Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dla Bydgoszczy priorytetem jest teraz południowo-wschodnia obwodnica

(bog)
13,7 km długości ma mieć cała nowa trasa
13,7 km długości ma mieć cała nowa trasa infografika Jerzy Chamier-Gliszczyński
Zarząd dróg rozpoczyna przygotowania do budowy południowo-wschodniej obwodnicy miasta, która połączy ul. Fordońską z Jana Pawła II. - Będzie miała duże znaczenie zarówno dla ruchu wewnątrz miasta, jak i dla tranzytu - Maciej Gust z ZDMiKP.

Południowo-wschodnia obwodnica Bydgosczy

Południowo-wschodnia obwodnica Bydgosczy

Pomysł jej budowy pojawił się już kilkanaście lat temu, kiedy mówiono o tak zwanym wschodnim obejściu miasta. Prace nad nią zaniechano na rzecz późniejszych analiz prowadzenia drogi S5 przez Wyszyńskiego i Jana Pawła II. Tymczasem istotną zaletą tej trasy, jest fakt, że odciąży podstawowe osie transportowe w mieście - ciąg wzdłuż Fordońskiej i Jagiellońskiej, Kamienną oraz największe skrzyżowania: Kamiennej z Wyszyńskiego, ronda Fordońskie i Toruńskie.

Do tego prognozowane na 2025 rok natężenie ruchu na tej drodze wyniesie od 14 tysięcy do nawet około 20 tysięcy pojazdów na dobę. Najbardziej obciążonym odcinkiem ma być fragment pomiędzy ulicami Fordońską a Wojska Polskiego.

Z naszych analiz dotyczących prognoz ruchu na najbliższe latach wynika, że z inwestycji drogowych najbardziej potrzebna miastu jest budowa wewnętrznej, południowo-wschodniej obwodnicy - twierdzi dr Jacek Chmielewski z Katedry Budownictwa Drogowego na UTP i współautor nowego Studium transportowego dla miasta Bydgoszczy.

Jej trasa najpierw połączyłaby ulicę Fordońską z Jana Pawła II. Po drodze ma się krzyżować z: Przemysłową, Toruńską, Nowotoruńską, Wojska Polskiego, Glinki, a na końcu łączyć się z węzłem "Lotnisko". Na razie nie wiadomo, w których z tych miejsc powstaną węzły, a gdzie zwykłe skrzyżowania ze światłami. Wiadomo za to, że koncepcja całej trasy zostanie opracowana dla układu dwujezdniowego z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Na pewno też brana pod uwagę będzie możliwość etapowania budowy - najpierw jedna jezdnia, a po kilku latach druga.

Czytaj: Nasz region - kujawsko-pomorska ściana płaczu

- To na razie pomysł, ale na tyle uzasadniony i potrzebny, że jeszcze w tym roku chcemy ogłosić przetarg na przygotowanie koncepcji programowej trasy i uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia. Dopiero z tymi dokumentami będziemy mogli mówić o szczegółowych rozwiązaniach komunikacyjnych, zakresie całej inwestycji i szacunkowych kosztach. Na pewno jednak już rozpoczynamy nad nią prace - informuje natomiast Maciej Gust, naczelnik wydziału rozwoju układu transportowego w Zarządzie Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

Czytaj: Ceny paliw - benzyna i olej napędowy ciągle w górę, a LPG w dół

I on uzasadnia potrzebę budowy tej trasy podobnie jak naukowcy z UTP.
- Z wszelkich badań wynika, że będzie miała bardzo duże znaczenie dla ruchu wewnątrz miasta. Połączy północno-wschodnie osiedla z południowymi. Do tego, w perspektywie jest jeszcze jej dalsze przedłużenie na północ - przez ulicę Lewińskiego - do granic miasta i jej połączenie z drogą krajową numer 5. Dzięki temu będzie miała także spore znaczenie dla tranzytu, podróży międzydzielnicowych, a także połączenia gminy Osielsko ze wschodnią częścią miasta. - wyjaśnia Maciej Gust.

Projekt Studium, który czeka jeszcze na zatwierdzenie, zakłada budowę południowo-wschodniej obwodnicy miasta w kilku etapach, które prezentujemy na infografice powyżej. Ratusz i ZDMiKP chcą jednak przyspieszyć realizację każdego z nich - korzystając z nowej perspektywy Unii Europejskiej na lata 2014-20.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska