Piękna - Szubińska - Kruszwicka - Królowej Jadwigi - Dworzec Główny - Rycerska
- Wycofanie linii z odcinka Wyżyny – Kapuściska. Połączenie os. Kapuściska z rejonem Dworca Głównego zabezpieczą linie tramwajowe nr 5 i 8.
- Relację Kapuściska – Szwederowo (wzdłuż górnego tarasu) zabezpieczą linie autobusowe nr 53 i 61 nie powielające relacji obsługiwanych trakcją tramwajową.
- Koordynacja z liniami nr 53 i 61 na ul. Wojska Polskiego i Solskiego (średnio co 5 min.).

Linia nr 80
Trasa: bez zmian
- Wprowadzenie dodatkowych przystanków w obu kierunkach na pętli Rycerska – obsługa os. Bocianowo.
- Koordynacja na ul. Powst. W-wy z linią nr 57 (średnio co 15 min.)
- Poprawa obsługi rozbudowującego się os. Zawisza i Szpitala Wojskowego.

Linia nr 81
Trasa: Morska - Głowackiego - Gajowa - Powstańców Wlkp. - Mickiewicza - Hetmańska - Dworzec Główny - (Mazowiecka) - Królowej Jadwigi - Grunwaldzka - Mińska - Podmiejska - Srebrna - Niklowa
- Nowa linia wydzielona z linii nr 71 i stworzona na bazie linii nr 77.
- Przywrócenie postulowanego przez mieszkańców "dolnej” Osowej Góry oraz dojeżdżających do zakładów pracy połączenia w godzinach szczytu przewozowego z północną częścią Śródmieścia oraz os. Bielawy i Bartodzieje. Po szczycie trasowanie linii do pętli Garbary.
- Koordynacja z linią nr 71 na odcinku Grunwaldzka – Morska (średnio co 7,5 min.).

Linia nr 86
Trasa: Błonie - Szubińska - Broniewskiego - Władysława IV - Czerwonego Krzyża - Nasypowa - Nakielska - Widok - Leszczyna - Maciaszka - Górny Miedzyń
- Wprowadzenie obsługi taborem o małej pojemności.
- Uruchomienie nowej linii wewnątrzosiedlowej obsługującej rejony os. Miedzyń i Jary dotychczas znacznie oddalone od środków komunikacji miejskiej.
- Zapewnia dowóz do podstawowych linii tramwajowych i autobusowych.

Linia nr 89
Trasa: Błonie - Szubińska - Żwirki i Wigury - Inowrocławska - Brzozowa - Kujawska - Wojska Polskiego - Al. Jana Pawła II (Ujejskiego) - Most Pomorski - Wyszyńskiego - Skłodowskiej-Curie - Łęczycka - Fordońska - Kaliskiego UTP - Korfantego - Twardzickiego - Pelplińska - Tatrzańskie
- Wydzielenie z linii nr 69 kursów obsługujących ul. Kaliskiego i kompleks UTP.
- Koordynacja z linią nr 69 na wspólnym odcinku trasy (średnio co 7,5 min.).
- Dodatkowo na odcinku Wyścigowa – Tatrzańskie koordynacja z linią pospieszną nr 102.
- Koordynacja z linią nr 70 przy UTP (średnio co 7,5 min.).
- Obsługa os. Bartodzieje w zamian za linię nr 93.

Czytaj: Prezydent Bydgoszczy jednym ulgi daje, a drugim... zabiera. Dlaczego?

Linie dzienne pospieszne:
Linia nr 101
Trasa: Tatrzańskie - Pelplińska - Twardzickiego - Korfantego - Kaliskiego UTP - Fordońska - Kamienna - Artyleryjska - Pileckiego - Grunwaldzka - Kolbego - Rekinowa
- Zmiana oznaczenia z linii nr 93.
- Wycofanie z obsługi rejonu Dworca Głównego i północnej części Śródmieścia w celu skierowania potoku pasażerskiego do komunikacji tramwajowej.
- Wydłużenie i zmiana trasy od ul. Kamiennej trasą W-Z do Osowej Góry. Ograniczona liczba przystanków.
- Znaczne skrócenie czasu przejazdu pomiędzy 2 skrajnymi dzielnicami nawet do ok. 40 min. Obecnie czas przejazdu na tej trasie z co najmniej 2 przesiadkami wynosi ok. 1,5 godz.
- Koordynacja z linią nr 106 na odcinku Kaliskiego UTP – Rondo Maczka.

Linia nr 102
Trasa: Wyścigowa - Fordońska - Kaliskiego UTP - Korfantego - Twardzickiego - Pelplińska - Tatrzańskie
- Uruchomienie nowej, szczytowej linii dowozowej o charakterze pospiesznym pomiędzy pętlą tramwajową przy ul. Wyścigowej a osiedlami w Fordonie.
- Funkcjonowanie linii wyłącznie w dni powszednie (rok szkolny).
- Koordynacja z liniami nr 69 i 89 w ciągu ul. Twardzickiego i Fordońskiej (średnio 3,5 min.).

Linia nr 103
Trasa: Tatrzańskie - Pelplińska - Twardzickiego - Korfantego - Akademicka - Lewińskiego - Inwalidów - Kamienna - Sułkowskiego - Modrzewiowa - Gdańska - Myślęcinek
- Uruchomienie nowej linii uzupełniającej o charakterze pospiesznym kursującej: w dni powszednie poza godzinami szczytu oraz w dni wolne w okresie wiosenno – letnim.
- Pospieszne połączenie Fordonu z Myślęcinkiem.
- Przejęcie obsługi ogródków działkowych przy ul. Inwalidów (aktualnie linia nr 81).

Linia nr 104
Trasa: Wyścigowa - Fordońska - Brzechwy - Skarżyńskiego - Tatrzańskie
- Uruchomienie nowej linii uzupełniającej, wydzielonej z linii nr 74, o charakterze pospiesznym.
- Zapewni szybki dojazd z Fordonu (głównie os. Bajka) do pętli Wyścigowa z pominięciem Brdyujścia.

Linia nr 105
Trasa: Wyścigowa - Fordońska - Rejewskiego - Akademicka - Andersa - Wyzwolenia - Bydgoska - Most Fordoński - Strzyżawa - Ostromecko
- Wprowadzenie obsługi taborem o małej pojemności.
- Zmiana numeracji z linii nr 91.
- Ograniczenie liczby przystanków – połączenie o charakterze pospiesznym.
- Funkcjonowanie tylko w okresie wiosenno – letnim w dni wolne.
- Wprowadzenie standardowej taryfy opłat.

Linia nr 106
Trasa: Tatrzańskie - Mariampol - Bora Komorowskiego - Piłsudskiego - Andersa - Akademicka - Kaliskiego UTP - Fordońska - Kamienna - Artyleryjska - Pileckiego - Flisacka - Mińska - Bronikowskiego - Nakielska - Prądy - (Belma)
- Zmiana oznaczenia z linii nr 94.
- Skierowanie wszystkich kursów do os. Mariampol.
- Wycofanie z obsługi rejonu Dworca Głównego i północnej części Śródmieścia w celu skierowania potoku pasażerskiego do komunikacji tramwajowej.
- Wydłużenie i zmiana trasy od ul. Kamiennej trasą W-Z na Miedzyń. Ograniczona liczba przystanków.
- Znaczne skrócenie czasu przejazdu pomiędzy 2 skrajnymi dzielnicami nawet do 40 min. Obecnie czas przejazdu na tej trasie z co najmniej 2 przesiadkami wynosi ok. 1,5 godz.
- Koordynacja z linią nr 101 na odcinku Kaliskiego UTP – Rondo Maczka.
- Połączenie rejonu ul. Bora-Komorowskiego z pętlą autobusową na os. Tatrzańskim.



Linie nocne:
Linia nr 31N
Trasa: Dworzec Leśny - Sułkowskiego - Czerkaska - Powstańców Warszawy - Zaświat - Dworzec Główny - Mazowiecka - Cieszkowskiego (Hetmańska) - Gdańska - Jagiellońska - Bernardyńska - pl. Kościeleckich - Kujawska - Wojska Polskiego - Magnuszewska - Glinki - Szpitalna - Wojska Polskiego - Planu 6-letniego - Toruńska - Hutnicza - Łęgnowo (powrót trasą okrężną: Spółdzielcza - Nowotoruńska - Plątnowska - Toruńska - …)
- Objęcie komunikacją nocną os. Zawisza i ul. Gdańskiej.
- Wprowadzenie przebiegu okrężnego w Łęgnowie w celu racjonalizacji pracy przewozowej.
- Skrócenie części kursów do Zajezdni Tramwajowej przy ul. Toruńskiej.
- Wprowadzenie modułowej częstotliwości kursów: co 60 min. w dni powszednie oraz co 30 min. w noce weekendowe.
- Dodatkowy kurs do ul. Mokrej (zakłady pracy) w niedziele w godzinach rannych.

Linia nr 32N
Trasa: bez zmian
- Wprowadzenie modułowej częstotliwości kursów: co 60 min. w dni powszednie oraz co 30 min. w noce weekendowe.

Linia nr 33N
Trasa: Rekinowa - Kolbego - Podmiejska - Kruszyńska - Mińska - Flisacka - Pileckiego - Żeglarska - Dworzec Główny - Królowej Jadwigi - Kruszwicka - Wały Jagiellońskie - Plac Kościeleckich - Gdańska - Mickiewicza - Powst. Wlkp. - Gajowa - Głowackiego - Bałtycka - Skłodowskiej-Curie - Łęczycka - Fordońska - Rejewskiego - Centrum Onkologii - Akademicka - Andersa - Piłsudskiego - Nad Wisłą - Bora-Komorowskiego - Mariampol
- Skierowanie linii od pl. Kościeleckich do Osowej Góry w celu dostosowania podaży miejsc (tabor) do istniejącego zapotrzebowania.
- Wycofanie linii z obsługi os. Piaski.
- Obsługa ul. Gdańskiej.
- Bezpośrednie połączenie nocne Fordonu z Osową Górą i Dworcem Głównym.
- Wycofanie linii z obsługi Brdyujścia i Stary Fordon w celu skrócenia trasy przebiegu i czasu jazdy – zastąpiona przez linię nr 36N.
- Zapewnienie dojazdu pracownikom do CH Auchan i Centrum Onkologii w godzinach nocnych.
- Wprowadzenie modułowej częstotliwości kursów: co 60 min. w dni powszednie oraz co 30 min. w noce weekendowe.

Linia nr 34N
Trasa: bez zmian
- Wprowadzenie modułowej częstotliwości kursów: co 60 min.

Linia nr 35N
Trasa: Plac Kościeleckich - Focha - Królowej Jadwigi - Dworzec Główny - Żeglarska (wariantowo przez Pileckiego) - Saperów - Smukalska - Piaski
- Zastąpienie linii nr 33N na odcinku Plac Kościeleckich - Piaski.
- W niedziele w godzinach rannych kursy do zakładów pracy zlokalizowanych w rejonie ul. Pileckiego.
- Wydzielenie linii w celu dostosowania podaży miejsc (tabor) do istniejącego zapotrzebowania.
- Obsługa taborem o małej pojemności.
- Wprowadzenie modułowej częstotliwości kursów: co 60 min.

Linia nr 36N
Trasa: Tatrzańskie - Wyzwolenia - Bydgoska - Fordońska - Wyszogrodzka - Witebska - Przemysłowa - Sporna - Toruńska - Plac Kościeleckich - Kujawska - Solskiego - Stroma - Kruszwicka - Nakielska - Prądy - (Belma)
- Nowa linia autobusowa zastępująca na os. Miedzyń i Wilczak okrężną linię nr 35N.
- Obsługa Szwederowa, rejonu ul. Toruńskiej, Przemysłowej komunikacją nocną.
- Bezpośrednie nocne połączenie wschodniej i zachodniej części miasta.
- Obsługa Brdyujścia i Starego Fordonu w miejsce linii nr 33N.
- Wprowadzenie modułowej częstotliwości kursów: co 60 min.

Linia nr 37N
Trasa: Plac Kościeleckich - Kujawska - Jana Pawła II - Port Lotniczy
- Nowa linia nocna wykonująca kursy w określonych godzinach (obsługa Portu Lotniczego) i zastępująca kursy linii nr 80 w godzinach nocnych.

Linia nr 38N
Trasa: Plac Kościeleckich - Kujawska - Wojska Polskiego - Ujejskiego - Glinki - Glinki BFM - (Park Przemysłowy - Exploseum)
- Nowa linia nocna wykonująca kursy w godzinach porannych w niedziele i święta (obsługa zakładów pracy) i zastępująca kursy linii nr 53 i 68 w tym okresie.



Autobusowa linia międzygminna:
Linia nr 92
Trasa: bez zmian

Czytaj więcej o:
  • MZK Bydgoszcz
Najciekawsze artykuły
z Mediów Regionalnych
Najciekawsze artykuły
z Mediów Regionalnych
pomorska24 Kliknij i wyślij nam swojego newsa!

Czy wsparłeś kiedyś finansowo jakąś akcję społeczną?

wyniki głosowania
Liczba głosów: 15.

Kontakt z reklamą »

Kontakt z redakcją »

Kontakt z marketingiem »

Kontakt z kolportażem »

Zadzwoń 800 111 006

Napisz maila:

Jesteśmy też na:

Serwisy społecznościowe

pomorska.pl jest częścią grupy Media Regionalne

Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie zastrzegają, iż rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.pomorska.pl jest dozwolone wyłącznie z zachowaniem warunków korzystania z treści. Jakiekolwiek użycie treści wykraczające poza ww. warunki jest zabronione bez pisemnej zgody Mediów Regionalnych i nabycia licencji. Sprawdź, w jaki sposób możesz uzyskać licencję na wykorzystanie treści.

Naruszenie tych zasad jest łamaniem prawa i grozi odpowiedzialnością karną.

Polityka dotycząca plików cookie

Wszelkie prawa zastrzeżone. Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie. 2001-2014.